ایالات متحده آمریکا برای امضای توافقنامه بزرگ با کره شمالی خواسته های زیاد و بیش از حدی را مطرح کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، مشاور ویژه رئیس جمهور کره جنوبی امروز سه شنبه گفت که ایالات متحده آمریکا باید شبه جزیره کره را به شکل تدریجی از سلاح هسته ای عاری سازد زیرا استراتژی «همه یا هیچ» کمکی به پیشرفت مذاکرات نمی کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دومین نشست خود را ماه گذشته در شهر هانوی پایتخت ویتنام برای رایزنی درباره خواسته های آمریکا برای از بین بردن برنامه هسته ای کره شمالی در مقابل تضمین های امنیتی و لغو تحریم ها برگزار کرد.

لیکن مذاکرات در ویتنام از هم پاشید و بدون هر گونه توافقی به رغم جدایی دوستانه دو رهبر به پایان رسید.

«مون چونگ» مشاور امنیت ملی و ویژه «مون جائه این»رئیس جمهور کره جنوبی گفت که دو طرف مسئول فروپاشی مذاکرات هستند لیکن ایالات متحده آمریکا موضع خود را به شکل غیرمنتظره تند کرد و از کره شمالی خواست که سلاح هسته ای خود را کنار بگذارد به رغم آن که پیش از این اشاره کرده بود که خلع سلاح هسته ای به شکل تدریجی صورت می گیرد.

مون چونگ گفت که « ایالات متحده آمریکا برای امضای توافقنامه بزرگ با کره شمالی خواسته های زیاد و بیش از حدی را مطرح کرد، در حالی که کیم رهبر کره شمالی اعتماد به نفس زیادی در این باره داشت که می تواند ترامپ را برای دستیابی به آن چه در مقابل بسته شدن مجتمع هسته ای اصلی یونگبیون می خواهد، قانع کند.»

مون در ادامه گفت که  «استیفن پیجون» فرستاده ویژه آمریکا به کره شمالی در  سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد تعهد کرد که تلاش می شود که تعهدات به شکل متوازن محقق شود، همچنین برای «نقشه راهی برای مذاکرات و بیانیه هایی که صادر می شود» تلاش می شود.

این مسئول بلند پایه کره جنوبی تأکید کرد که طرف آمریکایی از موضع خود در هانوی عقب نشست و خواستار امضای توافقنامه فراگیر شد.

مون در ادامه همچنین گفت که «پس از سخنرانی پیجون در دانشگاه استنفور این تصور قوی برایم به وجود آمد که آنها واقع گرا هستند اما در نشست سران موضع همه یا هیچ را اتخاذ کردند.»

وی افزود که کره شمالی اگر به آمریکا درباره تعهد خود درباره چشم پوشی از برنامه هسته ای خود برای غنی ساز اورانیوم نه فقط در مجتمع یونگبیون بلکه در تأسیسات دیگر اطمینان خاطر می داد، به توافقی دست می یافت.

مشاور ویژه رئیس جمهور کره جنوبی گفت که کشورش در مذاکرات آمریکا و کره شمالی نقشی بیش از یک میانجی گر بازی می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.