روسیه، چین، آفریقای جنوبی و گینه استوایی امروز شنبه از صدور بیانیه توسط شورای امنیت برای تأیید کامل مجمع ملی ونزوئلا به عنوان « تنها موسسه منتخب و دموکراتیک» در این کشور جلوگیری کردند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و گینه استوایی امروز شنبه از صدور بیانیه توسط شورای امنیت برای تأیید کامل مجمع ملی ونزوئلا به عنوان « تنها موسسه منتخب و دموکراتیک» در این کشور  جلوگیری کردند.

این اقدام پیش از نشست امروز شنبه شورای امنیت رخ داد که بنابر درخواست «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و  پس از آن که آمریکا و گروهی از کشورهای منطقه «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلی را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت شناختند و از «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور قانونی این کشور خواستند از قدرت کنار برود، برگزار شد.

روسیه با تلاش های ایالات متحده آمریکا در حمایت از مخالفان ونزوئلایی مخالف است و واشنگتن را متهم کرد که برای تلاش جهت کودتا در ونزوئلا کمک می کند؛ امری که باعث می شود ونزوئلا در قلب نزاع ژئوسیاسی روزافزون قرار گیرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست از خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که خود را «رئیس جمهور موقت» اعلام کرده و  فرایند انتقالی حمایت کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز به درخواست آمریکا نشست ویژه ای جهت بررسی تحولات ونزوئلا برگزار کرد.

روسیه پیش از این نشست با برگزاری آن مخالفت کرد. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که امور داخلی ونزوئلا تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیست. 

وی از شورای امنیت درخواست کرد درباره لغو این نشست رای گیری شود. اما اعضای شورای امنیت از درخواست او حمایت نکردند.

 وزیر خارجه روسیه جلسه شورای امنیت را نشانه‌ای از تلاش آمریکا برای تغییر نظام در ونزوئلا خواند.

نبنزیا تاکید کرد که شورای امنیت در خصوص ونزوئلا توافق نظر ندارد و دخالت آمریکا در امور داخلی دیگر کشورها چیز جدیدی نیست.

وی تصریح کرد که مردم ونزوئلا دولتی را برگزیده‌اند که دلخواه واشنگتن نیست و به ذکر نمونه‌هایی از دخالت آمریکا در کشورهای دیگر آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه و کوبا پرداخت.

نبنزیا با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای سرنگونی دولت مادورو خاطرنشان کرد که وقتی این تلاش‌ها با شکست مواجه شد، واشنگتن تصمیم گرفت که ونزوئلا را بی‌ثبات کند. آنهایی که در سرنگون کردن مادورو حتی با حذف فیزیکی شکست خوردند، اکنون سیاست فشار حداکثری علیه دولت ونزوئلا را به‌کار بسته‌اند.

نماینده روسیه تاکید کرد تصویری که آمریکا از تقابل بین مردم ونزوئلا و «نظام مادورو» ارائه می‌کند، دور از واقعیت است.

وی از وزیر خارجه آمریکا که در جلسه حضور دارد پرسید: آیا آمریکا به دنبال حمله نظامی به ونزوئلا است؟ 

نبنزیا به سایر کشورهای آمریکای لاتین هشدار داد که تهدید یک کشور مستقل (ونزوئلا) می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که آنها کشور بعدی باشند.

نماینده روسیه با لحنی طعنه‌آمیز به نماینده انگلستان که مدعی شده بود در صندوق‌های رای در ونزوئلا تقلب صورت گرفته، یادآوری کرد که رای‌گیری در ونزوئلا به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و در این کشور صندوق رایی در کار نیست.

وزیر خارجه ونزوئلا نیز اقدام کشورها در به رسمیت شناختن خوان گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از توئیت دونالد ترامپ را بی‌شرمانه خواند و گفت رئیس‌جمهور فرانسه به‌جای اینکه وقتش را صرف مطالبات جلیقه زردها کند، از کودتا در ونزوئلا حمایت می‌کند.

آریزا تصریح کرد که دولت ونزوئلا از گفت‌وگو حمایت می‌کند و گفت که در جلسه امشب شورای امنیت سازمان ملل دروغ‌های زیادی در خصوص ونزوئلا گفته شد.

وی افزود: شخصا از موگرینی درخواست کردم بر انتخابات ونزوئلا نظارت داشته باشد ولی او قبول نکرد. چرا؟ چون برنامه‌ای ‌د‌ر ‌جریان ‌بود؛ سه ماه پیش از انتخابات. رؤسای جمهور کلمبیا، شیلی و اروپایی گفتند نتایج انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند؛ چند ماه پیش از برگزاری انتخابات.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین در سخنان خود اولتیماتوم صادر شده از سوی کشورهای اروپایی برای اعلام انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور را رد کرد و گفت که موضع اروپا در دنباله روی از آمریکا قابل درک نیست.

آزیرا گفت: به من نشان دهید کجای قانون اساسی نوشته که گوایدو می‌تواند خود را رئیس‌جمهور بخواند؟! نام رئیس‌جمهور ما «مادورو» است.

 وی تأکید کرد که استفاده از زور علیه کشورش بر خلاف همه قوانین و عرف های بین المللی است.

وزیر خارجه ونزوئلا تصریح کرد: واشنگتن برای انجام کودتا در ونزوئلا تحریک کرد. ارتش ونزوئلا از قانون اساسی حمایت کرد و کودتا شکست خورد.

وی تأکید کرد که اقدامات آمریکا در ونزوئلا باید محکوم شود و مساله نیاز به دلیل و مدرک ندارد.

وزیر خارجه ونزوئلا بحران اقتصادی کشورش را ناشی از تحریم های آمریکا و محاصره یکجانبه واشنگتن دانست.

 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را مسئول آوارگی میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور دانست.

وی اظهار داشت: «از هر ده ونزوئلایی 9 تن زندگی رقت باری دارند. میلیون‌ها کودک به دلیل کمبود مواد غذایی با سوءتغذیه شدید رو در رو هستند.»

پمپئو ضمن ادعای کمک آمریکا به ونزوئلا برای داشتن آینده‌ای روشن از شورای امنیت سازمان ملل خواست از خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که خود را رئیس جمهور موقت اعلام کرده و فرایند انتقالی در این کشور حمایت کند.

وی گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که تمام کشورها طرف مورد حمایت خود را انتخاب کنند. یا در کنار نیروهای آزادی خواه بمانید یا مادورو و اغتشاش او را انتخاب خواهید کرد.»

وزیر خارجه آمریکا در نشست روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد از جامعه بین الملل خواست تا ارتباط مالی خود با دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را قطع کنند.

بنابراین گزارش،ونزوئلا طی روزهای گذشته با تحولات سیاسی مهمی روبرو بوده است. خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا روز چهارشنبه 23 ژانویه به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، خود را «رئیس جمهور موقت» این کشور اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوآیدو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسم.»

نیکولاس مادورو طی سخنانی در جمع هواداران خود مقابل کاخ ریاست جمهوری کاراکاس اعلام کرد: «ونزوئلا تمام روابط خود با آمریکا را قطع کرده است. این کشور درصدد کودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا است. تمام دیپلمات‌های آمریکایی ونزوئلا را در عرض 72 ساعت ترک کنند.»

کشورهایی ماندد آمریکا، کانادا، کلمبیا، برزیل، آرژانتین، شیلی، پرو و پاراگوئه  ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به‌رسمیت شناخته‌اند. مکزیک، ترکیه، روسیه، چین، کوبا، بولیوی و ایران نیز از «دولت قانونی» مادورو حمایت کرده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.