دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا این اقدام چین را تهدیدی برای صنایع نظامی خود و حمایت تبلیغاتی بسیار مهم و بزرگی از همتای روسی خود ارائه می کند؛ امری که نگرانی و در عین حال خشم دولت ترامپ را برانگیخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به اقدامات احمقانه جدید ترامپ رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت: دولت« دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قواعد ریشه دار در استراتژی آمریکا با اعمال تحریم های اقتصادی علیه چین و روسیه در آن واحد، شکست؛ امری که قطعا منجر به نزدیک شدن بیشتر این دو کشور به هم و قرار گرفتن در یک اردوگاه علیه آن یعنی علیه ایالات متحده آمریکا می شود.

این استراتژی که پایه های آن را « ریچارد نیکسون» رئیس جمهور وقت آمریکا  از طریق « هنری کیسنجر» مشاور امنیت ملی اسبق طی جنگ سرد پایه گذاری کرد و بارزترین بندهای آن جدایی چین از اتحاد جماهیر شوروی سابق و جلوگیری از نزدیک شدن شان به هم و حمایت اقتصادی، سیاسی و تقویت عضویت آن در سازمان ملل و شورای امنیت است.

روز جمعه مسکو و پکن با هم اعمال تحریم های جدید علیه این دو کشور را به دلیل خرید سلاح های روسی  مانند هواپیماهای« سوخو35» پیشرفته و موشک های زمین به هوای «اس400» توسط چین،محکوم کردند.

دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا این اقدام چین را تهدیدی برای صنایع نظامی خود و حمایت تبلیغاتی بسیار مهم و بزرگی از همتای روسی خود ارائه می کند؛ امری که نگرانی و در عین حال خشم دولت ترامپ را برانگیخت.

دولت ترامپ با اعلام جنگ اقتصادی علیه چین و اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات از چین به ارزش 200 میلیارد دلار که بیشتر آن از بخش ها و کالاهای تکنولوژیک است، تصمیم «ابلهانه ای» اتخاذ کرد. همچنین انتظار می رود که دور جدیدی از تعرفه های گمرکی به ارزش 300 میلیارد دلار در آینده نزدیک بر واردات از چین اعمال کند.

چین مقابله به مثل کرده و تعرفه های گمرکی به ارزش 60 دلار بر کالاهایی اعمال کرد که از آمریکا وارد می کند و نیز تهدید کرد که تدابیر مشابهی را در آینده اتخاذ می کند.

چین و روسیه که با سلطه آمریکا بر امکانات در جهان و نیز با جنگ تجاری آمریکا مخالفند هفته گذشته در رزمایش نظامی مشترک که بزرگترین رزمایش نظامی در تاریخ است شرکت کردند؛ رزمایشی که در آن 300هزار افسر  و سرباز و هزار هواپیما و 70 کشتی جنگی و هزاران تانک و زره پوش شرکت کردند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه کاملا حق داشت زمانی که دولت آمریکا را به استفاده از این تحریم ها به امید خارج کردن روسیه از بازار سلاح متهم کرد.وی افزود که واشنگتن با «آتش بازی می کند».

آری...ترامپ رئیس جمهور آمریکا با آتش بازی می کند و تحریم ها اعمال می کند و جنگ تجاری به راه انداخته که نصف جهان را هدف قرار داده است و فرقی بین دوست و دشمن نمی گذارد به طوری که برای وی کانادا و کشورهای اتحادیه اروپا ( همپیمانان اصلی آمریکا) با چین، روسیه و ایران یکی هستند، حالا آیا حماقت استراتژیک بزرگتر از این وجود دارد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.