شهادت مایکل کوهن در مجلس همزمان با آغاز تبلیغات انتخاباتی دموکرات ها، فاز جدیدی از آشوب و آشفتگی سیاسی علیه ترامپ را به راه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: گروه کوچکی از استراتژیست های جمهوری خواهِ مخالف رئیس جمهور آمریکا، که خود را تحت عنوان «دفاع از دموکراسی با هم» معرفی کرده اند، در پاییز گذشته جلسات رای گیری و گروه های تمرکزی را راه اندازی کردند تا ببینند آیا رئیس جمهور برای یک چالش اصلی در سال 2020 آسیب پذیر است یا خیر. آنها نقاط ضعف ترامپ را از «توئیت کردن بسیار تا دمدمی مزاج بودن» و «فساد و دست زدن به جرم و جنایت» به صورت فهرست وار تهیه کردند.

این گروه به این نتیجه رسیدند که رسوایی های ترامپ هنوز تا آن حد به وجهه او در میان رای دهندگان حامی جمهوری خواهان آسیب نزده است: «حتی رای دهندگان نسبتا آگاه به رسوایی های روزمره ترامپ توجه خاصی ندارند.» اما این گزارش افزود که «فضا برای اطلاع رسانی به رای دهندگان» در این زمینه وجود دارد.

«مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ ممکن است این اطلاع رسانی را از روز چهارشنبه گذشته آغاز کرده باشد.

با حضور کوهن در کمیته مجلس نمایندگان، علنی سازی تخطی های اخلاقی ترامپ به مرحله جدیدی رسید؛ مرحله ای که ممکن است برای دوستان و دشمنان به طور یکسان دیگر قابل اغماض نباشد. این نمایش کوهن و فهرستی از اتهامات و جرائم ترامپ نشان می دهد که فشار وارده بر رئیس جمهور می تواند در ماه های آینده تشدید شود زیرا کنگره او را مورد بررسی قرار می دهد و «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات خود را به پایان می رساند.

جمهوری خواهان هنوز تصور این موضوع را سخت می بینند که پایگاه های حمایتی ترامپ از بین بروند؛ هرچند اذعان می کنند که این تعهد ممکن است به زودی مورد بوته آزمایش قرار گیرد. طرفداران اصلی ترامپ - که بر اساس نظرسنجی ها حدود دو رای دهنده از هر پنج رای دهنده آمریکایی است - به رغم افشای آشکار رسوایی های مالی و جنسی او،شکست های انتخاباتی دردناک و طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ، با او مانده اند.

«رابرت بلیزارد» یک نظرسنج جمهوری خواه اظهار داشت که افکار عمومی در مورد ترامپ به رغم دو سال اتفاقات بی شمار درباره روسیه، «استورمی دانیلز» بازیگر فیلم های مستهجن، مایکل کوهن و دیگران ثابت شده است. او این احتمال را رد کرد که کوهن بتواند نظر چپ یا راست را تغییر دهید.

بلیزارد گفت: «پایگاه حامیان و مخالفان او همچنان ثابت است.»

ترامپ ممکن است خواستار وفاداری بیشتر و بیشتر از پایگاه سیاسی خود شود؛ زیرا ناملایماتی که وی در واشنگتن با آنها روبروست، بیشتر به شدت شخصی است. حتی قبل از اینکه او از محافظه کاران بخواهد تا پیروزی او را برای سال 2020 تضمین کنند، ترامپ بیشتر به حمایت جمهوری خواهان در کنگره متکی خواهد بود زیرا مجلس نمایندگان که تحت تسلط دموکرات هاست، در حال انجام تحقیقات ناخوانده ای است.

با این حال در عرصه انتخابات، بقای سیاسی ترامپ به مدت طولانی بستگی به توانایی او در آمیختن حمایت بی نظیر از شدیدترین پیروانش با حمایت دوجانبه رای دهندگان سنتی دارد - افرادی که او را به عنوان شخصیت ناراحت کننده می بینند، اما سیاست های اقتصادی او را می پسندند یا او را به هیلاری کلینتون در سال 2016 ترجیح دادند.

بسیاری از رای دهندگان در گروه دوم، در انتخابات میان دوره ای یا به دموکرات ها رای دادند یا در خانه ماندند و به دموکرات ها اجازه دادند کنترل مجلس را در اختیار بگیرند. اگر همین اتفاق در سال 2020 اتفاق بیفتد، برای ترامپ بسیار دشوار خواهد بود که آراء هیئت انتخاباتی را که برای پیروزی برای دومین دور نیاز دارد، جمع آوری کند.

اگر ترامپ با تحقیرهای طولانی مدتی همچون مورد کوهن مواجه شود، ممکن است تشکیل ائتلافی همچون سال 2016 برایش کار دشواری شود. کوهن علاوه بر اینکه ترامپ را فردی «نژادپرست، دروغگو و متقلب» نامید، به تحقیقات دادستان های فدرال در نیویورک اشاره کرد. و ممکن است راه را برای جلسات بالقوه آینده که شامل کارکنان دولت ترامپ و حتی اعضای خانواده او باشد، باز کند.

برخی از جمهوری خواهان که از ترامپ انتقاد کرده اند، پیشنهاد کرده اند که آشفته بازار نیمه اول سال 2019 می تواند راه گشایی برای ورود دیگر جمهوری خواهان به رقابت های ریاست جمهوری باشد؛ البته اگر دادستان ها ادعا کنند که ترامپ قوانین را نقض کرده و یا اگر رئیس جمهور از لحاظ سیاسی تا حدی ضعیف ظاهر شود که حزب نگران شود که ممکن است در انتخابات 2020 شکست بخورد.

«لری هوگان» فرماندار مریلند به عنوان یک جمهوری خواه میانه رو که ممکن است برای به چالش کشیدن ترامپ در انتخابات مقدماتی در حال بررسی شرایط است، در آخرین مصاحبه اش گفته است که قدرت رئیس جمهور برای کاندیداتوری یک سوال بزرگ است و گمانه زنی کرده که ترامپ در نهایت ممکن است به این نتیجه برسد که در انتخابات شرکت نکند.

برای بسیاری از آمریکایی ها که ترامپ را فاجعه یا چیزی بدتر از آن می بینند، شهادت کوهن در مجلس می تواند تاریک ترین دیدگاه های آنها را در مورد رئیس جمهور تایید کند. برای اکثریت این کشور که ترامپ را از همان ابتدا به عنوان فردی کم شخصیت و با استعداد محدود برای رهبری کشور می دیده اند، شهادت کوهن بسیار پر اهمیت جلوه می کند.

تاکنون دموکرات ها تا حد زیاد به شکلی عمل کرده اند که گویا عیوب شخصی ترامپ تا آن حد شناخته شده است که نیاز به ارائه جزئیات بیشتری در خصوص آنها وجود دارد.

چندین کاندیدای انتخابات 2020 به این عیوب ترامپ اشاره داشته اند. «کامالا هریس» سناتور ایالت کالیفرنیا به رسوایی های ترامپ و سابقه خودی به عنوان دادستان محلی اشاره کرده و خود را فردی لایق تحقیق در مورد پرونده های ترامپ دانسته است.

سناتور «الیزابت وارن» از ایالت آیووا، دیگر کاندیدای دموکرات ها، به شوخی گفته است که ترامپ در زمان برگزاری انتخابات بعدی «حتی ممکن است آزاد نباشد.»

برخی از استراتژیست های جمهوری خواه هم به این مسئله اذعان دارند که سوء رفتارهای ترامپ او را در مقابل شکست آسیب پذیر کرده است؛ دست کم اگر دموکرات ها کاندیدایی بسیار محبوب را معرفی کنند.

بنابراین یکی از چالش ها برای ترامپ این است که او آسوده نخواهد بود تا زمانی که دموکرات ها زمانی در سال آینده کاندیدای نهایی خود برای ریاست جمهوری معرفی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.