شماری از سناتور‌های آمریکایی از حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از ولیعهد عربستان سعودی در پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید، به شدت انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شماری از سناتور‌های آمریکایی از حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از ولیعهد عربستان سعودی در پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید، به شدت انتقاد کردند.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «کارولینای» آمریکا در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که باور نمی کند که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی بدون اطلاع «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفته باشد.

این سناتور آمریکایی با بیان اینکه درباره پرونده قتل خاشقجی از سیا گزارشی دریافت نکرده است، افزود: «اگر قرار است محمد چهره و صدای جدید عربستان سعودی باشد، زمان بسیار سختی را سپری خواهد کرد. عربستان سعودی متحد مهمی است ولی ولیعهد آن غیر منطقی و نامتعادل است و به روابط عربستان و آمریکا بسیار آسیب می رساند.»

همچنین «جف فلیک» سناتور ایالت «آریزونا» نیز با انتقاد از اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه عربستان سعودی «متحد عالی» است، گفت دستور قتل خاشقجی را ولیعهد این کشور داده است و آمریکا بالاخره با این واقعیت رو در رو خواهد شد.

فلیک در گفتگو با سی‌ان‌ان اظهار داشت که سیاست خارجی آمریکا باید در تمامی جهان مطابق با ارزش‌های آمریکایی اجرایی شود.

همچنین «آدام شیف» نماینده «کالیفرنیا» نیز در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیوز با بیان اینکه در جلسه توجیهی سیا در مورد قتل خاشقجی شرکت کرده است، گفت: «نمی توانم با شما درباره این جلسه گفتگو کنم ولی می توانم این را بگویم که به کشته شدن یک روزنانه‌نگار و منتقد مهم بدون اطلاع ولیعهد آن کشور باور نمی کنم.»

شیف تصریح کرد: «ایران دشمن ماست و عربستان سعودی در مقابله با ایران متحد مهمی است، ولی این واقعیت باعث ایجاد دوستی بین ما و این کشور نمی شود. دوست‌های ما روزنامه‌نگار نمی کشند.»

«تد لیو» یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا نیز با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود با انتقاد از بیانیه‌ای وزارت خارجه آمریکا پس از جلسه توجیهی سیا، مبنی بر عدم نیتجه‌گیری قطعی آمریکا در این باره، گفت: «وزارت امور خارجه عزیز، سعودی‌ها طی 17 روز درباره عدم قتل خاشقجی به شما دروغ گفته‌اند. سپس داستان‌های خود را بار‌ها تغییر دادند. آیا واقعا شما بجای سیا به عربستان سعودی اعتماد دارید؟ نمایندگی آمریکا بر عهده شماست نه نمایندگی عربستان سعودی.»

این در حالی است که دونالد ترامپ گزارش سیا دربارۀ نقش مستقیم ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی را «خام اما ممکن» توصیف کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه و قبل از ترک کاخ سفید برای سفر به کالیفرنیا به خبرنگاران گفت که این نتیجه‌گیری «بسیار خام» است؛ با این وجود احتمال واقعی بودن آن را نیز «ممکن» دانست و افزود که این قتل «هرگز نباید اتفاق می افتاد».

 ترامپ همچنین اعلام کرد که قرار است گزارش کامل در این باره را روز سه‌شنبه -فردا- دریافت کند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برخی از نهادهای عالی آمریکا از جمله کنگره این کشور را در جریان نتیجۀ تحقیقات خود در موضوع قتل جمال خاشقجی قرار داده است و بر اساس تحقیقات سیا، دستور قتل آقای خاشقجی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صادر شده است.

بنا بر اعلام کاخ سفید،  ترامپ پس از انتشار این اخبار بصورت تلفنی با «جینا هاسپل» رئیس سیا و «مایک پنس» معاون خود گفتگو کرده است.

سخنان ترامپ دربارۀ گزارش جدید سیا ساعاتی پس از آن بیان شد که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت هنوز مشغول تحقیق است تا بطور قطعی مشخص کند چه کسی مسئول قتل جمال خاشقجی است.

«هدر ناوئرت»سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت: «گزارش‌های جدیدی که اعلام می‌کنند دولت آمریکا در این پرونده به نتیجه رسیده است، نادرست است. در موضوع قتل آقای خاشقجی هنوز پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده است.»

خانم ناوئرت در حالیکه بار دیگر بر حفظ روابط استراتژیک و مهم آمریکا و عربستان تاکید داشت، اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا به همکاری‌های خود با دیگر کشورها در این پرونده ادامه می‌دهد و حقایق را بررسی می‌کند تا آنهایی را که مسئول قتل این خبرنگار هستند، شناسایی کند.

ترامپ روز گذشته نیز حتی حاضر نشد که فایل صوتی مرتبط با قتل خاشقجی را که ترکیه در اختیار سیا قرار داده است گوش دهد.

رئیس جمهور آمریکا یکشنبه گفت به دلیل «دردناک بودن» فایل صوتی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی از گوش دادن به آن خودداری کرده است.

 ترامپ در گفت و گو با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «ما فایل را داریم اما من نمی‌خواهم به آن گوش دهم. دلیلی ندارد که من بخواهم فایل را گوش دهم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال که علت آن چیست، گفت: «به این دلیل که فایل وحشتناکی است. محتویات آن کاملا به من اطلاع داده شده است. بسیار خشونت‌بار، شرورانه و وحشتناک.»

دونالد ترامپ همچنین در پاسخ به این سوال که آیا او «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را در پرونده قتل جمال خاشقجی دخیل می‌داند یا نه، گفت: «چه کسی واقعا می‌تواند بفهمد؟ اما آنچه می‌توانم بگویم این است که بسیاری از افراد هستند که الآن می‌گویند او از این قضیه مطلع نبوده است.»

روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا روز جمعه به نقل از منابع خود اعلام کرده بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا  بر این باور است که دستور قتل جمال خاشقجی، از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است.

روزنامه واشنگتن پست همچنین  در گزارشی با بیان اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دنبال دروغی است تا بتواند از مسئولیت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی شانه خالی کند، نوشت: دولت دونالد ترامپ نیز در این کار به وی کمک می کند.

در این گزارش با اشاره به اینکه روز پنجشنبه یک دادستان در ریاض گزارشی را از این قتل مطرح کرد که آشکارا با حقایق در تناقض بود و ولیعهد را از همه تقصیرها مبرا کرد، آمده است: ترامپ که قول داده بود به «کنه این پرونده» پی ببرد، به جای رد کردن این سرپوش گذاری، با آن همراه شد.

در بخش دیگر این گزارش با ابراز اینکه وزارت خزانه داری آمریکا 17 مظنون را تحریم کرده ولی محمد بن سلمان و مقامات ارشد اطلاعاتی عربستان را نادیده گرفته است، تاکید شده است: با وجود آن که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را داده، ترامپ از وی دفاع می کند.

واشنگتن پست در ادامه این گزارش با اعلام اینکه مقامات اطلاعاتی آمریکا شواهد و مدارک خود را در اختیار رئیس جمهور گذاشته اند که شامل یک صدای ضبط شده از این قتل و مکالمات تلفنی مسئول تیم قتل و همچنین سفیر عربستان در واشنگتن است، تصریح کرده است: با وجود این، ترامپ از پذیرفتن این موضوع که محمد بن سلمان مسئول این قتل بوده، خودداری کرده است، شاید به این علت که اگر این گزارش را بپذیرد، در واقع اذعان می کند که اعتماد بیش از حد کاخ سفید به این ولیعهد 33 ساله به عنوان یک متحد راهبردی اشتباه بزرگی بوده است.

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که کنگره آمریکا در خصوص تطبیق سیاست خارجی این کشور بر مبنای حقایق نه دروغ باید وارد عمل شود و بر روی حقایق اصرار ورزد.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.