نیکی هیلی، سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه در کنار دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت از مقام خود کناره می‌گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «نیکی هیلی» از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد کناره گرفت. گفته می‌ شود که استعفای او مورد پذیرش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است. 

این کناره‌ گیری کمتر از یک ماه پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا صورت گرفته‌ است. هیلی قرار است تا آخر سال جاری میلادی در سمت خود بماند.

تحلیل های رسانه ها را در خصوص این استعفای غیرمنتظره و ناگهانی می خوانیم:

الجزیره: اختلافات هیلی با ترامپ سر باز کرد

 

1

 

شبکه الجزیره نوشت: هیلی در نوامبر 2016 به این سمت منصوب شد. او که در سیاست بین الملل فردی تازه کار بود، انتخاب غیرمعمولی برای نمایندگی در سازمان ملل محسوب می شد. 

هیلی که دختر یک مهاجر هندی بود، طی دوره تبلیغات انتخاباتی سال 2016 با ترامپ که در آن زمان کاندیدای ریاست جمهوری بود، درگیر شد و بلندترین صدایی که به مهاجران آمریکا بی احترامی می کرد را محکوم کرد. ترامپ طی توییتی نوشت: «مردم کارولینای جنوبی از حضور نیکی هیلی در این ایالت خجالت زده هستند.»

ماه گذشته هیلی در مقاله ای در واشنگتن پست در مورد اختلافات سیاسی اش با ترامپ سخن گفت؛ گرچه گفت مفتخر است که برای او کار می کند.او این مقاله را در واکنش به یک مقاله در روزنامه نیویورک تایمز توسط یک مقام ارشد دولتی که خواسته بود ناشناس بماند نوشته بود. در این مقاله ناشناس، نویسنده در خصوص تلاش هایی در دولت ترامپ برای برکناری او با اعمال متمم 25 خبر داده بود.

هیلی تازه ترین اخراجی بلندپایه در دولت ترامپ پس از افرادی مانند «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین در مارس امسال و «استیو بنن» استراتژیست ارشد ترامپ در اوت 2017 محسوب می شود.

استعفای هیلی کاملا محرمانه بود و جمهوری خواهان حاضر در بخش سیاست خارجی و برخی از متحدان اصلی آمریکا هم تا به امروز چیزی در این خصوص از هیلی یا کاخ سفید نشنیده بودند.

واشنگتن پست: هیلی تهدیدات بالقوه ای برای ترامپ ایجاد می کند

 

2

 

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: استعفای ناگهانی و غیر منتظره نیکی هیلی از دولت ترامپ، عضویت وی را در یک جبهه مجزا تضمین کرد. او یکی از نادر مقامات پیشین کاخ سفید محسوب می شود که به عنوان یک نیروی سیاسی، حلقه ترامپ را ترک می کند و می تواند تهدید بالقوه ای برای رئیس جمهور ایجاد کند.

او با اعلام استعفای خود گفت: «من قول می دهم در انتخابات 2020 کاندید نشوم . من در انتخابات آتی، از رئیس جمهور حمایت خواهم کرد.»

اما هیلی برند سیاسی خودش را ساخته و پتانسیل زیادی برای انجام کارهایی بزرگ در آینده دارد.

شایعاتی هم در مورد تلاش هیلی برای اشغال پست «لیندسی گراهام» مطرح شد؛ ایده ای که بلافاصله توسط سخنگوی هیلی، ترامپ و خود گراهام رد شد.

استعفای هیلی یک ماه پیش از انتخابات میان دوره ای صورت گرفته که بسیاری را در حلقه نزدیکان رئیس جمهور نگران کرده است.

از یک طرف، او با اعتبارنامه های سیاست خارجی اش کاخ سفید را ترک می کند؛ اعتباری که از هدایت یک کاخ سفیدِ اغلب ناآرام و آماده باش ها در خصوص بروز بحران سیاسی ناشی از انتخابات ماه نوامبر یا تحقیقات در خصوص دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا برآمده است.

اعلام ناگهانی و غیرمنتظره استعفای هیلی همچنین گمانه زنی هایی را در مورد انگیزه های وی مطرح کرد. پرونده پربار او در دوران رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه، با ورود «مایک پومپئو» به عنوان وزیر خارجه جدید و «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی، کمرنگ شد.

«کاتون داوسون» رئیس سابق حزب جمهوری خواه در کارولینای جنوبی گفت که استعفای ناگهانی هیلی احتمالا عمدی است زیرا او اصلا گیج نشده بود. باید دید چه هدفی در پس این ماجراست.

سی ان ان: آیا «دینامیت» وارد سازمان ملل می شود؟!

 

3

 

سی ان ان گزارش داد نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز از کاخ سفید بیرون رفت.

ایوانکا ترامپ در پیامی در توییتر اعلام کرد: برای من افتخار است که در کنار بسیاری از کارمندان بزرگ در کاخ سفید کار می‌ کنم و می‌ دانم که رئیس جمهور آمریکا یک فرد توانمند را برای جانشینی هیلی انتخاب خواهد کرد. اما آن جایگزین من نخواهم بود.

رئیس جمهور آمریکا پس از انتشار استعفای هیلی مدعی شد، هیچ کس با صلاحیت‌ تر و لایق‌ تر از دخترش برای جانشینی نیکی هیلی نیست.

دونالد ترامپ در جریان گفت‌ و گوی خبری در کاخ سفید به خبرنگاران گفت ایوانکا، دخترش می‌ تواند سفیر «حیرت‌ انگیزی» در سازمان ملل باشد.

وی، دخترش را یک «دینامیت» توصیف کرد.

همچنین نام شخص دیگری برای این سمت در نظر گرفته شده و آن شخص «دینا پاول» است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه گفت در حال بررسی انتخاب «دینا پاول» به عنوان سفیر بعدی این کشور در سازمان ملل است. پاول مدیرعامل کنونی «بانک سرمایه گذاری و شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس» و مشاور پیشین کاخ سفید است. این اظهارات ترامپ باعث شد به گمانه زنی ها در مورد احتمال انتخاب ایوانکا ترامپ برای این سمت پایان داده شود.

ترامپ اعلام کرده است که در نظر دارد در طول دو یا سه هفته آینده جایگزینی برای تصدی نمایندگی آمریکا در سازمان‌ملل انتخاب کند.  

گاردین: 5 کاندیدای نهایی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل

 

4

 

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا می‌ گوید فهرست کاندیداهایی که برای نمایندگی در سازمان ملل در دست بررسی دارد به پنج نام نهایی رسیده است. همزمان ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌ جمهور گفته او جای نیکی هیلی را نخواهد گرفت. 

 دونالد ترامپ هم می‌ داند اگر چنین کند به «خویشاوند سالاری» متهم خواهد شد.

دونالد ترامپ به خبرنگاران گفته است دینا پاول مشاور پیشین کاخ سفید، در میان پنج نفری‌ است که در حال بررسی آنها است.

​دینا پاول در خانواده‌ ای قبطی در مصر متولد شد. پدرش کاپیتان ارتش مصر بود. خانواده‌ اش در چهار سالگی او را روانه آمریکا کردند.

علاوه بر خانم پاول، ترامپ می‌ گوید «ریچار گرنل» سفیر کشورش در آلمان از دیگر چهره‌ هایی‌ است که «قطعا» بررسی می‌ کند؛ هرچند ترجیح می‌ دهد او در آلمان بماند چرا که «کارش خیلی خوب است».

«کلی آیوت» 50 ساله، حقوقدان و سیاستمدار جمهوری‌ خواه آمریکایی هم دیگر گزینه است که قبلا نماینده ایالت «نیوهمپشایر» در مجلس سنای آمریکا بوده است.

«جان بولتون» هم به عنوان جانشین احتمالی برای هیلی معرفی شده است. وی پیشتر در دوران ریاست‌ جمهوری «جورج بوش» پسر، به مدت یک سال عهده‌ دار سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بوده است.

اسپوتنیک: هیلی در سازمان ملل موضع بسیار تندی نسبت به روسیه و ایران داشت

 

5

 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل قول داد به نیکی هیلی که استعفا داده، هدیه ای تقدیم کند. 

نبنزیا در پاسخ به این سوال که چه هدیه ای می خواهد به هیلی بدهد، گفت: شما می خواهید همه چیز را زودتر بدانید.

نماینده دائم روسیه گفت با وجود اختلاف نظر ها دارای روابط کاری خوبی با هیلی است.

هیلی در سازمان ملل متحد موضع بسیار تندی نسبت به روسیه و ایران داشت و ضمن اینکه این موضع همواره با موافقت واشنگتن نبود. 

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، 9 روز پس از اتمام ریاست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد استعفای هیلی را پذیرفت. بسیاری از کارکنان دولت آمریکا از این خبر تعجب کردند.

دویچه وله: از انتقاد از ترامپ تا انتصاب و استعفای غیرمنتظره

 

6

 

شبکه دویچه وله آلمان گزارش داد نیکی هیلی از سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد کناره گرفت. ترامپ گفت هیلی پیش از این گفته بود قصد دارد مدتی استراحت کند.       

نیکی هیلی در پایان سال 2018 از دولت جدا می‌ شود.   

انتصاب او تعجب آور بود زیرا وی یکی از منتقدان سیاست های مهاجرتی ترامپ بود و اکنون به همان اندازه جهان از استعفای او متعجب شده است.

جزئیات زیادی در باره علل کناره‌ گیری غیرمنتظره هیلی هنوز منتشر نشده است. 

رئیس جمهور آمریکا گفته است که در دو تا سه هفته آینده جانشین نیکی هیلی را معرفی خواهد کرد. 

نیکی هیلی از طرفداران انتقال سفارت‌ آمریکا از تل‌ آویو به بیت‌ المقدس بود و در مقابل ایران موضع‌ گیری تندی داشت.   

از زمان بر عهده گرفتن مقام ریاست جمهوری از سوی ترامپ در سال 2017 تاکنون تعدادی از مقام‌ های عالی‌ رتبه دولتی آمریکا یا استعفا کرده‌ اند یا از کار خود اخراج شده‌ اند. از جمله این افراد می‌ توان از مایکل فلین، مشاور امنیتی پیشین ترامپ، رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین، هربرت مک مستر، رئیس ستاد پیشین، هوپ هیکس و همچنین آنتونی اسکاراموچی، مدیران ارتباطات ترامپ نام برد.

--------------------

رسانه‌ های دیگر، از جمله بلومبرگ یا آسوشیتدپرس هم می‌ گویند واکنش‌ ها به کناره‌ گیری نیکی هیلی، چه داخل آمریکا و چه در میان سفرای برخی کشورها در سازمان ملل، همراه با شگفتی است. از جمله سفیر روسیه که در این مورد ابراز شگفتی کرده و در عین حال گفته با وجود اختلافات جدی بر سری برخی مسائل بین مسکو و واشنگتن، شنیدن این خبر «شخصا برای او کمی اندوهناک» بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.