شما از شرکت غیرمشهور «سالیکس» در زوریخ چیزی نشنیده اید اما تیم تحقیقاتی رابرت مولر که در مورد نقش دخالت های خارجی در پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 تحقیق می کند، مدت هاست روی آن متمرکز شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی بیست در گزارشی نوشت: شرکت کمتر شناخته شده ای در سوئیس به دلیل ارتباطش با «سای گروپ» - شرکتی که چندی پیش مشخص شد طرح دستکاری رسانه های اجتماعی برای کمک به ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2016 را راه اندازی کرده - زیر ذره بین دفتر بازپرس ویژه تحقیقات در مورد تبانی ترامپ و روسیه قرار گرفته است.

اسناد این ارتباط در اختیار دیلی بیست قرار گرفته است.

کارکنان سابق سای گروپ گفتند که اف بی آی در سال 2017 از آنها بازجویی کرده و سوالات مفصلی از آنها درباره ساختار کسب و کار و مالکیت شرکت پرسیده بود. منابع مشابهی به دیلی بیست گفته اند که در زمانی که با سای گروپ همکاری می کردند، می دانستند که «جوئل زامل»، یک استرالیایی مرتبط با نهادهای جاسوسی رژیم صهیونیستی، در نهایت مالک این شرکت خواهد بود. آنها گفتند اما ساختار مالی سای گروپ بسیار پیچیده بود و شامل واحدهای ثبت شده در جزایر ویرجین انگلیس می شد.

به گفته کارمندان سابق سای گروپ، در پایان این زنجیره از واحدهای افسارگسیخته، یک گروه خدمات مالی به نام «سالیکس سرویس» در زوریخ سوئیس بود. به نظر می رسد اسناد مالی رابطه بین سالیکس و حداقل یکی از شرکت های متعلق به سای گروپ را نشان می دهد.

تیم تحقیقاتی رابرت مولر به عنوان بخشی از پرونده گسترده خود برای بررسی مداخله خارجی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به سالیکس چشم دوخته است. جزئیات در مورد گزارش های مالی سای گروپ و ارتباط آن با سالیکس می تواند نور جدیدی را بر روی دو راز باز کند که می تواند کلیدی برای رسیدگی به این بخش از تحقیقات بازپرس ویژه باشد: چرا «جورج نادر» بازرگان لبنانی - آمریکایی پس از انتخابات 2 میلیون دلار به زامل پرداخت کرده است؟ و همه این پول ها کجا رفت؟

سالیکس در وب سایت پرطرفدارتر از خود، سرنخ های بسیار کمی در مورد عملیاتش ارائه می دهد.  و این شرکت بلافاصله به درخواست دیلی بیست برای اظهارنظر پاسخ نداد. وکیل زامل و دفتر بازپرس ویژه هم اظهار نظر را رد کردند.

برای بیش از یک سال، سای گروپ و مالک آن، زامل، به رغم سوالاتی که در مورد تلاششان برای استفاده از تبلیغات اینترنتی برای کمک به ترامپ برای دستیابی به ریاست جمهوری، تحت نظر گرفته شدند.

نیویورک تایمز اولین رسانه ای بود که جزئیات طرح سای گروپ را شرح داد و یک داستان مفصل درباره این شرکت و عملیات آن را منتشر کرد و آن را «موساد برای استخدام» نامید. اما دخالت زامل در هر برنامه ای برای کمک به ترامپ از طریق کارزار آنلاین تبلیغاتی تا حدودی گریزناپذیر باقی مانده است. کارکنان سابق سای گروپ قبلا به دیلی بیست گفته بودند که آنها معتقدند که زامل می تواند یک طرح جداگانه را در سال 2016 پیاده سازی کرده باشد.

در اوت 2016، زامل با «اریک پرینس» مؤسس بلک واتر ، «دونالد ترامپ جونیور» پسر بزرگ ترامپ و نادر ملاقات، و در مورد ایده هایی که به طور بالقوه بتوانند به پیروزی ترامپ در انتخابات منتهی شوند، گفت و گو کردند. در این جلسه، همانطور که نخستین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد و بعدها توسط دیلی بیست تایید شد، نادر گفته بود که سردمداران عربستان سعودی و امارات متحده عربی مشتاق بودند تا به پیروزی ترامپ در انتخابات کمک کنند.

بعدها اسنادی که توسط دیلی بیست مرور شدند و مصاحبه ها با افراد آشنا با ساختار مالی سای گروپ، وب پیچیده ای از شرکت های مرتبط با زامل را نشان داد که به سالیکس اشاره می کرد.

به نوشته دیلی‌بیست، تیم مولر از طرف دیگر تعاملاتی که زامل فراتر از شرکت سای‌گروپ با ترامپ را داشته نیز بررسی می‌ کند و قطعا به سرنخ هایی مرتبط با رئیس جمهور دست خواهد یافت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.