برخی از قانونگذاران آلمانی، اخراج سفیر آمریکا در برلین پس از اظهارات مداخله جویانه وی در امور داخلی این کشور را خواستار شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد سفیر آمریکا در برلین با انتقاد از بودجه دفاعی‌ ای که دولت آلمان پیش‌ بینی کرده باعث عصبانیت سیاستمداران دولت و نیز مخالفان در این کشور شده است.

قرار است در بودجه دولت آلمان که برای سال 2020 و برنامه میان‌ مدت تا سال 2023 پیش‌ بینی شده و امروز چهارشنبه 20 مارس به تصویب می‌ رسد، دو میلیارد یورو به حوزه دفاعی این کشور اضافه شود. همچنین میزان پرداخت دولت آلمان به ناتو  1.37 درصد افزایش و البته پس از پنج سال دوباره به 1.25 درصد تقلیل یابد.

در پی اعلام این خبر، «ریچارد گرنل» انتقاد کرد که آلمان با این برنامه‌ریزی مالی از اهداف ناتو فاصله گرفته، چون قرار بوده آلمان دو درصد تولید ناخالص ملی را به حوزه دفاعی تخصیص بدهد.

گرنل گفته است: «اینکه دولت آلمان فکر می‌ کند که پرداخت‌ هایش برای عملیات نظامی را، که همین طوری هم غیر قابل قبول هستند، باز هم کاهش بدهد، پیامی است ناآرام‌ کننده که آلمان برای 28 متحدش در ناتو می‌ فرستد.»

دفاع مرکل از طرح بودجه

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در برابر انتقاد گرنل از طرح بودجه آلمان دفاع کرد. او گفت که آلمان بودجه دفاعی‌ اش را گام به گام از 1.18 درصد افزایش داده و به این کارش هم ادامه خواهد داد. مرکل در عین حال گفت که برنامه بودجه تا سال 2023 هنوز کاملا روشن نیست.

 

d2cbbc_chancellor-angela-merkel-germany-lift-defence-spending-but-not-cost-development-640x427

 

همچنین «یوهانس کارس» کارشناس بودجه از حزب سوسیال دمکرات آلمان، گفت که آلمان هر سال به مقدار پرداختی خود به ناتو افزوده است و اگر بتواند در سال‌ های آینده نیز بر میزان این پرداختی خواهد افزود.

انتقاد شدید به گرنل

اما دیگر سیاستمداران آلمانی با خشم به دخالت سفیر آمریکا واکنش نشان دادند.  «کارستن اشنایدر» از فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان، گفت که رفتار گرنل یادآور «رفتار یک لات» است و به روابط آلمان و آمریکا آسیب می‌ رساند.

«میشائیل گروسه-برومر» از فراکسیون احزاب مسیحی آلمان از گرنل خواست که اگر فکر می‌ کند حتما باید درباره بودجه آلمان نظر بدهد، کمی بیشتر دوراندیشی از خود نشان دهد. او افزود: آلمان همواره به وظایف خود در رابطه با مسئولیت‌ های بین‌ المللی و ماموریت‌ های خارجی‌ اش عمل کرده است.

او در این رابطه به حضور سربازان آلمانی در کشور مالی اشاره کرد که نیروهای آمریکایی در آن مستقر نیستند.

«ولفگانگ کوبیکی» از حزب دموکرات‌ آزاد گفت که گرنل به گونه‌ ای رفتار می‌ کند که گویی آمریکا هنوز اینجا قدرت اشغالگر است. او از «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، خواست که گرنل را به عنوان «عنصر نامطلوب» بشناسد. اگر وزیر خارجه یک کشور چنین گامی را در واکنش به دخالت یک سفیر در امور داخلی آن کشور بردارد، آن سفیر باید در مدتی کوتاه خاک آن کشور را ترک کند.

از زمانی که گرنل از سوی «دونالد ترامپ» به عنوان سفیر آمریکا در برلین منصوب شده، چندین بار با ابراز عقیده‌ ها و مطالباتش در رابطه با سیاست داخلی آلمان واکنش انتقادآمیز سیاستمداران آلمانی را برانگیخته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.