ادعاهای لیندسی گراهام درباره اصل و نسب ایرانی که واکنش اعتراضی جمعی در آمریکا را برانگیخته بود، با شواهد زبانشناسی قابل رد شدن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «جان ریکاردو آی ئوآن کول» یکی از اندیشمندان و مورخان آمریکایی معاصر در حوزه خاورمیانه و جنوب آسیا و استاد دانشگاه میشیگان در مطلبی در وب سایت خود به دنبال جنجال سازی اخیر سناتور گراهام در مورد تست دی ان ای نوشت: سناتور «لیندسی گراهام» در شبکه فاکس نیوز فریاد زد که او هم ممکن است مانند سناتور «الیزابت وارن» آزمایش ژنتیک انجام دهد تا ببیند آیا بومی آمریکایی است یا خیر. سپس او اضافه کرد که ممکن است دی ان ای او نشان دهد که او اصل و نصب ایرانی دارد و او ادامه داد: «اگر چنین شود، این موضوع وحشتناک خواهد بود!»

«آنا اسکامانی» کاندیدای ایرانی - آمریکایی انتخابات کنگره در ایالت فلوریدا این ادعای گراهام را محکوم کرد و آن را نژادپرستانه دانست.

65

در قرن نوزدهم هیچ نژادی از نوع خالص وجود ندارد. در عوض، مردم از طریق تاریخ به طور گسترده ای با یکدیگر متصل شده اند. حدود 5 درصد از سفیدپوستان در جنوب آمریکا، اصل و نصب آفریقایی دارند.

در طول آخرین عصر یخبندان، بسیاری از مناطق اروپا غیر قابل سکونت بود زیرا 3 مایل یخ بالای آن بود. پس از اینکه این یخ حدود 12000 سال پیش آب شد، مردم به سمت این قاره حرکت کردند. از حدود 9000 سال پیش، آنها بخشی از جایی که اکنون سوریه و ترکیه است، آمدند؛ از جمله افرادی که در ابداع کشاورزی مشارکت داشته اند. کسانی که از شرق آمده بودند اغلب زبان های هندو اروپایی با خود به ارمغان آوردند.

 

b2mu97t3شجره نامه هندو اروپایی که نشان می دهد ایران هم در آن وجود دارد.

 

بنابراین، شواهد مربوط به رابطه اروپایی ها و ایرانی ها در ابتدا به زبان شناسی بر می گردد. به عنوان مثال، انگلیسی و فارسی به وضوح از یک اجداد مشترک حاصل می شود. بله درست است. حسن روحانی رئیس جمهور ایران و لیندسی گراهام هر دو به همان زبان باستانی هندو اروپایی صحبت می کنند و از آنجایی که زبان و ژن ها به خانواده ها منتقل می شوند، احتمال دارد که با هم ارتباط داشته باشند.

پس از آنکه فردی شماره تلفن و آدرس گراهام را فاش کرد، او در جریان جلسات استماع «برت کاوانا» عضو دیوان عالی شکایت کرد که مردم در تمام شب مزاحم او می شوند و «به در خانه او می کوبد».

کلمه انگلیسی «door» در زبان فارسی هم همان «در» است.

یا «جان مک کین» گفته بود که گراهام «مثل برادر کوچک» برای او بود. در فارسی هم brother همان «برادر» است.

هنگامی که لیندسی گراهام، دموکرات ها را به خاطر زیر سوال بردن کاوانا پس از اتهام سوءاستفاده جنسی تهدید کرد، گراهام گفت: «اگر این قانون نو است»، دموکرات ها باید در مورد کاندیداهایشان نگران باشند.

New (جدید) در فارسی هم همان «نو (نیو)» است.

دیگر کلمه ها مانند «ستاره» هم همان ریشه مشترک را در دو زبان دارند.

​میراث زبانشناسی شواهد محکمی برای داشتن سرگذشت مشترک میان این دو زبان دارد. اما پس از آن هم شواهدی وجود دارد که مردم از شمال غرب ایران و قفقاز و شرق آناتولی - یعنی مناطقی که مردم هزاران سال قبل به زبان های ایرانی صحبت می کردند - به جمعیت اروپا کمک کرده بودند.

مینوسی ها و میسنی ها، اجداد یونانی ها، میراث ژنتیکی از شرق آناتولی و قفقاز دارند، که اجداد ایرانیان زمانی در آنجا زندگی می کردند. ایرانیان، به ویژه کسانی که در کوه های زاگرس مستقر هستند، به هند نیز مهاجرت کردند. سانسکریت قدیمی و ایرانی باستان بسیار نزدیک به هم هستند.

Haplotype HV یا دنباله کروموزومی در انگلیس و ایران یافت می شود.

علاوه بر این، داشتن اصل و نصب ایرانی باید برای همه کسانی که در آن اشتراک دارند، مایه افتخار باشد. ایرانیان در ایران، خود  امپراتوری های هخامنشی، پارت و ساسانی را در میان حکومت های بزرگ جهان باستانی و عهد عتیق ساختند. (من در کتاب جدیدم تحت عنوان «پیامبر صلح در میان تقابل امپراتوری ها» داستان جنگ بزرگ بین ساسانیان و امپراتوری روم شرقی، 603-629، که در پس زمینه ظهور اسلام شکل گرفته بود را توصیف کرده ام).

امپراتوری عباسی که توسط مسلمانان اداره می شد و در بسیاری از ویژگی ها ایرانی بود، یک چراغ هدایت و تکامل بود. «هارون الرشید» در زمانی که «شارلمانی» سعی داشت یاد بگیرد که امضای خود را بنویسد، در خصوص افلاطون و ارسطو بحث می کرد.

بنابراین حق دارند، عده ای که اظهارات گراهام را نژاپرستانه و متعصبانه می دانند.

شوخی لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه کارولینای جنوبی در شبکه فاکس نیوز کار دست او داد. او در یکی از برنامه‌ های این شبکه با خنده گفت وای به وقتی که با آزمایش دی‌ ان‌ ای" معلوم شود که رگ و ریشه‌‌ اش ایرانی است. او این مسئله را وحشتناک دانسته بود. گراهام این اظهارنظر را در ارتباط با تصمیم سناتور الیزابت وارن بیان کرد که قصد داشت برای اثبات تبار بومی اجدادش، تست دی ان ای بدهد. شوخی گراهام اما دردسرساز شد و سیلی از اعتراض ها به راه انداخت. شماری از کارآفرینان و مدیران ایرانی حوزه صنایع و فناوری در آمریکا، خواستار عذرخواهی سناتور گراهام شدند.

«امید کردستانی» مدیر اجرایی توییتر که متولد ایران است در توییتی از گراهام خواست معذرت بخواهد و در حفظ ارزش‌ های آمریکا و نهادهای آن بکوشد. گراهام در جواب معترضان مدعی شده که همواره مدافع مردم ایران بوده و منظورش از چنین کنایه‌ ای مقام های ایران بوده نه ملت ایران.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.