کاخ سفید پس از دو هفته مقاومت، بالاخره تسلیم شد و مجوز خبرنگار ارشد سی ان ان را به او بازگرداند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد کاخ سفید دو هفته پس از لغو مجوز ورود «جیم آکوستا» خبرنگار ارشد سی ان ان به کاخ سفید، تسلیم شد و این مجوز را به او بازگرداند.

چند روز پیش دادگاه به دولت دونالد ترامپ دستور داده بود کارت ورود این خبرنگار به کاخ سفید را به او برگرداند.

اگر کاخ سفید این کار را نمی کرد، سی ان ان مصمم بود فرآیند طولانی مدت شکایت حقوقی از ترامپ و کاخ سفید را دنبال کند.

کاخ سفید با اعلام این تصمیم، همچنین دستور العمل تازه ای تحت عنوان «مقررات حاکم بر کنفرانس های خبری آینده» را منتشر کرد. براساس این مقررات از این پس خبرنگاران فقط اجازه دارند یک سوال مطرح کنند نه بیشتر.

کاخ سفید در نامه ای به آکوستا نوشت: سوالات اضافی فقط «براساس تشخیص رئیس جمهور یا مقام های کاخ سفید» مجاز خواهد بود و به هشدار داده شد اگر مقررات را رعایت نکند با اقدامات تازه ای مواجه خواهد شد.

ترامپ هم تهدید کرده است که در آینده اگر خبرنگاران «ادب» را رعایت نکنند کنفرانس خبری را ترک خواهد کرد.

روز 8 نوامبر در جریان کنفرانس خبری پس از پایان انتخابات میان دوره ای، جیم آکوستا، دونالد ترامپ را به علت استفاده از کلمه «تهاجم» برای توصیف کاروانی از مهاجران که از آمریکای مرکزی به سمت آمریکا در حرکت هستند، به چالش کشید. آکوستا همچنین از ترامپ به خاطر یک تبلیغ ضد مهاجرت که نژادپرستانه خوانده شده بود، سوال کرد. پس از آن زمانی که خبرنگار سی‌ ان‌ ان قصد داشت سوالی درباره تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از ترامپ بپرسد، رئیس جمهور آمریکا چند بار به او گفت: «کافی است» و از آکوستا خواست که میکروفن را کنار بگذارد.

همزمان یکی از کارآموزان کاخ‌ سفید تلاش کرد میکروفون را از خبرنگار سی‌ ان‌ ان بگیرد، اما آکوستا از دادن میکروفن خودداری کرد. پس از آن ترامپ گفت: «سی‌ ان‌ ان باید از این که شما برای آنها کار می‌ کنید شرمنده باشد. شما بی‌ ادب هستید.» اما خبرنگار دیگری که پس از نشستن آکوستا نوبت پرسش پیدا کرده بود در دفاع از او گفت جیم خبرنگاری سخت کوش است اما ترامپ با واکنشی تند گفت: «من طرفدار شماها هم نیستم.» این واکنش ترامپ با خنده کسانی که در آن جا بودند، روبرو شد.

با اینکه کاخ سفید مجوز کار جیم آکوستا را برای ورود به کاخ سفید لغو کرده بود، با این حال در جریان سفر ترامپ به پاریس برای شرکت در یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، شبکه سی‌ ان‌ ان در اقدامی معنا دارد جیم را به عنوان خبرنگار خود برای پوشش اخبار این رویداد به پاریس فرستاد.

سی ان ان که از همان ابتدا هدف انتقادهای شدید رئیس جمهور کنونی آمریکا بوده، شکایتی را برای پس گرفتن مجوز ورود آکوستا تسلیم دادگاه کرد و سایر رسانه ها، از جمله شبکه فاکس نیوز با تمایلات محافظه کارانه، هم از این حرکت سی ان ان حمایت کردند.

«تیموتی کلی» قاضی دادگاه فدرال واشنگتن روز جمعه در حکمی مقدماتی گفت که دولت برای گرفتن مجوز این خبرنگار دلایل محکمی ارائه نکرده است و باید آن را برگرداند. با این حال ترامپ در مصاحبه‌ ای با برنامه فاکس نیوز ساندی گفت: «اگر آکوستا در نشست‌ های خبری بعدی کاخ سفید بدرفتاری کند، او را از جلسه بیرون خواهم کرد یا نشست خبری را تعطیل می‌ کنم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.