«ماروش شِفکوویچ » کاندیدای حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی به شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری که روز شنبه برگزار شد، اذعان کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، برای نخستین بار در تاریخ اسلواکی یک زن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.

«ماروش شِفکوویچ » کاندیدای حزب حاکم در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی به شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری که روز شنبه برگزار شد، اذعان کرد.

شِفکوویچ  به خبرنگاران گفت که وی با «سوزانا چاپوتوا» رقیب وکیل مدافع مشهور و لیبرال خود تماس گرفته و به او پیروزی اش در انتخابات را تبریک گفت.

پس از شمارش آرای 99.96 درصد از مراکز رای گیری چاپوتوا 58.38 درصد از آرا را از آن خود کرد و رقیب وی یعنی ماروش شِفکوویچ  معاون رئیس کمیسیون اروپا به 41.62 درصد آرا دست یافت.

880x495_cmsv2_a6126310-4dba-58d3-8014-21d393cd3c92-3765482

نتایج رسمی ظهر امروز یکشنبه اعلام می شود و رئیس جمهور جدید این کشور کار خود را 15 ژوئن آینده آغاز می کند.

پیش از خبرگزاری ها گزارش دادند که سووزانا چاپوتوا  وکیل آزادیخواه اسلواک، سوار بر موج مطالبه عمومی مبارزه با فساد پس از پیشی گرفتن از رقبای پوپولیست و مخالف اتحادیه اروپا در آستانه پیروزی نهایی در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی قرار گرفته است.

5ca03cd795a59724488b4571

مبارزه با فساد و تغییر وضع موجود اولویت اصلی جامعه اسلواکی طی یک سال گذشته بوده است، یکسالی که با مرگ مشکوک روزنامه‌نگار افشاگر ۲۷ ساله آغاز شد.

«یان کوچیاک» تحقیقات گسترده‌ای در مورد وسعت فساد در میان دولتمردان این کشور و فرارهای مالیاتی آنها انجام داده بود ولی در نهایت جسد او و نامزدش در خانه مشترکشان پیدا شد.

خانم چاپوتوا یک سیاستمدار حامی اتحادیه اروپاست که به احتمال زیاد در جریان انتخابات روز شنبه به عنوان اولین رئیس جمهوری زن اسلواکی انتخاب خواهد شد. او دو هفته پیش دور اول انتخابات را با به دست آوردن ۴۰.۶ درصد آراء پشت سر گذاشت. در حالی که رقیب اصلی او  ماروش شِفکوویچ  عضو سابق کمیسیون اروپا تنها ۱۸.۷ درصد آراء را به خود اختصاص داد.

thumbs_b_c_6c658a43058d2ac63ca08a0bfe85eb0c

خانم چاپوتوا به عنوان یک وکیل قاطع نزدیک به ۱۴ سال با تلاش غیرقانونی شرکت «کوسنر» برای ایجاد یک مرکز دفن زباله مبارزه کرد و در نهایت برنده این جدال شد.

او موفق شده حمایت جوانان و اقشار تحصیلکرده اسلواکی را جلب کند و امیدواری‌های زیادی را برای مبارزه جدی و ثمربخش با فساد زنده کرده است.

در عین حال، رئیس جمهوری اسلواکی از قدرت روز افزون برخوردار شده و افزون بر انتخاب نخست وزیر قادر است آراء دادستان‌ها و قضات ارشد را نیز وتو کند.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی از ۷ صبح روز گذشته-شنبه- آغاز شده و تا ۱۰ شب ادامه یافت و پیش بینی می‌شد، نتایج اولیه این انتخابات نیمه شب یکشنبه اعلام شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.