پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش آسوشیتدپرس از استعفای رئیس پنتاگون؛

اختلاف نظر با ترامپ قربانی دیگری گرفت

خبر کناره گیری وزیر دفاع آمریکا از سمتش خیلی دور از انتظار نبود زیرا وی در عمده نظرات خود با ترامپ اختلاف نظر داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  آمریکا اعلام کرد «جیم ماتیس» وزیر دفاع این کشور استعفانامه خود را به وی تحویل داده است.

وزیر دفاع آمریکا دلیل استعفای خود را «فراهم کردن امکان برای دونالد ترامپ به منظور انتخاب شخصی که مواضع مشترک با رئیس جمهور دارد» عنوان کرده است.

دونالد ترامپ در حساب توییتر خود نوشته است ماتیس تا پایان ماه فوریه سمت خود را ترک خواهد کرد.

ساعاتی پس از انتشار خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، برخی رسانه‌ های آمریکایی از سردرگمی و دلخوری شدید ماتیس در قبال رویکردهای دفاعی دونالد ترامپ خبر داده بودند.

شبکه ان‌ بی‌ سی متن استعفای ماتیس را منتشر کرده است. 

بیست و ششمین وزیر دفاع آمریکا در متن استعفای خود نوشته است: «از آنجا که حق رئیس جمهوری است که وزیر دفاعی داشته باشد که با دیدگاه‌ هایش همسو باشد، تصمیم گرفته ام از سمت وزارت دفاع کناره گیری کنم. معتقدم ما در مقابل کشورهایی که منافع راهبردی آنها روز به روز تنش بیشتری با منافع ما دارد، می‌ بایست رویکردی صریح و قاطع داشته باشیم. این خیلی روشن است که به طور مثال چین و روسیه در پی آن هستند نظمی جهانی بر اساس مدل اقتدارگرایانه خود ایجاد کنند. به همین دلیل ما می‌ بایست از همه قدرت آمریکا برای دفاع همگانی استفاده کنیم. دیدگاه‌ های من در خصوص رفتار محترمانه در قبال متحدان و همچنین رویکردی هشیارانه در زیر نظر داشتن بازیگران مخرب و همزمان رقابت‌های راهبردی، متکی بر چهار دهه تجربه‌ ام در خصوص این مسائل است.»

دونالد ترامپ با تشکر از فعالیت‌ های ماتیس و به‌ ویژه تلاش‌ های موفق وی برای [مجبور کردن] متحدان آمریکا و دیگر کشورها به پرداخت سهم خود در وظایف نظامی گفت که جانشین ماتیس در مدت کوتاهی معرفی خواهد شد.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفته است رئیس جمهور و وزیر دفاع در خصوص برخی از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. اما نمی‌ دانم این اختلافات بر سوریه بوده باشد.

آمریکا تصمیم به خروج از سوریه را در شرایطی اعلام کرده که وضعیت در شمال سوریه بسیار متشنج است. رئیس‌ جمهور ترکیه در روزهای اخیر بارها هشدار داده که ارتش آن کشور به زودی عملیاتی را علیه کردهای سوریه آغاز خواهد کرد. 

استعفای جیمز ماتیس واکنش هایی در داخل آمریکا درپی داشته است. «میچ مک کانل» سناتور جمهوری خواه از استعفای جیمز ماتیس ابراز تاسف کرده است.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌ خواه دیگر نیز در توییتی نوشته است: «استعفا نامه ماتیس بسیار صریح نشان می‌ دهد ما به سمت مجموعه‌ ای از سیاست‌ های اشتباه در حرکت هستیم که کشور را به مخاطره می اندازند، به اتحاد با همپیمانان ما لطمه می‌ زنند و دشمنان ما را قوی تر می‌ کنند.»

در همین زمینه، «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا در واکنش به استعفای وزیر دفاع گفته است: ژنرال ماتیس به دلیل اختلاف نظر بر سر سوریه و دیوار مرزی از سمت خود استعفا کرد.

ماتیس بارها در سخنان خود به حضور نظامی آمریکا در سوریه تاکید داشته و در سپتامبر سال جاری در سخنانی گفت: ما برای شکست داعش در سوریه هستیم و به جهانیان اطمینان می‌ دهیم که داعش هرگز باز نخواهد گشت.

در مقابل، ترامپ در توییتی گفت: «چه لزومی دارد تا ما با حضور نظامی در سوریه داعش را برای دشمنانمان از بین ببریم در حالی که می‌ توانیم این انرژی در داخل کشور خودمان هزینه کنیم.»

ماتیس بارها در سخنان خود به حضور نظامی آمریکا در سوریه تاکید داشته و در سپتامبر سال جاری در سخنانی گفت: ما برای شکست داعش در سوریه هستیم و به جهانیان اطمینان می‌ دهیم که داعش هرگز باز نخواهد گشت.

در مقابل، ترامپ در توییتی گفت: چه لزومی دارد تا ما با حضور نظامی در سوریه داعش را برای دشمنانمان از بین ببریم در حالی که می‌ توانیم این انرژی در داخل کشور خودمان هزینه کنیم.

اما اختلافات آنها به سوریه محدود نمی شد. تنها یک روز بعد از آنکه ماتیس به خبرنگاران گفت که هیچ برنامه‌ ای برای متوقف کردن هرگونه مانور نظامی با کره جنوبی در این زمان نداریم، ترامپ در توییتی عنوان کرد که آنان مانورهای نظامی را متوقف خواهند کرد.

در عین حال، در موضع گیری دیگری، درست زمانی که کاخ سفید طی اعلامیه‌ ای اعلام کرد که نیروهای اعزامی در مرز آمریکا و مکزیک در صورت نیاز می‌ توانند در مقابل هجوم مهاجران دست به خشونت بزنند، ماتیس بلافاصله در مقابل اعلامیه کاخ سفید گفت: نیروهای اعزامی حتی حق داشتن سلاح‌ های گرم علیه مهاجران را ندارند.

همچنین برخلاف نظر ماتیس بر اعزام نیروهای بیشتر آمریکا به افغانستان برای تامین امنیت و ثبات این کشور، ترامپ بعد از 17 سال جنگ طولانی مدت دستور خروج نیمی از 14 هزار نیروی نظامی آمریکا در افغانستان را صادر کرد.

«چاک هیگل» وزیر دفاع سابق آمریکا در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» معتقد است: ماتیس به غیر از استعفا چاره دیگری نداشت زیرا هر سخنی که ترامپ می گوید و هرکاری که او انجام می دهد برخلاف فعالیت حرفه ای ماتیس و برخلاف همه اصول و ارزش هایی است که او به آنها اعتقاد داشته است. او دیگر نمی توانست این وضع را تحمل کند.

این مقام سابق آمریکا تاکید کرد او دیگر نمی توانست بماند و تلاش کند بر رئیس جمهور ترامپ و تصمیمات او تاثیر بگذارد زیرا نفوذ او کاملا از بین رفته بود. نه تنها درباره مسائل افغانستان و سوریه بلکه به صورت کلی درباره نقش آمریکا در این منطقه، باید گفت و گو و بحثی ملی انجام شود و اینکه اهداف راهبردی ما در این منطقه چیست. باید به این سوال پاسخ بدهیم که می خواهیم به چه نتیجه ای برسیم. باید این مسئله بررسی شود. کنگره باید در این بحث ها نقش مهمی داشته باشد.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.