اشتباه اصلی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «جارد کوشنر» دامادش که این استراتژی را تدوین کردند این بود که شاهزاده بن سلمان را محور اصلی آن قرار دادند و با نزدیک شدن طناب محکومیت به گردن بن سلمان این استراتژی در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد اگر نگوییم به طور کامل از هم پاشیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  نوشت: «جنایت قرن» که ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول است، نه فقط به شاهزاده«محمد بن سلمان»ولیعهد عربستان و متهم اصلی دست داشتن در این جنایت و ارسال«تیم مرگ» متشکل از 15 مسئول نزدیک به وی برای اجرای آن آسیب رسانده است بلکه به عناصر اصلی استراتژی ایالات متحده آمریکا در خارومیانه که بارزترین آن«قرارداد قرن» برای پاک سازی مساله فلسطین است، محاصره تحمیلی علیه ایران و در نهایت کاهش بهای نفت آسیب اساسی زد.

اشتباه اصلی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «جارد کوشنر» دامادش که این استراتژی را تدوین کردند این بود که شاهزاده بن سلمان را محور اصلی آن قرار دادند و با نزدیک شدن طناب محکومیت به گردن بن سلمان این استراتژی در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد اگر نگوییم به طور کامل از هم پاشیده است.

گزارش هایی که از واشنگتن می آید و این روزها تعدادی از روزنامه ها و خبرگزاری های جهانی مورد اعتماد مانند «رویترز»، «واشنگتن پست» و «وال استریت ژورنال» آن را منتشر می کنند و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) آن را مورد تأکید قرار می دهد به این نتیجه رسیده است که با تکیه بر فایل های صوتی که از  ترکیه به آن دست یافته است شاهزاده بن سلمان کسی بوده است که دستور ترور خاشقجی را داده است و این مساله ترامپ و دامادش که می خواهند شاهزاده بن سلمان را در قدرت نگه دارند در موضع بد و ناامید کننده ای قرار داده است. همچنین برای ترامپ و دامادش بسیار دشوار شده است که روایت رسمی عربستان سعودی را بپذیرند که داشتن هر گونه نقش ولیعهد عربستان در این جنایت را رد می کند و رئیس تیم مرگ که دستورات ترور را داده و ریاض نامش را نبرده را عامل جنایت می داند.

ترک ها که این جنایت را زنده نگه داشته و کاری کردند که در صدر عناوین خبری بماند و آن را تبدیل به مساله ای آمریکایی و بین المللی کردند، یک استراتژی دقیق و هوشمندانه ای را با دادن نسخه هایی از فایل هایی مستند درباره چگونگی وقوع قتلی که در  دفتر «محمد العتیبی» کنسول عربستان رخ داد به «جینا هاسپل» ریس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در پیش گرفتند. فایل هایی که در آنها العتیبی از تیم مجری قتل می خواهد که به سرعت از شر جسد راحت شوند و کنسولگری را از هر گونه دلیل و مدرکی پاکسازی کنند و چند روز پس از اجرای این کار از ترس بازداشت و بازجویی و تحقیق به ریاض بازگشت اما از بازجویی و مجازات در امان نماند.

کسی که عربستان سعودی و بیشتر کشورهای عربی دیگر در منطقه را بشناسد به خوبی می داند که اجرای این جنایت به شیوه ای که انجام شد و ارسال«تیم مرگ» متشکل از  15 نفر از جمله یک پزشک قانونی و متخصص سموم با استفاده از دو هواپیمای خصوصی با تجهیزاتی برای تزریق آمپول و مواد مخدر و نیز اسید سوزاننده و اره برقی بدون برنامه ریزی از قبل و با دستورات روشن از یک شخصیت بسیار سطح بالا در کشور در حد و اندازه های محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم کنونی کشور امکان پذیر نیست.

اگر عملیات ترور حتی توسط رژیم هایی مانند اسرائیل و کشورهایی مانند اروپا که مدعی دموکراسی هستند بدون موافقت نخست وزیر و امضای رسمی دستورات اجرا توسط وی امکان پذیر نیست پس چرا همین کار در کشورهایی که یک فرد حکومت می کند که همه اختیارات در دست اوست و می خواهد از همه مخالفان داخلی و خارجی انتقام بگیرد چه شاهزاده باشند چه عامه و بر این باور است که وی بالاتر از هر گونه قانون و محاکمه ای است زیرا صدها میلیارد دلار پول دارد، صورت نگیرد؟

ما بر این باور نیستیم که تلاش های گسترده ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای تبرئه شاهزاده بن سلمان از این جنایت به موفقیت خاصی برسد به ویژه پس از آن که همه پرونده به کنگره منتقل شد و سیا نیز موضع مستقلی از کاخ سفید در این پرونده اتخاذ می کند و مساله احضار رئیس این سازمان اطلاعات برای ارائه شهادتش در برابر مجلس نمایندگانی که در کنترل دموکرات هاست قطعی است و به زودی رخ می دهد.

چیزی که باعث می شود به این باور برسیم این است که «دوستان» شاهزاده بن سلمان چه به شکل مستقیم و چه غیر مستقیم در حال تنها گذاشتن و ترک وی هستند. ملاحظه شد شیخ« محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی طی سفر اخیرش به ریاض در هفت روز پیش با ین سلمان دیدار نکرد.ولیعهد عربستان بر خلاف عادتش در دیدار با میهمان اماراتی با ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی حضور نداشت و این مساله قابل تأمل است آن هم با توجه به روابط ائتلافی ویژه و قوی میان این دو یعنی بن سلمان و بن زاید.

این نیز قابل تأمل بود که ملک«عبدالله دوم» پادشاه اردن دکتر«باسم عوض الله» به عنوان فرستاده ویژه اش به عربستان را از مقام خود برکنار کرد.دکتر عوض الله یکی از مهمترین مشاوران شاهزاده بن سلمان در عرصه های اقتصادی و سیاسی است این علاوه بر آن است که وی یکی از مهمترین دوستان نزدیک وی است.

دیوان پادشاهی اردن هیچ گونه دلیلی برای برکناری دکتر عوض الله اعلام نکرد اما برخی منابع گفتند که اگر پادشاه اردن اطلاعاتی داشت مبنی بر اینکه ولیعهد عربستان سعودی از «نفرین» خاشقجی» نجات پیدا کند و در مقام خود بماند این کار را نمی کرد به ویژه آن که این تصمیم بلافاصله پس از بازگشت عوض الله از واشنگتن و پس از دیدار با مسئولان بلندپایه آمریکایی از جمله «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور اتخاذ شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.