«ایلهان عمر» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور نسبت به موضوع قتل جمال خاشقجی، گفت: عربستان سعودی ثابت کرد که می توان یک رئیس جمهور را با پول خرید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نسبت به موضوع قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی که در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسید و جسدش تا کنون پیدا نشده است،گفت که عربستان سعودی ثابت کرد می توان یک رئیس جمهور را خرید.

«ایلهان عمر» عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور نسبت به موضوع قتل جمال خاشقجی، گفت: عربستان سعودی ثابت کرد که می توان یک رئیس جمهور را با پول خرید.

عمر در حساب توئیتری خود نوشت: رئیس جمهورمان یک بار دیگر مشخص کرد که راستی و درستی خریدنی نیست. از سوی دیگر عربستان سعودی نیز ثابت کرد که می توان یک رئیس جمهور را با پول خرید.

از سوی دیگر «جان برنان» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز با انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در قبال قتل خاشقجی، گفت: کنگره باید در مورد اطلاعاتی که سیا درباره پرونده جمال خاشقجی در اختیار دارد جلسه غیرعلنی تشکیل دهد.

برنان در توئیتر نوشته است: به دلیل اینکه ترامپ از حد و مرز فریب فراتر رفته، کنگره باید خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی در مورد اطلاعاتی که سیا درباره پرونده جمال خاشقجی در اختیار دارد، شود. هیچ کس در عربستان سعودی به ویژه ولیعهد این کشور نباید از پاسخگویی در مورد این جنایت فجیع فرار کند.

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستان سعودی با بیان اینکه ارزیابی اطلاعات در خصوص جنایت خاشقجی از سوی سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده ادامه دارد اعلام کرد: ممکن است محمد بن سلمان از جنایت اطلاع داشته باشد.

ترامپ در ادامه تصریح کرد: کنگره شاید بخواهد در خصوص موضوع خاشقجی رویکرد متفاوتی اتخاذ کند. تا زمانی که امنیت ملی آمریکا در اولویت باشد از تمام نظرات استقبال می کنم.

وی قتل خاشقجی را «جنایتی وحشتناک» توصیف کرد و مدعی شد که آمریکا علیه این جنایت، تدابیر سختگیرانه ای اتخاذ کرده است.

ترامپ با بیان اینکه در پی بررسی‌های مستقل در باره این قتل وحشتناک به جزئیات زیادی دست یافتیم، اظهار داشت: «مقامات عربستان سعودی خاشقجی را دشمن دولت و طرفدار اخوان می دانستند ولی این موضوع در تصمیمات‌ ما درباره این قتل غیرقابل پذیرش نقشی نداشته است.»

وی ادامه داد: محمد بن سلمان ادعاهای مبنی بر آگاهی از انجام یا طرح این قتل را به شدت رد می کند. سازمان های اطلاعاتی ما تمام یافته ها را بررسی می کنند، اما امکان دارد که ولیعهد از این رویداد غم انگیز آگاهی داشته باشد. شاید در جریان بوده، و شاید هم نبوده است.

ترامپ همچنین با بیان اینکه این موارد نمی توانند ماجرای قتل خاشقجی باشند، گفت: عربستان سعودی در مقابله با ایران متحد مهمی است!

وی همچنین با اشاره به روابط تجاری واشنگتن و ریاض گفت شاهد رکورد در امضای توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری هستیم.

 ترامپ  پس از انتشار بیانیه کاخ سفید گفت که گزارش سیا در مورد دست داشتن محمد بن سلمان در آمریت قتل خاشقجی «قطعیت ۱۰۰ درصدی» را نشان نمی‌دهد. روزنامه واشنگتن‌پست پیشتر گزارش کرده بود آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا بر این باور است که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است.

 ترامپ درباره احتمال لغو قراردادهای عمدتا نظامی با عربستان سعودی در پی قتل این روزنامه‌نگار گفت: « بعد از مذاکرات سنگین در طول سفر سال گذشته به عربستان سعودی، این کشور موافقت کرد ۴۵۰ میلیارد دلار در ایالات متحده سرمایه‌گذاری کند... امری که صدها هزار شغل و رشد اقتصادی شگفت‌آور ایجاد کرد... اگر به طور احمقانه‌ای این قراردادها را لغو کنیم، روسیه و چین به طور عظیمی بهره خواهند برد و خیلی خوشحال خواهند شد از بابت دستیابی به این تجارت تازه. این هدیه‌ای مستقیما از سوی آمریکا به آن‌ها خواهد بود!»

 همچنین در حالی که عربستان از سه سال پیش جنگ ویرانگری را علیه به راه انداخته ، ده ها هزار نفر از مردم این کشور را کشته است ، زیرساخت های ضعیف آن را از بین برده، میلیون ها نفر را گرسنه نگه داشته و یمن را از زمین و هوا و دریا محاصره کرده است، ترامپ مدعی شد که ایران علیه عربستان در یمن جنگ نیابتی به راه انداخته است.

از جهتی دیگر، ترامپ در حالی از بن سلمان حمایت کرده است که سازمان سیا ولیعهد عربستان سعودی را متهم کرده است که دستور قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.