این مسئول بلندپایه گفت:« طی دیدار ترامپ با اردوغان در جریان نشست گروه بیست وی هیچ گونه تعهدی برای تحویل فتح الله گولن نداده است.»

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مسئول در کاخ سفید تأکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا طی دیدار با «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه در جریان نشست گروه بیست در دو هفته پیش هیچ گونه تعهدی برای تحویل«فتح الله گولن»روحانی مشهور ترکیه ای مقیم در آمریکا نداده است.

این مسئول بلندپایه گفت:« طی دیدار ترامپ با اردوغان در جریان نشست گروه بیست وی هیچ گونه تعهدی برای تحویل فتح الله گولن نداده است.»

اردوغان گولن دشمن سرسخت خود را به دست داشتن در کودتای نافرجام در سال 2016 متهم کرده است.

پیش از این برخی گزارش ها مبنی بر این منتشر شده است که کاخ سفید درصدد است تا با استرداد فتح‌الله گولن از آمریکا به ترکیه، این کشور را در قضیه قتل خاشقجی و نقش عربستان سعودی به سکوت وا دارد.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی به گفته دو مقام بلند پایه آمریکایی، دولت ترامپ ماه گذشته درباره راه‌های قانونی اخراج گولن از خاک آمریکا از سازمان‌های مربوطه اطلاعات جمع‌آوری کرده است.

این دو مقام بلند‌پایه معتقدند دولت ترامپ قصد دارد با استرداد فتح‌الله گولن از آمریکا، از فشار ترکیه بر روی عربستان سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» بکاهند.

مقام‌های دولت ترامپ به وزارت دادگستری ایالات متحده و همین‌طور اداره تحقیقات فدرال دستور داده‌اند تا پرونده استرداد فتح‌الله گولن را باز کنند. این مقام‌ها از وزرات خارجه نیز درخواست کرده‌اند تا اطلاعات کاملی مبنی بر وضعیت اقامتی این روحانی منتقد اردوغان در اختیار ترامپ قرار دهند.

ظاهرا برخی از مقام‌ها در این سازمان‌ها مقاومت کرده و مخالفت خود را نسبت به این تصمیم دولت ترامپ ابراز کرده‌اند.

ترکیه از آقای گولن به عنوان مرد پشت پرده کودتای نافرجام ۱۵ ژوییه ۲۰۱۶ در این کشور نام می‌برد. در مقابل، آقای گولن که در ترکیه و در ادارات و نهادهای این کشور حامیان و پیروان خود را دارد هرگونه اتهام طرح ریزی و دست داشتن در کودتا را رد کرده و می‌گوید که کودتای ترکیه نمایشی و جعلی بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که زمانی بسیار به فتح الله گولن نزدیک بوده است، می‌گوید آنکارا موضوع استرداد آقای گولن را لحظه‌ای رها نخواهد کرد.

یک مقام بلندپایه ترکیه به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت این کشور هیچ ارتباطی بین روشن شدن حقیقت در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی و استرداد فتح‌الله گولن نمی‌بیند.

این مقام گفت: «هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. ما به دنبال استرداد گولن هستیم و انتظار داریم آمریکا در این زمینه اقدام کند. از سوی دیگر ما خواستار ادامه تحقیقات در پرونده خاشقجی و روشن شدن موضوع نیز هستیم.»

به نظر می‌رسد کاخ سفید تلاش می‌کند تا با ساکت کردن ترکیه در مورد قتل خاشقجی، رابطه نزدیک ترامپ و شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان را حفظ کند.

از زمان انتشار اخبار ناپدید شدن و به دنبال آن تایید خبر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، این کشور بارها توضیحات خود درباره این موضوع را عوض کرده است.

 جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس   «واشنگتن‌پست»  روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا  سعود القحطانی  مشاور ارشد سابق  محمد بن سلمان  ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

دولت فرانسه نیز اعلام کرد که کرد که در پی قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرده است. این تحریم  شامل ممنوعیت ورود 18 عربستانی به فرانسه به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی می شود.

دولت کانادا نیز اعلام کرد که عربستان را به دلیل قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی تحریم کرده است.

دولت کانادا اعلام کرد که 17 تبعه عربستانی را به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی تحریم کرده است.

لیتوانی نیز به جمع تحریم کنندگان عربستان پیوست و 17 شهروند عربستانی متهم به دست داشتن در قتل خاشقجی را تحریم کرد.

اما اردوغان همچنان با درز اطلاعات و متهم کردن ولیعهد عربستان در نقش داشتن در قتل خاشقجی، آمریکا و عربستان سعودی را تحت فشار بین‌المللی قرار داده است.

از سوی دیگر، واشنگتن و آنکارا اخیرا درباره اخراج گولن و فرستادنش به آفریقای جنوبی مذاکره کرده‌اند. اما با توجه به اینکه ایالات متحده توجیهی قانونی برای فرستادن گولن به آفریقای جنوبی ندارد، این گزینه از روی میز مذاکره حذف شد.

گزینه دیگر برای کم کردن فشار بر روی عربستان سعودی و راضی کردن ترکیه، آزاد کردن «محمد هاکان آتیلا» بانکدار ترکیه‌ای است که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه به ۳۲ ماه زندان محکوم شد. اردوغان معتقد است پرونده هاکان یک بازی سیاسی در جهت زیر سوال بردن آنکارا است.

منابع آگاه می‌گویند قضیه قتل خاشقجی، فرصتی طلایی به اردوغان اعطا کرده است تا آمریکا را برای استرداد فتح‌الله گولن تحت فشار قرار دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.