آمریکا ممکن است دست به هرکاری برای حفظ قدرت و حاکمیت پولش بزند و در شعله ور کردن جنگ ها و لشکرکشی به کشورهای دیگر با این هدف و بر اساس مقوله معروفی که می گوید:« زمانی که در همه چیز ناکام می شوند آن وقت سراغ جنگ ها می روند»به راه بیندازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به روی آوردن کشورهای مختلف به ارز غیر دلار و جنگ تجاری در جهان  پرداخت و نوشت: سیطره دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی در همه جهان متزلزل شده است و در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد و چه بسا این اتفاق در ماه های آینده و در سایه افزایش روی آوردن بیشتر کشورها در جهان برای کنار زدن ارز آمریکا رخ دهد آن هم پس از آن که کاسه صبرشان از سلطه جویی و محاصره ها و تحریم های اقتصادی و ورود به جنگ هایی که ثبات، امنیت و اقتصاد جهان را به لرزه در آورد، لبریز شده است.

زمانی که کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران و ونزوئلا دست به اقدامات استراتژیک جدی برای کنار زدن دلار و استفاده از ارزهای دیگر نظیر«یوان» چین و «یورو»  می زنند این به معنای آن است که «پادشاهی» دلار آمریکا در معرض تهدید قرار گرفته و سیطره اش رو به پایان است.

چین چند روز پیش تصمیم گرفت که برای قیمت گذاری نفت و پرداخت هزینه واردات آن در همه قراردادهای نفتی آینده از پول ملی خود یعنی یوان استفاده کند و از اوایل سال آینده «پترو یوان» را جایگزین «پترو دلار» کند.

بزرگترین اشتباهی که ایالات متحده آمریکا در سال 1971 مرتکب شد فک ارتباط ارز این کشور با طلا و خروج از توافقنامه مالی Bretton Woods  بود که پس از جنگ جهانی دوم به آن دست یافته شد امری که باعث شد بانک مرکزی میلیادها دلار بدون پشتوانه طلا چاپ کند و نتایج برعکس این اقدامات این روزها به وضوح خود را نشان داده است به ویژ با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در کاخ سفید.یکی از بارزترین نتایج این اشتباه فروپاشی پادشاهی دلار است.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا اقدام ایالات متحده آمریکا برای مجبور کردن اروپایی ها برای خرید کالاهای شان با دلار به سخره گرفت و این اقدام آمریکا را «سخیف» توصیف کرد این در حالی است که «برونو لومایر» وزیر دارایی فرانسه چند روز پیش گفت که می خواهد دولت مالی اش با دلار در ارتباط نباشد. خبرگزاری اقتصادی جهانی«بلومبرگ» نیز تأکید کرد که روسیه دارایی های مالی اش به دلار را به دلیل افزایش خطرات مرتبط با ارز آمریکایی در تعاملات بین المللی به علاوه چالش رو به صعود چین، کاهش می دهد.

جنگ تجاری که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا علیه اروپا، کانادا، چین و روسیه اعلام کرده و اعمال تعرفه های بالا بر واردات آمریکا از چین به ارزش 200 میلیارد دلار به شکل یکدفعه ای نقش بزرگی در متحد شدن جهان علیه ایالات متحده آمریکا و پایان سلطه اقتصادی اش در سریع ترین زمان ممکن ایفا می کند.

تصمیم این پنج کشور یاد شده( چین، روسیه، ایران، ونزوئلا و اتحادیه اروپا) برای کنار زدن دلار باعث تضعیف، اگر نگوییم پایان کار، سلاح تحریم های اقتصادی می شود که دولت آمریکا این روزها به شکل افراطی  از آن استفاده می کند زیرا به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی که این جنگ مالی را دنبال می کنند چشم پوشی از دلار در جهان به شکل کلی یا جزئی در جهان منجر به کاهش توان خرید مصرف کننده آمریکایی می شود به گونه ای که باعث می شود قیمت واردات بالا برود و بیش از توانش شود.

چین بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است یا به عبارتی معادل 8.48 میلیون بشکه در روز وارد می کند و روسیه پس از عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت است یعنی معادل نزدیک به 7.3 میلیون بشکه در روز و این منطقی است که دو کشور برای قیمت گذاری نفت و پرداخت بهای واردات و صادرات آن دلار را کنار بزنند.

برخی اطلاعات نیز وجود دارد که حکایت از این دارد که چین فشارهای زیادی بر عربستان سعودی وارد می آورد تا پول ملی چین«یوان» را برای پرداخت قیمت واردات پکن از نفت عربستان را بپذیرد و اگر عربستان مخالفت کرد آن وقت منابع جایگزین دیگری وجود دارند.

بیشتر صادرکنندگان نفت در خلیج فارس و ایران اکنون به چین و کشورهای شرق آسیا روی آورده اند و برای آن که دقیق تر باشیم باید بگوییم که 18 میلیون بشکه نفت روزانه از تنگه هرمز عبور می کند که 80 درصد از آن به بازارهای آسیایی و در رأس آنها چین و هند می رود.

کنار زدن دلار و چشم پوشی از آن به عنوان ارز اصلی بین المللی خالی از خطر نیست زیرا زمانی که «صدام حسین» رئیس جمهور(معدوم) عراق می خواست نفت عراق(نزدیک به 5 میلیون بشکه در روز) را با یورو بفروشد و از دلار چشم پوشی کند آمریکا به دلیل این اقدامش وی را نبخشید و کشورش را به بهانه هایی دروغ( سلاح های کشتار جمعی) ویران کرد و دامی به نام کویت برایش پهن کرد و سرهنگ«معمر قذافی» به همین سرنوشت دچار شد زمانی که تصمیم گرفت دینار طلایی آفریقایی را برای بی نیاز شدن از دلار به راه بیندازد و اسناد فرانسوی و انگلیسی تأکید می کند حمله «ناتو» به لیبی و تغییر نظام آن به دلیل همین اقدام قذافی و با تحریک آمریکا صورت گرفت.

حمله شدید گروکشانه ای که ترامپ رئیس جمهور آمریکا اکنون علیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به راه انداخته را باید از زاویه و هدف ترساندن این کشورها و مجبور کردن شان به ماندن زیر چتر حمایتی آمریکا و چشم پوشی نکردن از دلار نگریست.

آمریکا ممکن است دست به هرکاری برای حفظ قدرت و حاکمیت پولش بزند و در شعله ور کردن جنگ ها و لشکرکشی به کشورهای دیگر با این هدف و بر اساس مقوله معروفی که می گوید:« زمانی که در همه چیز ناکام می شوند آن وقت سراغ جنگ ها می روند»به راه بیندازد.

حالا این پرسش مطرح می شود: آیا آمریکا به جنگ چین که آن را بزرگترین خطر برای خود می داند می ورد یا به جنگ روسیه می رود؟ یا به جنگ هر دو می رود؟

چین عراق نیست که به مدت 12 سال در محاصره بود و به تازگی از جنگ هشت ساله با ایران بیرون آمده باشد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز معمر قذافی نیست و بر اریکه کشوری بزرگ تکیه زده که هزاران کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

جنگ ارزها که عنوان برجسه آن سرنگونی دلار آمریکا از اریکه پادشاهی اش که از زمان جنگ جهانی دوم بر آن تکیه زده در عمل آغاز شده است و ممکن است به جنگ جهانی سوم تبدیل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.