پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

چگونه رهبر مکار کره شمالی ترامپ ابله را فریب داد؟

کیم به آمریکا و ترامپ اعتماد ندارد و از تجربه های خاورمیانه و خروج آمریکا از توافقنامه های بین المللی درس گرفته است.

به گزارش جماران،عبدالباری عطوان نویسنده  و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:  ما در این روزنامه رأی الیوم اذعان می کنیم که از علاقه مندان به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و شیوه مدیریت بحران با ایالات متحده توسط وی هستیم و حتی پس از دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور در ماه ژوئن  گذشته به این نتیجه قطعی رسیدیم که وی از برنامه هسته ای و موشک های بالستیک اش چشم پوشی نمی کند و به شیوه های فریبنده خود ادامه می دهد زیرا وی به ایالات متحده آمریکا اعتماد ندارد و به این کشور اطمینان نمی کند.

این سخنان را به این مناسبت می گوییم که کاخ سفید روز سه شنبه خبر داد که مقدمات برای برگزاری نشست دوم سران میان رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی قبل از پایان ماه فوریه آینده در به احتمال زیاد هانوی پایتخت ویتنام در جریان است تا خون تازه ای به رگ های  مذاکرات هسته ای میان دو کشور که در ماه های اخیر متوقف شده تزریق کند.

چیزی که این سخنان ما را مورد تأیید قرار می دهد عشق یک طرفه ترامپ به کیم رهبر کره شمالی و اینکه کیم به ریش ترامپ رئیس جمهور آمریکا، رئیس جمهوری که بسیاری داخل و خارج آمریکا بر این باورند که وی ابله است، خندید و پایگاه های موشک های بالستیک که قادر به حمل موشک های هسته ای در شمال پیونگ یانگ به مساحت 18 کیلومتر مربع است را فاش نکرد و طی مذاکرات یا پس از آن درباره آن اطلاع رسانی نشد.

کره شمالی هرگز توسعه برنامه هسته ای و پیشرفت آن را متوقف نکرد و ارزیابی های آمریکایی می گوید که 60 کلاهک هسته ای در زرادخانه اش دارد و آزمایش های موشک های بالستیک اش موفقیت بزرگی به دست آورد که شامل تولید موشک های بسیار دقیق است که می تواند عمق آمریکا را مورد حمله قرار دهد.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا که با بحران «تعطیلی دولت» به دلیل اختلاف با کنگره بر سر دیوار مرزی با مکزیک، رو به روست و همه مذاکراتش بر سر توافق برای پایان جنگ تجاری با چین شکست خورد، می خواهد یک پیروزی یا پیشرفت مختصری با رسیدن توافق با رهبر کره شمالی برای عبور از بن بست ناکامی به دست آورد.

افراد نزدیک به ترامپ می گویند که دیدار اول وی با کیم در سنگاپور برای آشنایی میان رهبری است که یک دگمه بزرگ هسته ای دارد با دشمنش که دگمه هسته ای کوچک در  اختیار دارد و انتظار می رود دیدار دوم دستاوردهای عملی ملموسی داشته باشد. آمریکا به دنبال خلع سلاح هسته ای کره شمالی و نیز از بین بردن موشک های بالستیک در زرادخانه اش در مقابل لغو محاصره کره شمالی و خروج نیروهایش از کره  جنوبی است.

در مقابل، کیم رهبر کره شمالی به دنبال لغو کامل تحریم ها علیه کشورش و اعلام رسمی پایان جنگ شبه جزیره کره و خروج همه نیروهای آمریکایی نه فقط از کره شمالی(28 هزار نظامی) بلکه همچنین ژاپن (تعداد آنها 50 هزار نیرو است) است.

ما بر این باور نیستیم شانس دیدار دوم سران آمریکا و کره شمالی از اولی بیشتر باشد زیرا رهبر کره شمالی به سیاست بازی دادن رئیس جمهور ابله آمریکا و توسعه سیاست هسته ای اش ادامه می دهد زیرا کیم به اندازه ای که ترامپ و کشورش اش عاشق او هستند، عاشق شان نیست و به هر دو اعتماد نمی کند. کیم از درس های بلاهت عربی در تعامل با آمریکا در خاورمیانه به ویژه در عراق، لیبی و منطقه خلیج فارس و نیز تا حدود اندکی ایران و خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای درس گرفته است.

کیم قطعا ترامپ را در هانوی در آغوش می گیرد همانطور که در سنگاپور این کار را کرد و روی شانه هایش برای نشان دادن دوستی می زند ولی چشم پوشی از زرادخانه هسته ای و بالستیک اش از محالات است..یا ما چنین باور داریم...و «شی جینگ پینگ» بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.