دستیاران کنونی و سابق ترامپ می گویند راهکارهای کمی در کاخ سفید برای خروج از این بن بست وجود دارد و همه بسیار مستاصل و آشفته خاطر هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد مشاوران دونالد ترامپ به دنبال یافتن راه حلی برای خاتمه دادن به تعطیلی دولت هستند در حالی که دور از ذهن نمی بینند که این تعطیلی برای چند هفته دیگر هم ادامه پیدا کند.

دستیاران کنونی و سابق او می گویند راهکارهای کمی در کاخ سفید برای خروج از این بن بست وجود دارد و همه بسیار مستاصل و آشفته خاطر هستند.

مشکل اینجاست که رئیس جمهور آمریکا هیچ راهی را پیشنهاد نمی دهد مگر «سیاست پذیرش مخاطره».

مذاکرات میان دو حزب همچنان متوقف شده پس از آنکه ترامپ آخرین جلسه دیدارش را با «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و «چارلز شومر» رهبر اقلیت سنا با خروج از اتاق به هم زد.

اختلاف میان کاخ سفید و دموکرات‌ های کنگره بر سر بودجه ساخت دیوار در مرز جنوبی با مکزیک است. ترامپ درخواست 5.7 میلیارد دلار کرده ولی دموکرات‌ ها می‌ گویند بودجه 1.3 میلیارد دلاری که تصویب کرده‌ اند، برای این کار کافی است. با ادامه این اختلافات، خروج از بن بست کنونی بعید به نظر می رسد.

رئیس‌ جمهور آمریکا هشدار داده‌است که تعطیلی بخش‌ هایی از دولت آمریکا که در حال حاضر به طولانی‌ ترین مورد تبدیل شده، ممکن است ادامه پیدا کند.

دونالد ترامپ چندین پست در حساب کاربری خود در توئیتر در مورد تعطیلی بخش‌ هایی از دولت فدرال منتشر کرده است.

در یکی از این پست‌ ها، رئیس‌ جمهور آمریکا نوشته است تعطیلی دولت «تا وقتی دموکرات‌ ها از «تعطیلات» خود بازگردند و برگردند سرکارشان» ادامه پیدا خواهد کرد. تعطیلات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از روز 11 ژانویه (21 دی ماه) آغاز شده و تا هفته آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

22 روز و یک ساعت از تعطیلی بخش‌ هایی از دولت فدرال در آمریکا می گذرد. به این ترتیب با پشت سر گذاشتن رکورد پیشین که در دوره ریاست‌ جمهوری «بیل کلینتون» در سال 1995 رخ داده بود، به عنوان «طولانی ترین» تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا دست یافت.

در اثر تعطیلی یک‌ چهارم از دولت فدرال، صدها هزار کارمند دولت حقوق نمی‌ گیرند؛ از سال 1976 تاکنون بیش از 20 بار بین زمان مقتضی و تصویب بودجه فاصله افتاده است که البته همه آنها به صدور حکم مرخصی برای کارکنان فدرال نیانجامیده‌ است.

ترامپ در توئیت‌ های تازه خود بار دیگر بر آن‌ چه «بحران گسترده انسانی» در مرزهای جنوبی کشورش با مکزیک می‌ نامد، تاکید کرد.

اما دموکرات‌ ها که در حال حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا اکثریت دارند، در مورد ساختن دیوار در این مرزها با رئیس‌ جمهور هم‌ عقیده نیستند. نانسی پلوسی می‌ گوید ترامپ تلاش می‌ کند توجه ها را از تحقیقات پرونده روسیه و مسائل دیگر در کاخ سفید «منحرف کند».

ترامپ اما می‌ گوید او برای پایان دادن به تعطیلی دولت «برنامه دارد» و مخالفان «باید این واقعیت را درک کنند که برنده انتخابات شده و قول داده امنیت مردم آمریکا را تامین کند». ساختن دیوار در مرز مکزیک، یکی از وعده‌ های اصلی انتخاباتی ترامپ بود.

دموکرات‌ ها ترامپ را به داشت خلق‌ و خوی تخاصمی متهم کرده‌ اند. پلوسی در عین حال گفته‌ است اختصاص بیش از 5 میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار «بی‌ فایده و هدر دادن پول» است. ترامپ اما اظهارات در مورد خلق‌ و خوی خود را رد کرده و می‌ گوید دموکرات‌ ها می‌ توانند «در 15 دقیقه» و با اختصاص بودجه برای ساخت مانع در مرزها، مشکل را حل کنند.

تعطیلی دولت از سر ناامید و ناکامی ترامپ به وجود آمد. ترامپ که از مانع ایجاد شده توسط رهبران حزب و همچنین دستیارانش برای دستیابی به بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار در سال 2018 خشمگین شده بود، و از سوی دیگر با زخم زبان های پس از شکست حزبش در انتخابات میان دوره ای روبرو بود، تصمیم گرفت به دنبال تحریک برخی از نمایندگان محافظه کار تندرو در ماه دسامبر جنگ بر سر دیوار مرزی را کلید بزند.

این تصمیم، یک تصمیم تکان دهنده برای مک کانل و دیگر کسانی بود که قول داده بودند تعطیلی دولت اتفاق نخواهد افتاد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.