رئیس جمهور فرانسه در تلاش برای آرام کردن معترضان پس از یک ماه اعتراض بود که حمله تروریستی رخ داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه هنوز در تقلا برای آرام کردن جنبش «جلیقه زردها» پس از یک ماه اعتراض بود که حمله تروریستی «استراسبورگ» رخ داد و زنگ هشدار امنیتی را در این کشور به صدا درآورد.

او برای آنکه نشان دهد در حال رسیدگی به خواست جلیقه زردها در مورد کاهش مالیات است، دستور کار برنامه ریزی شده خود را ادامه داد:جلسه هفتگی کابینه اش را برگزار کرد و با شرکت های خصوصی و دولتی بزرگ به رایزنی پرداخت تا آنها را به ارائه مشوق های مالی به کارمندانشان تشویق کند.

همزمان دفتر ماکرون اعلام کرد که وی مصرانه تحقیقات در موردحمله روز سه شنبه در استراسبورگ را که مهاجم همچنان فراری است، پیگیری می کند.

ماکرون اظهاراتی در خصوص این حمله گفته بود: «تهدید تروریستی هنوز در هسته زندگی در کشور ما جا دارد.»

پلیس فرانسه برای یافتن مظنون حمله از مردم کمک خواسته است.

صدها مامور پلیس، سرباز و مامور مرزی در دو سوی مرز فرانسه و آلمان برای یافتن «شریف شکات» 29 ساله تلاش می کنند.

 

_104758110_dupf8pmw0aeevgm

 

در این حمله 3 نفر کشته شدند و یک نفر دیگر نیز دچار مرگ مغزی شده است. علاوه بر این، تیراندازی در بازار کریسمس استراسبورگ، 13 نفر هم زخمی برجا گذاشت. وضعیت جسمی 6 نفر از مجروحان وخیم است.

شریف چکات از قبل به دلیل دنبال کردن رویکردهای افراطی برای مقام های فرانسوی شناخته شده بود، زمانی که به خاطر جرایمی مثل سرقت در زندان بود.

پلیس می گوید هرکسی که این مظنون خطرناک را می بیند باید از او دور شود و با شماره اضطراری تماس بگیرد.

فرانسه آماده باش امنیتی در این کشور را به بالاترین سطح ممکن افزایش داده و کنترل بر مرزها را شدت بخشیده است.

 

_104751460_stras

 

از سوی دیگر «ژرار فیلیپ» نخست وزیر فرانسه اعلام کرد عملیات «سانتینل» (محافظت دائم از 830 مکان حساس فرانسه) با اضافه شدن 500 نیروی نظامی جدید در روز چهارشنبه تقویت شده است و 1300 نفر دیگر نیز در روزهای آینده به آن خواهند پیوست.

حمله استراسبورگ تنها 24 ساعت پس از آن رخ داد که ماکرون سکوت طولانی اش را در مورد جنبش اعتراضی جلیقه زردها شکست و در نطق تلویزیونی غیرمعمولی، مردم را به آرامش فراخواند.

ماکرون گفت:«مسئولیتم را می پذیرم. شاید این احساس را ایجاد کرده باشم که اهمیتی به شما نمی دهم و اولویت های دیگری دارم».

او اعلام کرد حداقل حقوق کارگران و مستمری بازنشستگان را افزایش می دهد. بر این اساس، حقوق و دستمزد اقشار کم درآمد ماهیانه 100 یورو افزایش می یابد؛ بدون آنکه بابت آن هزینه ای به کارفرمایان تحمیل شود.

علاوه بر این، قرار است دولت فرانسه حق بیمه و مالیات از اضافه کاری کسر نکند. رئیس جمهور فرانسه همچنین وعده داد برنامه افزایش مالیات بازنشستگان کم‌ درآمد لغو می‌ شود و کارفرماها موظف می‌ شوند در پایان سال پاداشی معاف از مالیات به کارمندان خود بپردازند. 

با این حال هنوز هم به نظر نمی رسد وعده های ماکرون به مزاج معترضان خوش بیاید زیرا خبرها حاکی از برنامه ریزی آنها برای برگزاری «شنبه سیاه» دیگری است. 

 

1544442876-AP_Demonstrators_protect_themselves_from_tear_gas_during_clashes_Saturday_yellow_vest

 

بر اساس نظرسنجی‌ های انجام شده، بیش از 80 درصد مردم اعلام کرده‌ اند، با جلیقه زرد‌ها همدردی می‌ کنند.

اعتراضات در عین حال، اعتبار ماکرون را که در صحنه اروپایی هم اهمیت دارد، تضعیف کرده است. اجرای وعده های او به معترضان، ممکن است به بالا رفتن کسری بودجه، افزایش بدهی عمومی و عدول از برنامه های انضباط مالی مورد نظر اتحادیه اروپا منجر شود.

در عین حال دولت او ممکن است در پارلمان سفلی رای عدم اعتماد بگیرد. این رای گیری ابتدا قرار بود امروز پنجشنبه صورت بگیرد اما به دلیل حمله استراسبورگ به تعویق افتاد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.