رفتار ظالمانه عربستان با فعالان زن و زندانی کردن و شکنجه آنها ادامه دارد و دولتی در آمریکا روی کار است که کاری به نقض حقوق بشر ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: «هتون الفاسی» یکی از محققان برجسته و قابل احترام عربستان سعودی است. او که استاد دانشگاه «ملک سعود» در ریاض برای بیش از یک چهارم قرن بوده، دو کتاب در مورد تاریخ زنان در عربستان سعودی و چندین مقاله در مجلات به چاپ رسانده است. او جوایز بین المللی از جمله جایزه افتخازی انجمن آکادمیک فرانسه را کسب کرده است. برای بیش از یک دهه او به شکلی مسالمت آمیز در جهت پیشرفت حقوق زنان، از جمله حق آنها برای حضور در انتخابات های محلی و حق رانندگی زنان تلاش کرده است. به همین دلیل، او از ژوئن گذشته در بازداشت به سر می برد.

الفاسی یکی از زنان فعالی است که پس از راه اندازی کارزار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به قول خودش برای مبارزه با فساد، بازداشت شده است. موج بازداشت ها زمانی آغاز شد که حکومت عربستان در نهایت در ژوئن گذشته به زنان حق رانندگی داد و این بازداشت ها، در تابستان هم ادامه یافت.

هنوز دستکم 9 فعال زن در زندان به سر می برند و بسیاری از آنها برای دوره های طولانی در زندانی های انفرادی محبوس شده و برخی هم به شکل وحشیانه ای شکنجه شده اند.

آنها هنوز به هیچ جرمی متهم نشده اند و رسانه های دولتی هم هجمه گسترده ای علیه آنها به راه انداخته است.

به نوشته حساب توییتری «زندانیان وجدان»، الفاسی یکی از سه زندانی زنی است که پس از گذراندن دوره طولانی در انفرادی، اخیرا به یکی از سلول های زندان «الحایر» در جنوب ریاض انتقال داده شده است. اطلاعات دیگری از او و سلامت جسمانی اش در دست نیست. اواخر سال 2018 چندین سازمان حقوق بشری و سازمان خبری از جمله واشنگتن پست گزارش دادند که شماری از زنان دیگر در زندان های انفرادی شکنجه می شوند.

به گفته خانواده «لجین الهذلول» یکی از فعالان زن زندانی، «سعود القحطانی» دستیار ارشد محمد بن سلمان در حالی که وی شکنجه می شده، ناظر بر این امر بوده است.

این رفتار ظالمانه توجه جهانیان را به خود جلب نکرده است. پس از آنکه کانادا به بازداشت «سمر بداوی» فعال در حبس در اوت گذشته اعتراض کرد، دولت عربستان سفیر کانادا را اخراج کرد و سفیرش را هم از اوتاوا فراخواند.

 اما دولت ترامپ به جای حمایت از فعالان زن یا دولت کانادا، از دو دولت خواست اختلافاتشان را حل کنند!

اخیرا «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت در سفر این ماه اش به عربستان موضوع فعالان زن زندانی را مطرح کرده است. اما هنوز هیچ یک آزاد نشده اند. محمد بن سلمان که ترامپ به راحتی نقشش را در قتل «جمال خاشقجی» نادیده گرفته بود، می داند که این دولت آمریکا کاری به نقض حقوق بشر ندارد.

هفته گذشته بیش از 200 محقق از سراسر جهان با امضای نامه ای خواستار آزادی الفاسی و دیگر فعالان توسط دولت سعودی شدند. اکنون نوبت کنگره است که وارد عمل شود. قانونگذاران باید کسانی را که در بازداشت و شکنجه زنان دخالت دارند، تحریم کنند. آنها باید ادامه همکاری های اقتصادی و نظامی را هم به آزادی این فعالان مشروط کنند. هیچ حکومتی که فعالان را زندانی و شکنجه می کند، نباید به عنوان متحد آمریکا در نظر گرفته شود.

   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.