قانونگذاران آمریکایی خبر از دستیابی به توافقی برای ساخت دیوار مرزی مکزیک می دهند که در آن تنها با حدود یک پنجم بودجه درخواستی ترامپ موافقت شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: گزارش ها حاکی است که دموکرات‌ ها و جمهوری‌ خواهان در کنگره آمریکا در «اصول» بر سر تامین بودجه دولت فدرال و جلوگیری از تعطیلی دوباره به توافق رسیده‌ اند. اما این توافق در حقیقت شکستی برای ترامپ محسوب می شود زیرا او خواستار 5.7 میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار در مرز مکزیک بود و دموکرات‌ ها با بودجه ای بین 1.3 تا 2 میلیارد دلار موافق بودند و در نهایت به نظر می رسد رقم آنها مورد توافق قرار گرفته باشد.

قانونگذاران گفتند که این توافق پس از ساعت ها مذاکره پشت درهای بسته در واشنگتن به دست آمده است. برای جلوگیری از تعطیلی، توافق به دست آمده باید به شکل لایحه نهایی نگاشته و توسط مجلس نمایندگان و سنا تصویب، و در نهایت با امضای رئیس جمهور به قانون تبدیل شود.

«ریچارد شلبی» سناتور جمهوری‌ خواه و «نیتا لوی» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان دو تن از مذاکره کنندگان برای جلوگیری از تعطیلی دولت، خبر دستیابی به این توافق را اعلام کردند.

گفته می شود دموکرات ها در نهایت از برخی از خواسته‌ های خود درباره مهاجران که از سوی جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفته بود، صرف نظر کرده و راه را برای دستیابی به توافق هموار کردند.

طبق این گزارش، مذاکرات دموکرات‌ ها و جمهوری‌ خواهان در کنگره آمریکا در روزهای شنبه و یکشنبه به دلیل اختلاف بر سر کاهش مراکز بازداشت و نگهداری مهاجران غیرقانونی با بن بست مواجه شده بود، اما مذاکره کنندگان شامگاه دوشنبه توانستند این مساله را حل کنند. 

حدود 17 نفر از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب و هر دو شاخه کنگره در دور تازه مذاکرات شرکت دارند.

پیشرفت در این مذاکرات در حالی گزارش می شود که در طول روز اختلاف بر سر بازداشت مهاجران بدون مدرک و تامین بودجه دیوار مرزی مورد نظر رئیس جمهور آمریکا ادامه داشت و ترامپ گفته بود مسئولیت دستیابی به توافق و یا تعطیلی دوباره دولت بر عهده دموکرات‌ ها خواهد بود.

در حالی که چهار روز به پایان ضرب الاجل برای جلوگیری از تعطیلی دولت فدرال باقی مانده است، اکنون این طرح نیازمند حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور است تا از تعطیلی مجدد دولت جلوگیری شود.

در حالی که گفته می‌شد در طرح تازه بودجه‌ ای برای ساخت دیوار مرزی مکزیک اختصاص نیافته است، یک دستیار در کنگره آمریکا اظهار داشت در طرح توافق شده 1.375 میلیارد دلار برای ساخت 55 مایل حصار فلزی در مرز با مکزیک اختصاص یابد.

این میزان از بودجه بسیار کمتر از بودجه 5.7 میلیارد دلار درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت 200 مایل دیوار مرزی است. این در حالی است که بودجه تازه به ایجاد موانع فلزی و نه دیوار اختصاص یافته است.

اختلاف دونالد ترامپ و دموکرات‌ ها در کنگره آمریکا بر سر تامین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک باعث شده بود تا بخش‌ هایی از دولت فدرال آمریکا به مدت 35 روز تعطیل شوند. این طولانی‌ ترین تعطیلی دولت آمریکا در تاریخ این کشور بود.

میزان خسارت این تعطیلی برای دولت آمریکا 11 میلیارد دلار تخمین زده شد.

در صورتی که قانونگذاران آمریکایی بر سر طرح امنیت مرزی به توافق نرسند بار دیگر صدها هزار کارمند دولت فدرال بیکار خواهند شد و یا مجبور می‌ شوند بدون حقوق کار کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.