وکیل آزادی خواه اسلواک، سوار بر موج مطالبه عمومی مبارزه با فساد پس از پیشی گرفتن از رقبای پوپولیست و مخالف اتحادیه اروپا، پیروز نهایی در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلواکی، یک زن به مقام ریاست جمهوری این کشورِ عضو اتحادیه اروپا رسید.

 انتخابات امسال به علت طرح بحث‌ هایی چون «مبارزه با فساد» و «انتخاب میان خیر و شر» داغ شده بود به طوری که این انتخابات در دور نخست برنده‌ ای نداشت و خانم «زوزانا چاپوتووا» و «ماروش شِفچوویچ» به عنوان دو نفر برتر به دور دوم انتخابات رفتند.

 

2263407

 

در نهایت «زوزانا چاپوتووا» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی با کسب بیش از 58 درصد آرا توانست «ماروش شِفچوویچ» رقیبش را که کاندیدای حزب حاکم بود، شکست دهد.

خانم چاپوتووا به عنوان نامزد مستقل، در مبارزات انتخاباتی‌ اش، انتقادهای شدیدی از عملکرد احزاب حاکم در زمینه مبازره با فساد بیان کرد.

حزب او هیچ کرسی در پارلمان اسلواکی ندارد.

نخستین رئیس‌ جمهوری زن اسلواکی را بشناسیم:

زندگی نامه

زوزانا در تاریخ 21 ژوئن سال 1973 در یک خانواده طبقه کارگر در شهر «براتیسلاوا» پایتخت اسلواکی متولد شد. او در شهر «پزینوک» در حومه براتیسلاو بزرگ شد.

او خودش می گوید که در خانواده ای روشنفکر بزرگ شده است. 

 

741060-top_foto1-1fsv9

 

او در دانشگاه «کومنیوس» در براتیسلاوا حقوق خواند و در سال 1996 از دانشکده حقوق فارغ التحصیل شد.

آغاز کار

او پس از اینکه تحصیلاتش را به پایان رساند، ابتدا در دولت محلی پزینوک  به عنوان دستیار در بخش حقوقی و بعدها به عنوان معاون شهردار شهر مشغول به کار شد.

او بعدا به بخش خصوصی رفت و در آنجا مدیریت عمومی دولت و مسئله کودکان مورد سوء استفاده قرار گرفته را برعهده گرفت. در نهایت، او به عنوان مدیر پروژه در انجمن جامعه مدنی «ای کیو کلاب» در پروژه توسعه جامعه محلی مشغول به کار شد. بین سال های 1998 و 1999، او دوره آموزشی «مدیریت عمومی - مدیریت تغییر» را تکمیل کرد و در سال 1999 دوره ARK - Mediation که توسط وزارت آموزش و پرورش اسلواکی برگزار می شد، گذراند.

بین سال های 2001 تا 2017، او به عنوان یک حقوقدان در یک سازمان مدنی موسوم به  VIA IURIS کار می کرد و از سال 2010 کارشناس حقوقی آنجا شد. او بیش از 10 سال در پزینوک در خط مقدم مبارزات عمومی علیه مجوز دفن غیرقانونی زباله که سبب تشدید آلودگی خاک، هوا و آب در شهر و مناطق اطراف آن می شد، قرار داشت و این پرونده را وکالت می کرد.

 

GettyImages-1132641889

 

مبارزه او برای جلوگیری از دفن زباله در سال 2013 نتیجه داد؛ زمانی که دیوان عالی جمهوری اسلواکی حکم داد که دفن زباله جدید غیرقانونی است و هنجارهای محیطی را نقض می کند.

او شرکت حقوقی خود را اداره می کرد و در چندین نشریه به عنوان نویسنده و دستیار نویسنده همکاری می کرد. او عضو شبکه جهانی حقوق محیط زیست در سراسر جهان (ELAW) متشکل از وکلای محترم و حقوقدانان محیط زیست است.

فعالیت سیاسی

در دسامبر 2017، او از ورودش به حزب ترقی خواه اسلواکی خبر داد و در ژانویه 2018 به عنوان معاون رئیس جمهور در اولین کنگره حزب انتخاب شد.

 

4109458_1200x

 

به عنوان یکی از اعضای اصلی حزب جمهوری اسلواکی، یک حزب اجتماعی غیر پارلمانی غیر لیبرال و ترقی خواه، او تا اوایل ماه 2019، زمانی که به دلیل کاندید شدن، استعفا داد، معاون بود. چاپوتووا یک کاندیدای حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2019 بود، پس از دریافت 58 درصد آرا، برنده این انتخابات شد.

تبلیغات انتخاباتی 2019

در یک کنفرانس مطبوعاتی که در تاریخ 29 مارس 2018 برگزار شد، چاپوتوا رسما آمادگی خود را برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2019 اعلام کرد.

 

48131870_303

 

او در اولین دور انتخابات در تاریخ 16 مارس 2019، با 40.57 درصد از آرا پیروز شد. او سپس در دور دوم انتخابات در 30 مارس 2019، حریف دوم خود، ماروش شِفچوویچ را با 58 درصد آرا در برابر 42 درصد شکست داد.

 

hlavnespravy.skcaputovaSefcovic-f41ae8235df8532b78c7a2fdc8f52c03cec70675

 

این کشور که پیشتر داشتن یک نخست وزیر زن را از سال 2010 تا 2012 تجربه کرده بود (ایوتا رادیچووا) اکنون داشتن نخستین رئیس جمهور زن را هم تجربه می کند.

انتخابات امسال اسلواکی تحت سایه قتل یک روزنامه‌ نگار تحقیقی قرار گرفته بود؛ «یان کوچیاک» که سال گذشته به همراه نامزدش ترور شد در حال تحقیق درباره فساد دولتی و مقام‌ های سیاسی کشورش بود.

 

43274002_401

 

او با شلیک افراد ناشناس در فوریه 2018 از پای درآمد. خانم چاپوتووا قتل کوچیاک را یکی از دلایلی اعلام کرده بود که او را مجاب به حضور در انتخابات کرده بود. یان کوچاک 27 ساله، مشغول تهیه یک گزارش تحقیقی درباره فساد مالی منتسب به مقامات دولتی و ارتباط احتمالی آنان با عده‌ای بازرگان و یک مافیای ایتالیایی بود که به همراه نامزدش «مارتینا کوسنیروا» در روستای «ولکا ماچا» واقع در 65 کیلومتری براتیسلاوا به قتل رسید.

کوچیاک در رابطه با حزب حاکم سوسیال دموکرات درباره شرکت‌های مشکوک مشغول تحقیق بود. قتل او اسلواکی را در یک بحران ژرف سیاسی فرو برد. در کشور تظاهرات مردمی علیه فساد گسترده برگزار شد و به کناره‌ گیری «روبرت فیکو» نخست‌ وزیر این کشور منتهی شد. اما این موضوع هم نتوانست کشور را آرام کند. زوزانا موفق شد در جریان تظاهرات اعتراضی به چهره مورد اعتماد مردم تبدیل شود.

او موفق شد حمایت جوانان و اقشار تحصیلکرده اسلواکی را جلب کند و امیدواری‌ های زیادی را برای مبارزه جدی و ثمربخش با فساد زنده کرد.

 

download

 

او خواهان تغییرات اساسی در کشور شد. ناظران سیاسی معتقدند که علت پیروزی او این بود که در جریان جنبش اعتراضی بدون پشتیبانی احزاب سیاسی توانست اعتماد بخش بزرگی از مردم را جلب کند و از یک چهره ناشناخته سیاسی به شانس اول پیروزی در انتخابات تبدیل شود. چاپوتووا در کارزار انتخابات نیز سخنگوی خواسته‌ های جنبش اعتراضی بود و خواهان عدالت و شرافت بیشتر در سیاست شد. او موفقیت خود در دور نخست انتخابات ریاست‌ جمهوری را نیز بانگی برای تغییرات خوانده بود.

در کشوری که ازدواج همجنس‌ گرایان و به فرزندپذیری هنوز قانونی اعلام نشده، دیدگاه‌ های او در حمایت از حقوق دگرباشان جنسی بسیار لیبرال و مترقی ارزیابی می‌ شود!

همچنین به تازگی رئیس جمهوری اسلواکی از قدرت روز افزون برخوردار شده و افزون بر انتخاب نخست وزیر ، قادر است آراء دادستان‌ ها و قضات ارشد را نیز وتو کند.

زندگی شخصی

او از همسرش جدا شده و دو فرزند دختر دارد که اکنون در سنین نوجوانی هستند.

032-Goldman2016_Eu_Caputova_HIGHRES-700x467

 

او تمرینات یوگا انجام می دهد.

او پس از وکالت پرونده‌ جنجالی در ارتباط با دفع غیرقانونی زباله، در سال 2016 جایزه زیست محیطی «گلدمن» را دریافت کرد. برندگان این جایزه توسط داوران و کارشناسان سراسر جهان کا تاثیرات بسزایی بر حفاظت از محیط زیست داشته اند، تعیین می شوند.

 

download (1)

 

این جایزه در شهر سانفرانسیسکو به زوزانا اعطا شد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.