ارتش نیجریه در توضیح تیراندازی به شیعیان این کشور در روز اربعین، فیلمی ویدئویی از صحبت‌های دونالد ترامپ را در توئیتر پست کرد؛ این در حالی است که ترامپ این صحبت ها را پس گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی نوشت: ارتش نیجریه در توضیح تیراندازی به شیعیان این کشور در روز اربعین، ویدئویی از صحبت‌ های دونالد ترامپ را در توییتر پست کرد. رئیس جمهور آمریکا در این فیلم می‌ گوید هر مهاجری که به سربازان سنگ پرت کند، گلوله خواهد خورد.

 «لطفا نگاه کنید و حساب کار خودتان را بکنید». فیلمی که ارتش نیجریه در حساب رسمی توییتری‌ اش پست کرده، بر چنین موضعی تاکید دارد.

در این ویدئو دونالد ترامپ هشدار می‌ دهد که سربازان مستقر در مرز آمریکا و مکزیک می‌‌ توانند جواب مهاجران غیرقانونی را که به سوی آنها سنگ پراکنی می‌ کنند، با گلوله بدهند.

رئیس جمهور آمریکا در این فیلم می‌ گوید: «ما تسلیم نمی‌ شویم. آنها به سربازان ما سنگ پرتاب می‌ کنند تا درگیری ایجاد شود... به سربازان گفته‌ ام که سنگ را اسلحه تلقی کنند. وقتی به سمت ماموران ارتش و پلیس مکزیک سنگ می‌ اندازند، باید سنگ را به مثابه اسلحه گرفت.»

«جان اگیم» سخنگوی وزارت دفاع نیجریه گفت که این ویدئو در واکنش به انتقادهایی پست شده که رفتار نیروهای امنیتی این کشور با شیعیان را «غیرقانونی» خوانده‌ اند. 

جنبش اسلامی شیعیان نیجریه می‌ گوید 49 نفر از اعضایش در تیراندازی پلیس و ارتش به مراسم اربعین در نزدیکی «ابوجا» کشته شده‌ اند. ارتش نیجریه شلیک به شیعیان را انکار نکرده، اما تعداد کشته شدگان را تنها 6 نفر اعلام کرده است.

سازمان عفو بین‌ الملل می گوید: «شواهدی قوی وجود دارند که پلیس و سربازان نیجریایی با سلاح‌ های خودکار به مصاف اعضای جنبش اسلامی رفته‌ اند.» این سازمان به کارگیری سلاح‌ های مرگبار توسط پلیس و ارتش نیجریه را غیرقابل قبول خوانده است.

سفارت آمریکا در نیجریه نیز، با ابراز نگرانی از این رویداد، خواستار تحقیق در این خصوص شده است. 

جان اگیم سخنگوی وزارت دفاع نیجریه مدعی شده است: «شیعیان معترض تنها سنگ پرتاب نمی‌کردند، بلکه کوکتل مولوتف، دشنه و چاقو هم داشتند. آنها کاملا مسلح بودند.» او افزوده است که مداخله ارتش برای پیشگیری از آسیب‌‌ های بیشتر بود: «آنها اقدامات زیادی نیز علیه پلیس کردند. از جمله آتش زدن یکی از خودروهای پلیس...» 

ارتش نیجریه در حالی به اظهارات ترامپ استناد کرده که خود او از این صحبت ها پشیمان شده و عقب نشینی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران خارج از کاخ سفید با ابراز تاسف برای اتفاقی که برای مسئولان مرزی مکزیک افتاده، گفت: «آنها را با پرتاب سنگ به شدت زخمی کردند و برخی از سنگ ها هم به صورت آنها خورد.»

اما او با تغییر لحن قبلی اش گفت: «آنها نباید به سمت سنگ پراکن ها شلیک کنند. من نگفتم باید به سمت آنها شلیک کنید. اما اگر این اتفاق برای ما می افتاد، قطعا آنها را به مدت طولانی ای بازداشت می کردیم.»

این اظهارات با سخنان ترامپ در سخنرانی بعدازظهر پنجشنبه تفاوت چشمگیری داشت. 

دادستانی ابوجا مدارکی را به خبرگزاری ها ارائه کرده که نشان می‌ دهند تظاهرات کنندگان شیعی به دستور پلیس برای پراکنده شدن توجهی نکرده ‌‌‌‌‌‌‌و شروع به سنگ پراکنی به ماموران کرده‌ اند.

تظاهرات کنندگان اما گفته‌ اند که در روز اربعین،  تنها خواهان آزادی «شیخ زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه از زندان بوده‌ اند. زکزاکی از سال 2015 و پس از حمله ارتش نیجریه به مقر مسلمانان در شهر «زاریا» در بازداشت به سر می‌ برد. در آن حمله 300 نفر از اطرافیان زکزاکی، از جمله چند فرزند او، کشته شدند.

 

merlin_146140686_d10f35e0-5850-41f7-9297-8f4cbde1c06c-jumbo

 

روز جمعه دستگاه قضایی نیجریه علیه 120 نفر از 400 عضو دستگیر شده جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، به اتهام تحریک و اخلال در نظم عمومی، اقامه دعوی کرد.

از بین 400 نفری که در تجمع اربعین شیعیان نیجریه دستگیر شدند، 280 نفر به قید وثیقه آزاد شده‌ اند تا در پنجم دسامبر 2018 دوباره مورد بازجویی قرار گیرند.

نیجریه که بزرگ ترین اقتصاد آفریقا است، از نظر بافت مذهبی و اجتماعی به دو بخش شمال و جنوب تقسیم شده است. اکثریت جمعیت شمال، مسلمان، محروم و بسیار فقیرند و ساکنان جنوب مسیحی و مرفه‌تر.

کارشناسان بارها به دولت نیجریه هشدار داده‌ اند که فقر عامل کشمکش‌ هاست و مواجهه خشونت بار با معترضان، شکاف و منازعه در این کشور را تشدید می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.