با توجه به خوش بینی وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با ملک سلمان در ریاض و گفت و گوهای وی با مسئولان اماراتی به عنوان یکی از کشورهای شرکت کننده در حملات علیه یمن، آیا جنگ یمن به پایان راه نزدیک شده است؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد وزارت خارجه انگلیس از آمادگی عربستان برای تلاش به منظور پایان دادن به جنگ یمن خبر داده؛ این در حالی است که به رغم این خوش بینی، تلاش ها برای سیطره عربستان بر  شهر بندری «الحدیده» همچنان ادامه دارد. 

سازمان ملل متحد نسبت به عواقب فاجعه‌ بار نابود شدن بندر حدیده برای کل کشور یمن هشدار داده است.

با توجه به خوش بینی جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با ملک سلمان در ریاض و گفت و گوهای وی با مسئولان اماراتی به عنوان یکی از کشورهای شرکت کننده در حملات علیه یمن، آیا جنگ یمن به پایان راه نزدیک شده است؟ انگلیس شاهد مخالفت های گسترده مردمی با جنگ یمن است به خصوص پس از آن که حمایت های اطلاعاتی و تسلیحاتی انگلیس از عربستان و متحدان آن در این جنگ برملا شد. این در حالی است که جهانیان بیم آن دارند یمن به سبب این جنگ شاهد فجیع ترین بحران انسانی تاریخ باشد.

«کیم شرف» از فعالان جنبش «حمایت از حقوق بشر در یمن» گفت: اتفاقاتی که اکنون در یمن می افتد از نسل کشی ها در جنگ جهانی دوم بدتر است زیرا این جنایات در مقابل دیدگان جهانیان و سازمان ملل اتفاق می افتد. آنها به تماشای جنایات علیه کودکان یمن نشسته اند که به طور میانگین روزانه 130 نفر از آنها کشته می شوند. 

در عین حال، خوش بینی ها برای آغاز مذاکرات برای حل و فصل سیاسی بحران یمن تقویت شده است.

در گفت و گوهای مقامات انگلیس و عربستان علاوه بر جنگ یمن، جنایت قتل «جمال خاشقجی» نیز مطرح شد به خصوص پس از آن که دولت انگلیس نوارهای صوتی مربوط به لحظات ارتکاب این جنایت را از سازمان اطلاعات ترکیه دریافت کرد. بر همین اساس «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در سخنرانی سالانه خود خواستار تحقیقات شفاف برای روشن شدن حقیقت شد و از مقامات سعودی خواست در این خصوص همکاری کنند.

از سال 2015 عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از تعدادی از کشورهای عرب به حمایت از دولت برکنار شده یمن وارد جنگ شد( به یمن تجاوز کرد). عملیات ائتلاف به رهبری عربستان عمدتا شامل حملات هوایی بوده است. به گفته منابع بین‌ المللی، در جریان جنگ داخلی یمن چند هزار غیرنظامی کشته شده‌ اند که بسیاری از آنان در نتیجه حملات هوایی ائتلاف جان خود را از دست داده‌ اند.

ادامه جنگ، باعث کمبود شدید اقلام اساسی و بروز شرایط وخیم انسانی در یمن شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.