برخی منابع نظامی یمنی گفتند که نیروهای انصار الله یمن حمله هجومی خود به به مواضع نیروهای ائتلاف عربی و نیروهای مشترک هوادار عربستان را در شهر«حیس» در جنوب شرق شهر الحدیده آغاز کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از شبکه المسیره، نیروهای انصار الله یمن امروز شنبه حمله گسترده ای را به نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و نیروهای هوادار رئیس جمهور فراری یمن  در استان«الحدیده» در غرب یمن آغاز کردند.

برخی منابع نظامی یمنی گفتند که نیروهای انصار الله یمن حمله هجومی خود به به مواضع نیروهای ائتلاف عربی و نیروهای مشترک هوادار عربستان را در شهر«حیس» در جنوب شرق شهر الحدیده آغاز کردند.

این عملیات تا کنون منجر به کشته شدن و نیز زخمی شدن ده ها تن از نیروهای هوادار عربستان و نیز منجر به اسارت تعدادی دیگر از آنها شد.

همچنین هواپیماهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در توقف این عملیات هجومی گسترده شکست خوردند.

نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان که از بیش از سه پیش تا کنون تجاوز به یمن را به بهانه بازگرداندن دولت به اصطلاح قانونی آغاز کردند شهر حیس را در فوریه گذشته به اشغال خود در آوردند اما تا کنون نتوانستند شهر بندری و استراتژیک الحدیده را با وجود جنایت های گسترده و فجیع خود طی حملات هوایی به این شهر و حومه آن، به اشغال خود در بیاورند و پس از هر حمله گسترده به آن با تحمل تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی می شوند.

 

هشدار سازمان ملل درباره وقوع قحطی در یمن

نماینده ویژه سازمان ملل درامور یمن که برای انجام مذاکره میان طرف های درگیر در یمن تلاش می کند در گفت و گو با فرانس24 اعلام کرده که بدون اغراق یمن با یک وضعیت دهشتناک انسانی مواجه است.

به گزارش شبکه فرانس24، «مارتین گریفیتس» در پاسخ به این سوال که برآورد شما از یمن به ویژه درباره وضعیت انسانی با توجه به سفر به این کشور، چگونه است، گفت: بدون اغراق یک وضعیت وحشتناک انسانی در آنجا وجود دارد.

نماینده ویژه سازمان ملل درامور یمن خاطرنشان کرد، هیچ جای تعجبی ندارد که بگوییم وضعیت انسانی دریمن بدترین وضعتی انسانی در جهان است، بخش زیادی از مردم یمن برای تامین موارد اولیه زندگی همچون غذا به کمک های سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی متکی هستند.

وی ادامه داد: وضعیت بهداشتی و آموزشی و معیشتی بدون اغراق یک وضعیت دهشتناکی است.

گریفتس گفت: موضوع دیگری که وجود دارد چشم انداز وقوع قحطی است که تلاش داریم تا مانع از آن شویم و چنین فرایندی ازهم اکنون نیازمند اقدامات حیاتی است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره ناکام ماندن مذاکرات ژنو به موضوع تامین نشدن امنیت برای هیات انصارالله اشاره کرد و افزود که مذاکره میان طرف های دیگر می تواند بنابر مذاکرات صلح کویت که دو سال پیش حدود سه ماه درباره آن بحث و گفت گو و به جزئیات آن پرداخته شد، انجام گیرد.

فرانس24 از وی پرسید: آیا پس از ناکامی مذاکرات ژنو، اکنون آخرین فرصت برای (مذاکرات) صلح یمن وجود دارد و اگر این امر رخ نداد، آینده جنگ داخلی یمن چه خواهد بود.

گریفتیس این موضوع را رد کرد و گفت: خیر! من این طور فکر نمی کنم و آن را آخرین فرصت برای صلح نمی بینم، نیازمند زمان برای پایان درگیری ها هستیم، در همین حال این که خواسته باشید از طرف هایی که مدت ها است به شدت در دو سال گذشته با یگدیگر جنگیده اند به میز مذاکره بازگردند کار دشواری است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در پاسخ به این پرسش فرانس24 که آیا طرف های درگیر در یمن با ساختار سیاسی فدرال توافق خواهند داشت، گفت: این موضوع مربوط به یمنی ها است اما باید وضعیت صلح و آرامش برقرار باشد و هرگونه هرج و مرج درهنگام انتقال قدرت می تواند بر سیاست، اقتصاد یمن تاثیر ویرانگری داشته باشد.

 

دولت مورد حمایت عربستان با سازمان ملل درباره جنایت های ریاض همکاری نمی کند

دولت «عبدربه منصورهادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن اعلام کرد که با تیم کارشناسان سازمان ملل پس از تمدید ماموریت تیم تحقیقات درباره ارتکاب جنایت های جنگی در یمن به رغم مخالفت عربستان و شماری از همپیمانانش در شورای حقوق بشر سازمان ملل، همکاری نمی کند.

دولت هادی در بیانیه تصریح کرد که با تیم یاد شده از خاستگاه حق اش به عنوان کشور عضو در سازمان ملل در  زمینه دخالت نکردن در امور داخلی اش همکاری نمی کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.