انتخاب ریما بنت بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در آمریکا نخستین اتفاق در نوع خود در تاریخ عربستان سعودی به شمار می رود.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی شب گذشته طی فرمانی پادشاهی شاهزاده« خالد بن سلمان» پسر خود و سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به عنوان وزیر معاون دفاع با رتبه وزیر تعیین کرد.

ملک سلمان در دستور پادشاهی دیگری شاهزاده خانم«ریما بنت بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود» را به عنوان سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا با رتبه وزیر تعیین کرد.

123445

انتخاب ریما بنت بندر بن سلطان به عنوان سفیر عربستان در آمریکا نخستین اتفاق در نوع خود در تاریخ عربستان سعودی به شمار می رود.

خالد بن سلمان، پسر پادشاه سعودی از ۲۲ آوریل ۲۰۱۷ سفیر ریاض در آمریکا بوده است.

هم‌اکنون «محمد بن سلمان»، پسر ارشد پادشاه سعودی، ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی است و با حکم جدید خالد به عنوان معاون برادرش خواهد بود.

بعد از قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل سعود در کنسولگری عربستان سعودی واقع در شهر استانبول، این دومین تغییر در دستگاه دیپلماسی سعودی است.

ملک سلمان ماه پیش نیز «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه سعودی را از منصب خود برکنار کرد و به عنوان وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی تعیین کرد.

ناظران و تحلیلگران معتقدند، عادل الجبیر آن گونه که می‌بایست نتوانسته از ولی‌عهد سعودیِ مظنون به آمریت در قتل خاشقچی، در برابر هجمه‌های بین‌المللی دفاع کند.

از سوی دیگر، خود خالد بن سلمان بر اساس اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و آمریکا در طرح قتل خاشقجی و کشاندن او از آمریکا به ترکیه نقش داشته و شنود گفت‌وگوها و تماس‌های وی این مسئله را تأیید می‌کند.

احتمال می‌رود پادشاه سعودی با این تغییرات قصد دارد طی ماه‌های آینده خالد بن سلمان را به عنوان وزیر دفاع سعودی انتخاب کند.

برای بسیاری از ناظران این فرمان ها آن هم در حالی که ملک سلمان در خارج از این کشور و در شهر«شرم الشیخ » مصر برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا به سر می برد تأمل برانگیز است؛ این در حالی است که شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از سفر دوره ای خود به آسیا بازگشته است تا در غیبت پادشاه امور کشور را اداره کند و وی فرمان ها را به جای پدرش امضا کرده است.

ناظران بر این باورند که این تغییر ممکن است دارای ابعاد سیاسی چندی باشد یکی از آنها این است که دور کردن شاهزاده خالد بن سلمان از واشنگتن به دلیل ترس از محاکمه وی در پرونده ترور خاشقجی به دلیل دیدار وی با قربانی در واشنگتن قبل از سفر خاشقجی به ترکیه باشد این در حالی است که برخی دیگر بر این باورند که تعیین وی به عنوان معاون وزیر دفاع نشانه ای برای آماده کردن  و آموزش اش برای ولیعهد شدن در آینده در صورت پادشاه شدن محمد بن سلمان است؛ آن هم در سایه انتشار گزارش هایی درباره وخامت حال جسمی ملک سلمان. همچنین ممکن است در آینده پست وزارت دفاع که از مهمترین وزارتخانه ها در عربستان سعودی به شمار می رود به وی واگذار شود. در حال حاضر شاهزاده محمد بن سلمان که حاکم کنونی این کشور به شمار می رود پست وزارت دفاع را در اختیار خود دارد.

همچنین ناظران درباره تعیین شاهزاده خانم ریما بنت بندر بن سلطان بر این باورند که این تعیین به مثابه ارتقای وی و تلاش برای وانمود کردن به اینکه عربستان سعودی از زنان این کشور به ویژه پس از انتقاد شدید آمریکا و اروپا از عربستان به دلیل فشار بر زنان و نقض گسترده حقوق آنها که شامل بازداشت گروهی از زنان فعال سعودی از جمله «لجین الهذلول»،«عزیزه الیوسف» و «ایمان النفجان» و غیره، دفاع می کند.

image_doc-1dt207

برخی از ناظران نیز براین باورند که تعیین شاهزاده خانم ریما چه بسا پاسخ به لطف شاهزاده بندر بن سلطان به دلیل روابط قوی وی با شاهزاده محمد بن سلمان و حمایت از وی برای ولیعهدی در سایه مخالفت بسیاری از شاهزاده در خاندان حاکم با ولیعهدی بن سلمان است.

2201924111928651

ریما پیش از این پست ریاست اداره زنان سازمان ورزش عربستان را به عهده داست و دختر شاهزاده خانم«هیفا الفیصل» دختر «فیصل بن عبدالعزیز» پادشاه اسبق عربستان است و بیش از دو دهه در ایالات متحده آمریکا در دوره ای که پدرش شاهزاده بندر سفیر کشورش در واشنگتن بود زندگی کرد. همچنین شاهزاده «سعود الفیصل» وزیر خارجه سابق عربستان دایی وی به شمار می رود.

ریما در واکنش به تعیین اش به عنوان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن توئیتی منتشر کرد و در این توئیت از ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به دلیل اعتماد به وی و تعیین اش به عنوان سفیر عربستان در ایالات متحده آمریکا تشکر کرد.

وی در این توئیت تأکید کرد که  به میهن، رهبران و همه مردم کشورش خدمت کرده و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.