اخراج پروفسور هیل خبرنگار سی ان ان بار دیگر ترس از لابی صهیونیستی را در رسانه های جریان اصلی غرب نشان داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد: هفته گذشته بار دیگر یک رسانه جریان اصلی غربی نشان داد که با فلسطین مشکل دارد. سی ان‌ ان یکی از کارمندانش را به دلیل بیان اظهاراتی در حمایت از فلسطین اخراج کرد.

«باربارا لوین» سخنگوی شبکه سی‌ ان‌ ان پس از این اتفاق اعلام کرد که «مارک لامونت هیل» دیگر قراردادی با سی‌ ان‌ ان ندارد.

هیل در نشست سازمان ملل به مناسبت روز بین المللی همبستگی با مردم فلسطین به دشواری‌ هایی که مردم فلسطین در زندگی روزانه خود متحمل می‌ شوند، اشاره کرد و خواستار نابودی رژیم صهیونیستی شد و گفت: «آنچه که اسرائیل درباره جنگ آزادسازی می‌ گوید، همان روز نکبت ملت فلسطین است که در آن اسرائیل بیش از میلیون فلسطینی را آواره کرد و به قتل رساند.»

وی گفت داد: سرزمین فلسطین از رودخانه(رود اردن) تا دریا(مدیترانه) است.

پس از این اظهارات وی در حمایت از مردم فلسطین، او از شبکه سی ان ان اخراج شد.  

وی در پیامی در توییتر در واکنش به این اقدام شبکه سی‌ ان‌ ان اعلام کرد: «من از آزادی فلسطین و حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت شان حمایت می‌ کنم و به شدت منتقد سیاست‌ ها و اقدامات اسرائیل هستم.»

پایه و اساس سخنان هیل بر حقایق استوار بود. او به قوانین رژیم صهیونیستی مبنی بر تبعیض علیه فلسطینی ها؛ استفاده از خشونت های خودسرانه توسط دستگاه امنیتی این رژیم؛ استفاده از شکنجه علیه بازداشت شدگان فلسطینی؛ ممانعت از طی شدن روند قانونی در قبال فلسطینی ها در دادگاه های رژیم صهیونیستی؛ محدودیت جنبش ها در سرزمین های اشغالی و غیره اشاره کرد که همه نقض هایی که توسط سازمان ملل متحد و تعداد زیادی از سازمان های حقوق بشری مستند شده و محکوم شده اند.

با این حال، سی ان ان که سال گذشته یک شعار جدید را به تصویب رساند - «اول واقعیت ها» - به نظر نمی رسد با این حقایق موافق باشد. بعد از آنکه سازمان های طرفدار رژیم صهیونیستی مانند اتحادیه ضد افترا سخنان هیل را محکوم کردند، سی ان ان سریع او را اخراج کرد.

در حالی که سی ان ان اعلام نکرده است که چرا این تصمیم را گرفته است، برای بسیاری از ما روشن است که فشارهای گروه های طرفدار رژیم صهیونیستی این شبکه را تحت فشار قرار داده است. 

هیل به این دلیل متهم شده که از عبارت «سرزمین فلسطین از رودخانه(رود اردن) تا دریا(مدیترانه) است» استفاده کرده؛ عبارتی که جنبش حماس برای تاکید بر درخواستش برای نابودی اسرائیل به کار می برد.

اتهامات ضد یهودیت به افرادی که از رژیم صهیونیستی انتقاد می کنند و از حق فلسطینیان برای دفاع از خود حمایت می کنند، یک ابزار مناسب برای لابی صهیونیستی است. 

مخالفت با مواضع طرفدار فلسطین و ضد صهیونیستی نه تنها بدبینانه، بلکه خطرناک است.

در فلسطین، مقامات صهیونیست این تاکتیک را به شدت اجرا می کنند و تعدادی از قوانینی را که مانع آزادی بیان شده اند نیز تصویب کرده اند. 

این بدان معنا است که کسانی از ما که جرأت انتقاد از سیاست رژیم صهیونیستی را می کنند و یا خواستار مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست ها هستند، حتی اگر در قالب یک شعر این کار را انجام دهند، خطر بازداشت آنها را تهدید می کند.

در آمریکا کسانی که این کار را انجام می دهند، به طور واضح در خطر اخراج قرار دارند، همانطور که در مورد پروفسور هیل و همچنین در مورد بسیاری از افراد دیگر قبل از او این اتفاق افتاده است.

این وضعیت که سی ان ان به وجود آورده به ما فرصت می دهد تا بتوانیم بحث کنیم که چگونه سازمان های رسانه ای به کارزار رژیم صهیونیستی کمک می کنند تا منتقدان این رژیم را به ویژه آنهایی که مشکل ساز هستند، ساکت کنند.

برای مدت زمان طولانی، سازمان های رسانه ای جریان اصلی در غرب مانند سی ان ان، در پشت واقعیت ها پنهان شده اند.

این رسانه ها ادعا می کنند که این مسائل را به صورت عینی بررسی می کنند اما آنها اغلب چنین کاری نمی کنند.

زبانی که توسط بسیاری از رسانه های جریان اصلی در غرب در هنگام گزارش در مورد فلسطین استفاده می شود غالبا نامشخص است و واقعیت های عینی خاص را دروغ می داند. سی ان ان و همتایان آن اغلب از «درگیری» میان فلسطینی ها و صهیونیست ها سخن می گویند، و از این حقیقت غافل می مانند که صهیونیست ها اشغالگرند.

آنها اغلب خشونت های ارتش رژیم صهیونیستی علیه معترضان صلح آمیز را «درگیری» می نامند (مثل اینکه دو طرف برابر هستند) و به راحتی از قتل عام فلسطینیان چشم می پوشند.

اخراج پروفسور هیل بار دیگر این ناتوانی، بی نظمی سیاسی ظاهری و شاید حتی ترس از لابی صهیونیستی را در رسانه های جریان اصلی غربی نشان داده است.

این اقدام همچنین نشان می دهد که حتی موسسات رسانه ای که ادعا می کنند برای آزادی بیان مبارزه می کنند نیز می توانند در خاموش کردن صداهای انتقادی دخیل باشند. به ویژه مورد نگران کننده این است که سی ان ان نه تنها تحت تاثیر فشارهای سیاسی رژیم صهیونیستی قرار می گیرد بلکه حتی به طور غیرمستقیم به ماندگار شدن آنها کمک می کند. 

متاسفانه، این منطق «امن» نه تنها توسط رسانه ها بلکه توسط نهادهای غربی - هم علمی و هم سیاسی - و حتی دولت ها پذیرفته شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.