پوتین تأکید کرد که موشک‌های روسی نه تنها کشورهای محل استقرار موشک‌های آمریکایی، بلکه خود آمریکا را هم می‌توانند هدف قرار دهند.

 

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امروز در سخنرانی سالانه خود با انتقاد شدید از آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آی‌ان‌اف به شدت به واشنگتن در این زمینه هشدار داد.

پوتین  گفت: «تصمیم آمریکا برای خروج از این پیمان بر اساس دلایل بی‌اساس بوده و آمریکایی‌ها خودشان این پیمان را نقض کرده‌اند.»

 وی در همین زمینه افزود: «دلیلی ندارد که برای نابودی موشک‌های میان‌برد ما پیشقدم باشیم.»

 رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: نمی خواهیم وارد رویارویی با ایالات متحده آمریکا شویم و همه اقداماتی که انجام می دهیم دفاعی است.

پوتین تهدید کرد چنانچه آمریکا از موشک‌های میان‌برد استفاده کند، روسیه نیز دست به «اقدام متقابل» خواهد زد. وی افزود: «موشک‌های ما نه تنها کشورهای محل استقرار موشک‌های آمریکایی، بلکه خود آمریکا را هم می‌توانند هدف قرار دهند.» وی در عین حالی که تأکید کرد که جهان در حال حاضر «نیازی به تنش بیشتر ندارد» اما گفت کشورش به ساخت سلاح‌های جدید ادامه خواهد داد.

آمریکا روز شنبه ۱۳ بهمن اعلام کرد تعهدات خود در چهارچوب پیمان آی‌ان‌اف را برای شش ماه به حال تعلیق درآورده و روند خروج از آن را آغاز می‌‌کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با اعلام این تصمیم، دلیل آن را «نقض» مفاد پیمان از سوی روسیه خوانده بود.

 وی تصریح کرد که  کشورش در حال «سرمایه‌گذاری عظیم» برای توسعه داخلی است. وی به مردم کشورش وعده داد که از امسال وضعیت معیشتی بهتری خواهند داشت.

سخنرانی سالانه رئیس جمهوری در روسیه معمولا در برابر نمایندگان دومای دولتی یا مجلس سفلا و شورای فدرال یا مجلس علیا ایراد می‌شود.

پوتین که اخیرا با انتقادهای شدیدی در کشورش روبرو شده و محبوبیتش به دلیل شرایط بد اقتصادی در جامعه به شدت افت کرده است، گفت که مردم روسیه از هم‌اکنون بهبود شرایط را احساس خواهند کرد.

وی همچنین از ایجاد تسهیلات دولتی برای فرزندآوری بیشتر سخن گفت و وعده داد که رشد اقتصادی کشورش در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳ درصد برسد، به طوری که تمام بدهی‌های خارجی این کشور پرداخت شود.

یکی از پروژه‌های اقتصادی که رئیس جمهوری روسیه از آن سخن گفت احداث خط راه‌آهنی است که روسیه را به شبه‌جزیره کریمه متصل می‌کند. جمهوری خودمختار کریمه که در گذشته جزئی از خاک اوکراین بود به دنبال بروز تنش نظامی میان روسیه و اوکراین همه‌پرسی الحاق به روسیه برگزار کرد. ۹۳ درصد مردم کریمه رآی به الحاق دادند و به این ترتیب این شبه‌جزیر ۵ سال پیش به خاک روسیه پیوست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.