منطقه حایل در شمال سوریه از جمله خواسته هایی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی بحران سوریه خواستار ایجاد آن در شمال سوریه بود.

به گزارش جماران، ایجاد منطقه حایل در شمال سوریه از جمله خواسته هایی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی بحران سوریه خواستار ایجاد آن در شمال سوریه بود.

بهانه اردوغان برای ایجاد این منطقه حایل اسکان پناهندگان سوری است که در ترکیه حضور دارند.

اکنون به نظر می رسد با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه این امکان برای اردوغان به وجود آمده است تا بتواند با پشتوانه خود آمریکا و متحدانش به خواسته خود برسد.

با وجود چراغ سبزی که رئیس جمهور ترکیه مدعی است «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به وی داده  اما بعید است که روسیه و دولت سوریه به اردوغان اجازه ایجاد چنین منطقه ای را در شمال سوریه بدهند.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست هفتگی نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس گفت: «ایجاد منطقه امن (حایل)در نوار مرزی سوریه با ترکیه توسط ما انجام خواهد گرفت. رئیس‌جمهور آمریکا نیز با این تصمیم موافقت کرده است.»

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: ترکیه متعلق به برادارن کرد ماست. از آنها می‌خواهم که بازیچه دیگران نشوند.ما در کشورمان ازکلدانی‌ها، ایزدی‌ها، کردها، عرب‌ها میزبانی کردیم. اکنون نیز میزبان بیش از 300 هزار برادر کردمان از سوریه و عراق هستیم و خواهیم بود. ما درهای خود را به روی تروریست‌ها بسته ایم و هیچ گاه آن‌ها را در کشور خود راه نخواهیم داد.

اردوغان در ادامه گفت: امروز شاهد انجام بازی فوتبال توسط جوانان عفرین در این شهر هستیم. ببینید که از کجا به کجا رسیده ایم. برقراری صلح نه با حرف بلکه با عمل میسر می‌شود افزود: با ابتکاری که ترکیه با روسیه و ایران در ادلب سوریه انجام داد، جلو بروز بحران جدید گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه آنهایی که می‌خواهند ترکیه در برابر جنگ و خونریزی در سوریه سکوت اختیار کند کسانی هستند که قصد دارند این بحران را به کشور ما نیز منتقل کنند، تصریح کرد: هدف بعدی ارتش ما پاکسازی منبج و شرق فرات از عناصر تروریستی (ی.پ.گ/پ.ک.ک) و داعش است.

در گفتگوی تلفنی با ترامپ، وی صراحتا اعلام کرد که نیروهای آمریکا از سوریه خارج شده و مبارزه با پس مانده های گروه تروریستی داعش به ترکیه واگذار خواهد شد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه طی سخنانی در نشست خبری در آنکارا با اشاره به منطقه حایل اعلام کرد: کنترل منطقه امن که در مرز سوریه ایجاد خواهد شد، در اختیار ترکیه خواهد بود.

این در حالی است که در پی تهدید کردهای سوریه توسط ترکیه و آمادگی این کشور برای حمله نظامی به شرق فرات و شمال سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی ،ترامپ  ترکیه را به نابودی اقتصاد این کشور تهدید کرد اما شب گذشته به نظر می رسد کمی فتیله را پایین کشیده است.

 آناتولی در این زمینه در گزارشی دیگر اعلام کرد که رئیس جمهور ترکیه شب گذشته  با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود تلفنی گفتگو کرد.

اردوغان در این مکالمه تلفنی با ترامپ ضمن ابراز خرسندی از طرح خروج سربازان آمریکایی از سوریه گفت که ترکیه آماده ارائه هر گونه کمک به آمریکا است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین ضمن تاکید بر اینکه ترکیه هیچ مشکلی با کُردها ندارد، تنها هدف از عملیات‌های نظامی در شمال سوریه را مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش، پ.ک.ک و شاخه‌های آن در این کشور که تهدید برای امنیت ملی ترکیه هستند، اعلام کرد.

بنابر این گزارش، روسای جمهوری ترکیه و آمریکا با اشاره به ضرورت تکمیل هرچه سریع‌تر نقشه‌راه «منبج» و مقابله با عناصر درصدد جلوگیری از تحقق طرح خروج سربازان آمریکایی از سوریه، درباره ایجاد یک منطقه امن پاکسازی شده از تروریسم در شمال سوریه تبادل نظر کردند.

اردوغان و ترامپ در پایان این گفت‌وگو تلفنی بر سر ارتقا روابط اقتصادی دو کشور توافق کردند.

این گفت و گو در حالی صورت می گیرد که  تهدیدهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه در صورت حمله آنکارا به افراد مسلح کرد در سوریه که واشنگتن از آنها حمایت می کند اقتصاد این کشور را نابود می کند، بلافاصله بر اقتصاد این کشور سایه افکند و ارزش «لیر» ترکیه در برابر دلار کاهش یافت.

لیر ترکیه که در سال گذشته 30 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد صبح روز گذشته به 5.53 لیر در مقابل هر دلار آمریکا رسید.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود، نوشته بود: «حملات خود به بقایای مواضع داعش را ادامه داده و روند خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز کرده ایم. در صورت نیاز به مبارزه با داعش از پایگاه‌های نزدیک مان عملیات انجام خواهیم داد. اگر ترکیه به کردها حمله کند، به لحاظ اقتصادی نابودشان خواهیم کرد. یک منطقه حائل 20 مایلی ایجاد خواهیم کرد. از سوی دیگر از کردها نیز می خواهیم که ترکیه را تحریک نکنند.»

ترامپ در ادامه نوشت: «روسیه، ایران و سوریه از سیاست طولانی مدت آمریکا در جنگ با داعش در سوریه بیشترین بهره را بردند؛ ما نیز سود بردیم. اما اکنون زمان آن رسیده که نیروهای ما به خانه بازگردند. این جنگ‌های بی پایان را خاتمه خواهیم داد.»

تهدید به نابودی اقتصاد ترکیه واکنش مسئولان ترکیه را در پی داشت و «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: «یکسان خواندن کردها با گروه تروریستی پ.ک.ک و شاخه آنها در سوریه با نام های پ.ی.د/ی.پ.ک یک اشتباه مهلک است. ترکیه با تروریست ها در سوریه مبارزه می کند نه با کردها؛ ما از کردها و بقیه مردم سوریه در برابر تهدید تروریست ها محافظت خواهیم کرد.»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در این پیام تاکید کرد: «جناب ترامپ نباید تروریست ها شریک و متحد شما باشند. ترکیه از آمریکا انتظار دارد که وظایف و تعهدات خود به عنوان یک شریک استراتژیک را به جای بیاورد.»

«فخرالدین آلتون» رئیس نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه طی مطلبی در توئیتر خود اظهار داشت: «دولت ما نه دشمن کردها، بلکه حامی آن‌هاست. ترکیه هیچ مشکلی با کردها ندارد.»

وی افزود:« مسئله اصلی امنیت ملی ترکیه است. پایه اصلی مبارزه با تروریسم را هم این مسئله تعیین می‌کند.»

«مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز طی سخنانی گفت: ترکیه دشمن کردها نیست، بلکه بیش از هر کشوری از آنها حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به سخنان ترامپ درباره سوریه تصریح کرد: متحدان راهبردی از طریق شبکه‌های اجتماعی بحث نمی‌کنند.

اوغلو در ادامه گفت: ترامپ با فشار بسیار شدیدی مواجه است. برای عدم خروج نیروهای آمریکا از سوریه نیز به او فشار وارد می کنند.

وی همچنین گفت: ایالات متحده آمریکا و همه کشورهای دیگر باید به ترکیه احترام بگذارند.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه تأکید کرد که به واشنگتن ابلاغ کردیم که ترکیه از هیچ تهدیدی هراسی ندارد و به اهداف از طریق تهدیدهای اقتصادی نمی توان رسید.

تهدید بی سابقه رییس جمهور  آمریکا علیه ترکیه در حالی بیان می‌شود که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود برای دستیابی به توافقی با ترکیه در حفاظت از افراد مسلح کُرد در سوریه «خوشبین» است.

پمپئو که در سفری در امارت متحده عربی به سر می بُرد، تصریح کرد: «آمریکا حق مردم ترکیه و حق آقای اردوغان برای حفاظت از کشورشان در برابر تروریست‌ها را به رسمیت می‌شناسد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.