در حالی که کوبا هر گونه حمله «صوتی» به سفارت آمریکا را رد کرد ایالات متحده آمریکا تلاش کرد که منشأ بیماری که دیپلمات های به آن دچار شدند را مشخص کند.

به گزارش جماران به نقل از اسکای نیوز، ایالات متحده آمریکا در سال 2017 پس از آن که برخی کارمندان در سفارت آمریکا در هاوانا گفتند که از مشکلات جسمی مربوط به صداهای ناهنجار و آزاردهنده رنج برده اند، دیپلمات های خود را به نصف کاهش داد.

در حالی که کوبا هر گونه حمله «صوتی» به سفارت آمریکا را رد کرد ایالات متحده آمریکا تلاش کرد که منشأ بیماری که دیپلمات های به آن دچار شدند را مشخص کند.این دیپلمات ها گفتند که مبتلا به سردرد و استفراغ شده و تأکید کردند که در نزدیکی خانه های شان سر و صداهایی را شنیده اند.

روزنامه گاردین در این زمینه نوشت که برخی از دانشمندان احتمال می دهند که صداهای آزار دهنده، صدای جیرجیرک های شبانه است و در نهایت مساله مربوط به حشرات است و نه سلاح صوتی است که دولت کوبا تلاش می کند به وسیله آن از سفارت آمریکا جاسوسی کند یا بر سلامتی کارکنانش تأثیر بگذارد.

دانشمندان آمریکایی و انگلیسی بر این باورند که این جیرجیرک های شبانه که معروف به «Anurpgryllus celerinictus» هستند و نوعی از جیرجیرک هاست که دم کوتاه دارد همان جیرجیرک هایی هستند که صدای آزار دهنده ایجاد می کردند که کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا را مورد اذیت و آزار قرار داده است.

«فرناندو مونتلگری زاپاتا» استاد و پژوهشگر زیست شناس در دانشگاه «لنکولن» گفت که صدایی که ضبط شده و به ایالات متحده آمریکا ارسال شده است تا درباره آن تحقیق شود مرتبط با جیرجیرک هاست. وی تصریح کرد که صدای این حشره به شکل قابل توجهی قوی است.

زاپاتا تصریح کرد که صدا تا 7کیلوهرتز می رسد و خودش زمانی که کودک بود و در آمریکای جنوبی زندگی می کرد، این جیرجیرک ها را می گرفته و داخل یک قفس می گذاشت.

گاردین در این زمینه نوشت که سخنان دانشمندان درباره صدای حشرات به معنای بعید بودن فرضیه حمله صوتی به شکل کامل با توجه مبهم بودن بیماری دیپلمات ها نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.