با ادامه سقوط بازارهای بورس آمریکا، دونالد ترامپ که زمانی رشد شاخص سهام را محصول عملکرد خود می دانست به بانک مرکزی تاخت؛ اقدامی که خود عواقب بدی برای این کشور دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد ترامپ شب گذشته حمله بی سابقه ای به بانک مرکزی آمریکا داشت.

رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «تنها مشکلی که اقتصاد ما دارد، بانک مرکزی آمریکا است. آنها احساس مسئولیتی در قبال بازار ندارند، آنها لزوما جنگ های تجاری یا قدرت دلار یا حتی اقدام دموکرات ها در تعطیلی دولت بر سر شرایط مرزی را درک نمی کنند. بانک مرکزی آمریکا مثل یک گلف باز قدرتمند است که نمی تواند امتیازی بدست بیاورد چون توانایی ضربه زدن به توپ را ندارد.»

حمله شدید ترامپ، به نگرانی سرمایه گذاران در خصوص هرج و مرج کنونی در واشنگتن افزود. بن بست کنونی در مذاکرات مربوط به بودجه که به تعطیلی دولت انجامیده و همچنین انتشار اخباری در خصوص تلاش های مخفیانه ترامپ برای برکناری «جروم پاول» رئیس بانک مرکزی سرمایه گذاران را تا حدی نگران کرده بود. 

انتقاد شدید ترامپ از بانک مرکزی آمریکا باعث شد که ارزش شاخص داوجونز در بازار مالی نیویورک حدود 2.9 درصد کاهش یابد. همچنین ارزش شاخص پایه اس اند پی 500 هم 2.7 درصد کاهش یافت. ارزش شاخص نزدک هم حدود 2.2 درصد کاهش یافت.

در توییت ترامپ به شخص پاول اشاره ای نشده بود؛ کاندیدای ترامپ که به منظور جلوگیری از بحران اقتصادی، نرخ بهره را امسال افزایش داده است.

«نانسی پلوسی» و «چاک شومر» رهبران حزب دموکرات در بیانیه مشترکی گفتند: «در آستانه کریسمس رئیس جمهور ترامپ کشور را به هرج و مرج می کشاند. بازارهای بورس در بحران هستند و  رئیس جمهور جنگ شخصی علیه بانک مرکزی به راه انداخته است؛ این در حالی است که اخیرا وزیر دفاع را هم اخراج کرده است.»

شومر و پلوسی که ماه آینده رئیس مجلس می شوند، از ترامپ به دلیل تعطیلی دولت ناخشنودند.

«استیو منوچین» وزیر دارایی تلاش کرده است به سرمایه گذاران در مورد اوضاع اطمینان خاطر بدهد. 

«استفن میرو» مقام سابق وزارت دارایی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش می گوید: «در بازار، اعتماد به بانک مرکزی وجود ندارد و بخشی از آن به دلیل اقدامات ترامپ برای تضعیف این نهاد است.»

در حالی که افزایش نرخ بهره با رکود سهام و بازار مسکن ملایم تر در ارتباط است، اقتصاد آمریکا از عواملی مرتب با دولت ترامپ و کنگره هم متاثر بوده است.

جنگ تجاری ترامپ با چین بی اعتمادی را به کسب و کارها تزریق کرده است. بدهی دولت آمریکا نیز در آستانه 22 تریلیون دلاری شدن است. تعطیلی این هفته دولت آمریکا، بر نگرانی ها در مورد توانایی واشنگتن برای یافتن راه حلی دو حزبی برای چیره شدن بر مشکلات افزوده است.

آشفتگی ای که واشنگتن اکنون درگیر آن است، پس از آن گسترش یافت که بلومبرگ روز جمعه از تصمیم ترامپ برای برکناری پاول خبر داد. منوچین در توییت هایی در روز شنبه اعلام کرد با رئیس جمهور در مورد این موضوع گفت و گو کرده و او فهمیده که او توانایی برکناری رئیس بانک مرکزی را ندارد.

«میک مولوانی» مشاور ترامپ هم اذعان کرد که ترامپ نمی دانسته که قدرت این کار را ندارد!

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.