به نظر می‌ رسد که سال 2018 نمی‌توانست برای سوریه و «بشار اسد» بهتر از این به پایان برسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد امیرنشینان حوزه خلیج فارس یکی پس از دیگری در دمشق سفارت خود را بازگشایی می‌ کنند. تونس نیز خواهان پذیرفته شدن بشار اسد در اتحادیه عرب است. 

در صحنه‌ داخلی، ارتش سوریه به خواست نیروهای کُرد وارد شهر «منبج» شده و کنترل آن را در اختیار گرفته است؛ با این هدف که این شهر به دست گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه نیفتد که مورد حمایت ترکیه است.

و اما در حوزه‌ دیپلماسی، امارات متحده عربی روز پنجشنبه پس از 7 سال سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد.

برای نخستین بار از سال 2011 بدین سو، یک هواپیمای مسافربری سوری به تونس پرواز کرد. در فرودگاه «مُنستیر» گروهی از طرفداران سوریه با حمل تصاویری از بشار اسد، ورود این هواپیما را خوش‌ آمد گفتند.

«باجی قائد سبسی» رئیس‌ جمهور تونس گفته است که او می‌ خواهد بشار اسد در اجلاس سران کشورهای اتحادیه عرب شرکت داشته باشد. این اجلاس در اوایل سال 2019 به ریاست تونس برگزار خواهد شد. عضویت سوریه در این اتحادیه تعلیق شده است.

کشور پادشاهی بحرین نیز روز جمعه اعلام کرد که سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرده است.

شواهد این اقدام بحرین از پیش هویدا بود. در ماه سپتامبر 2018 در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک، وزرای خارجه دو کشور با شور و اشتیاق به استقبال هم شتافتند و یکدیگر را در آغوش گرفتند.

«عمر البشیر» رئیس جمهور سودان نیز یکشنبه گذشته برای دیدار با مقام‌‌ های عالی‌ رتبه سوریه وارد فرودگاه دمشق شد و مورد استقبال بشار اسد همتای سوری خود قرار گرفت. این نخستین دیدار رهبر یک کشور عضو اتحادیه عرب از سوریه از 7 سال گذشته تاکنون و از زمان آغاز ناآرامی‌ ها در این کشور محسوب می شد.

به نظر می‌ آید کشورهای عربی می‌ کوشند با کشاندن اسد به جرگه‌ خود، رهبر سوریه را متقاعد سازند تا از ایران دوری گزیند؛ به‌ ویژه که قطر مناسبات نزدیکی با ایران برقرار کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.