تیم دحلان در اول اکتبر گذشته با استفاده از گذرنامه های جعلی به ترکیه رسید و تجهیزات و وسایل لازم و مواد شیمیایی را به کنسولگری منتقل کرد و ماموریت آنها محدود به از بین بردن و پاک سازی مدارک و شواهد بوده و پس از آن چهارم همان ماه ترکیه راترک کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، روزنامه ینی شفق ترکیه فاش کرد که «محمد دحلان» یکی از مسئولان سابق تشکیلات خودگردان فلسطین که از جنبش«فتح» اخراج شده است و یکی از مردان «محمد بن زاید»ولیعهد ابوظبی پس از اقامت در امارات متحده عربی به شمار می رود دارای ارتباط و نقش تأثیرگذار در جنایت قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار و نویسنده عربستانی در کنسولگری کشور در استانبول است.

ینی شفق در گزارشی نوشت که تیم مرتبط با دحلان یک روز پیش از وقوع جنایت قتل از لبنان به ترکیه رسید.

این روزنامه در ادامه نوشت: این تیم متشکل از چهار نفر است که در روز قتل خاشقجی وارد کنسولگری شد و سازمان اطلاعات ترکیه تصاویری از آنها در محل وقوع حادثه دارد.

ینی شفق به نقل از منابع آگاه نوشت که این تیم ماموریتش از بین بردن و پاکسازی شواهد و مدارک مرتبط با جنایت قتل است و سه روز نیز در ترکیه باقی ماند.

این روزنامه ترکیه ای در ادامه تأکید کرد که نیروهای امنیتی ترکیه نام تیم و جزئیات مرتبط با فعالیت آن را به دست آورده است.

ینی شفق همچنین نوشت: تیم دحلان در اول اکتبر گذشته با استفاده از گذرنامه های جعلی به ترکیه رسید و تجهیزات و وسایل لازم و مواد شیمیایی را به کنسولگری منتقل کرد و ماموریت آنها محدود به از بین بردن و پاک سازی مدارک و شواهد بوده و پس از آن چهارم همان ماه ترکیه راترک کردند.

روزنامه ینی شفق نوشت: باور بر این است که ولیعهد ابوظبی هزینه های تیم پاکسازی را با نظارت دحلان تأمین کرده است.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.