بولسونارو کاندیدای راست افراطی برزیل که او را «ترامپ برزیلی» نامیده اند، برنده انتخابات ریاست جمهوری برزیل شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «ژائر بولسونارو» کاندیدای راست افراطی، در انتخابات ریاست‌ جمهوری برزیل به پیروزی رسید. با وجود آنکه مخالفانش او را متهم به نژادپرستی، مخالفت با آزادی بیان، هواداری از حکومت نظامیان و مخالفت با حقوق برابر زنان و مردان کرده‌ اند، او بر موجی از نارضایتی از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، از سد رقبایش گذشت.

بولسونارو روز یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری برزیل با «فرناندو حداد» نامزد حزب کارگر و شهردار پیشین «سائو پائولو» به رقابت پرداخت.

شمارش تقریبا تمامی صندوق‌ ها حاکی‌ است که او بیش از 55 درصد آرا را از آن خود کرده‌ است؛ در حالی‌ که حداد موفق به کسب کمتر از 45 درصد آرا شده‌ است.

ژائر بولسونارو افسر پیشین ارتش، عضو پیشین مجلس نمایندگان برزیل از ریو دوژانیرو و عضو حزب «سوسیال لیبرال» برزیل است؛ حزبی که تشکلی محافظه‌ کار و ملی‌ گرا به‌ شمار می‌ رود.

رئیس‌ جمهور منتخب برزیل در سخنرانی خود پس از رای دادن گفت «ما دیگر بیش از این نمی‌ توانیم عشوه‌ های چپ‌ گرایی، کمونیسم، پوپولیسم و جریان چپ افراطی را تحمل کنیم… می‌ رویم که آینده برزیل را زیر و رو کنیم.»

او در سخنرانی ای در ریو دوژانیرو گفت: «من هرگز تنها نبودم. همیشه حضور خداوند و قدرت مردم برزیل را حس کرده‌ ام.»

بولسونارو در سخنرانی پیروزی خود هم گفت بر اساس «کتاب مقدس» و قانون اساسی کشورش عمل خواهد کرد و بار دیگر وعده داد که با خشونت‌ های گسترده و دسته‌ های تبهکاران مقابله می کند.

بولسونارو طرفدار دوران دیکتاتوری نظامی سال‌ های 1964 تا 1985، و از هواداران شکنجه مخالفان چپ‌ گرای نظامیان بود؛ به گونه ای که بسیاری از شهروندان نگران وضع حقوق بشر، حقوق و آزادی‌ های بنیادین و آزادی بیان در دوره ریاست‌ جمهوری او هستند.

پیروزی او ناشی از خشم همگانی از احزاب سنتی است که پس از سال‌ ها نتوانسته‌ اند بر فساد، شرایط نامطلوب اقتصادی و افزایش خشونت‌ ها غلبه کنند.

در زمینه اقتصاد، بولسونارو گفته که می‌ خواهد از مصرف بیهوده بودجه دولتی بکاهد و دست ایالت‌ ها را در مسائل اقتصادی باز بگذارد.

یکی از مهم‌ ترین وعده‌ های بولسونارو این بود که امنیت را به کوچه‌ های برزیل باز می‌ گرداند.

رئیس‌ جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با بولسونارو به او پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برزیل را تبریک گفته است. طبق بیانیه کاخ سفید، «دونالد ترامپ» و بولسونارو در این گفت‌ و‌ گو بر آمادگی و تعهد خود برای همکاری بین دو کشور تاکید کردند. 

بسیاری از ناظران این ایده را مطرح می کنند که این نماینده دست راستی «ترامپِ برزیل» است. بولسونارو خود را سیاستمداری معرفی کرده که به هر آنچه وعده می دهد عمل می کند؛ در حالی که وعده داده سیستم سیاسی نامناسب این کشور را از بین ببرد و قصد دارد توجه شهروندانی را جلب کند که به دلیل از دست دادن جایگاه خود در یک جامعه متداول و همه جانبه هراس دارند. بسیاری از تاکتیک های مورد استفاده توسط ترامپ و بولسونارو در کارزارهای انتخاباتی آنها به طور قابل توجهی مشابه هم بوده اند: شاید بزرگ ترین شباهت این دو و نخستین چیزی که باعث شد این دو با هم مقایسه شوند، طرز صحبت کردنشان باشد. در زمان تبلیغات انتخاباتی سال 2016 ترامپ خود را اغلب فردی معرفی می کرد که از حرف و حدیث دیگران هراسی ندارد. بولسونارو هم همین دیدگاه را دارد.

بولسونارو همچون ترامپ از رسانه های اصلی بیزار است و از شبکه‌ های اجتماعی برای ارتباط با حامیانش بهره می‌ گیرد.

بولسونارو در روز اول ژانویه 2019 سوگند خورده و کارش را به عنوان رئیس جمهور آغاز می کند.

 

نژادپرستی و راست‌ گرایی

بولسونارو - همچون دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا - به اظهارات و سخنان تحریک‌ آمیز و نژادپرستانه شهرت دارد. شعارهای تند او و به‌ ویژه اظهاراتش علیه اقلیت‌ های ساکن برزیل ظرف روزها و هفته‌ های گذشته بارها به جنجال‌ های رسانه‌ ای دامن زده است. برخی از این اظهارات عبارتند از:

اظهار نظر درباره پیروان نیروهای چپ‌ گرا (اکتبر 2018):

«اگر این افراد مایلند در این کشور زندگی کنند، باید به قوانین ما گردن بنهند. در غیر این صورت، اینها یا باید کشور را ترک کنند یا باید روانه زندان شوند. ما این طرفداران سرخ را از کشور خود خواهیم راند.»

اظهار نظر درباره «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا» رئیس‌جمهور بازداشت شده این کشور  (اکتبر 2018)

«لولا، تو آنقدر در زندان می‌ مانی تا بپوسی.»

اظهار نظر درباره پاکسازی در برزیل (اکتبر 2018)

«برزیل شاهد یک پاکسازی گسترده‌ ای خواهد بود که هیچ‌ گاه در طول تاریخ خود تجربه نکرده است.»

اظهار نظر درباره شکنجه (یک گفت‌ و گوی تلویزیونی در سال 1999)

«من طرفدار شکنجه هستم و همه مردم برزیل نیز با من موافقند.»

اظهار نظر درباره برابری زنان و مردان (گفت‌ و گوی تلویزیونی 2016)

«من هیچ‌ گاه به زنان و مردان حقوق برابر پرداخت نمی‌ کنم. اما در برزیل زنان توانمند و کاربلد زیادی وجود دارد.»

اظهار نظر درباره «ماریا دو روساریو» نماینده زن پارلمان برزیل (2003)

«من هرگز به تو تجاوز نمی‌ کنم، چون ارزش آن را نداری.»

اظهار نظر درباره فساد مالی (مصاحبه 1999)

«به باور من، ما باید 30 هزار فرد فاسد را تیرباران کنیم. اول از همه باید از «فرناندو هنریکه کاردوسو» رئیس جمهور [وقت] شروع کنیم.»

لوسونارو بارها درباره اقلیت‌ ها و از جمله اقلیت‌ رنگین پوست ساکن برزیل اظهار نظر کرده و گفته است: «از این‌ ها کاری برنمی‌ آید. حتی به درد تولید مثل هم نمی‌ خورند.»

این سیاستمدار نژادپرست بارها بر ارزش‌ های مسیحی کشور برزیل تاکید کرده و از مخالفان خواسته است که کشور را ترک کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.