کیم جونگ اون در پیام سال نوی میلادی خود ترامپ را به از سرگیری توسعه برنامه هسته ای و موشکی اش تهدید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد رهبر کره‌ شمالی امروز سه‌ شنبه بار دیگر بر تصمیمش برای خلع سلاح هسته‌ ای کامل در شبه جزیره کره تاکید کرد اما در عین حال هشدار داد اگر آمریکا به تحریم و فشار علیه این کشور ادامه دهد، تصمیمش را تغییر خواهد داد و راه تازه ای را در پیش خواهد گرفت.

«کیم جونگ اون» رهبر کره‌ شمالی در پیام سال نوی میلادی که از تلویزیون کره شمالی پخش شد، تاکید کرد برای دستیابی به خلع سلاح هسته ای مایل است تا هر زمانی با «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا دیدار کند و از واشنگتن خواست تا اقدام مشابهی برای سرعت بخشیدن به روند متوقف‌ شده مذاکرات انجام دهد.

او تصریح کرد روند خلع سلاح هسته ای تسریع خواهد یافت اگر آمریکا گام‌ های متقابلی بردارد.

اون تاکید کرد: «اگر آمریکا صبر و تحمل مردم ما را غلط تفسیر کرده، چیزی را به ما تحمیل کند، به تحریم‌ ها ادامه دهد و فشارها را بدون عمل به وعده‌ای که مقابل جهان داده است، شدت ببخشد کره‌ شمالی گزینه‌ای ندارد به جز این که در پی راه جدید دیگری برای حفاظت از حاکمیت ملی خود و منافعمان باشیم.»

کیم جونگ اون همچنین از آمادگی خود برای دیدار مجدد با دونالد ترامپ خبر داد.

این اظهارات ممکن است تردیدها درباره نیت پیونگ‌ یانگ برای کنار گذاشتن برنامه تسلیحات هسته‌ ای را تشدید کند.

تحلیلگران معتقدند پیام کیم جونگ اون پیام روشنی است که کره‌ شمالی مایل است امسال در مذاکرات با واشنگتن و سئول بماند اما با شرایط خودش. در این سخنرانی 30 دقیقه‌ ای، کیم جونگ اون بیش از 20 دقیقه روی تمرکز جدیدش در حوزه اقتصادی تاکید کرد.

کیم جونگ اون گفت: مناسبات بین دو کره اکنون وارد فاز کاملا جدیدی شده و مایلم تا پروژه‌ های اقتصادی مشترک مهم با کره‌ جنوبی، بدون پیش‌ شرط از سر گرفته شوند.

کیم در بخشی از پیام سال نوی خود، در مورد افزایش روابط اقتصادی، صنعتی و مسافرتی بین دو کره نیز ابراز علاقه کرده‌ است؛ رسانه‌ های کره جنوبی این احتمال را مطرح کرده‌ اند که کیم قصد دارد با برچیده‌ شده برخی تحریم‌ های آمریکا، برخی پروژه‌ های اقتصادی و فرهنگی را از سرگیرد.

کیم در پیام تلویزیونی سال گذشته خود که پس از ماه ها تنش بر سر برنامه موشکی و هسته ای کشورش پخش می شد، از حضور کشورش در المپیک زمستانی در کره جنوبی خبر داد و این اقدام به کاهش تنش در شبه جزیره کره و دیدار رهبر کره شمالی با رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور منتهی شد.

در بهار گذشته، کیم و ترامپ در سنگاپور دیدار کرده و توافق کردند در مسیر خلع سلاح هسته ای شبه‌ جزیره کره گام بردارند.

پیش از این دیدار، رهبران دو کره سه بار دیدار کرده بودند.

به گفته تحلیلگران، از زمان دیدار کیم با ترامپ از سرعت پیشرفت مذاکرات کاسته شده است.

کره شمالی آزمایش های خود را متوقف و بعضی از تاسیسات خود را منهدم کرده است ولی تاکنون نشانه ای مبنی بر خلع سلاح هسته ای کامل این کشور دیده نشده است.

کره شمالی خواهان لغو تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا علیه کره شمالی است و آمریکا می گوید تا زمانی که خلع سلاح هسته ای این کشور به تایید نرسد، فشارها ادامه خواهد داشت.

ترامپ پیش از این از احتمال دیدار مجدد با اون تا ماه فوریه، یک ماه دیگر خبر داده بود ولی هنوز برای چنین دیداری برنامه ریزی صورت نگرفته است.

گزارش هایی هم از احتمال دیدار رهبران دو کره منتشر شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.