شمار زیادی از شیعیان در عربستان سعودی به جرم اقدامات خشونت آمیز در انتظار اعدام هستند، اما محاکمه این افراد به شکل آشکار، ناعادلانه بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت دیده بان حقوق بشر در تحلیلی نوشت: «محمد بن سلمان» به تازگی اقداماتی انجام داده که به ظاهر به نفع اقلیت شیعه این کشور است. به عنوان مثال برخی از تصاویر و شعارهای ضد شیعه در کتاب های درسی سال تحصیلی 19-2018 راحذف کرده است.

اما شماری از بدرفتاری ها و آزار و اذیت های شهروندان شیعه و سلب آزادی عمل آنها در ادای فرایض دینی شان تغییری نکرده است.

شیعیان سعودی در شهر «قطیف» طی هفته گذشته صراحتا و بدون واسطه شاهد این مساله بودند، زیرا مقامات عربستان سعودی مانع برگزاری برخی از بخش های عمومی مراسم سالانه عاشورای آنها شدند. فعالان سعودی به دیده بان حقوق بشر اعلام کردند شیعیان امسال نتوانستند آیین های خود را از طریق بلندگوهای داخل حسینیه ها پخش کنند و مقامات سعودی، غرفه های غذا و دست فروش هایی که لباس، کتاب و پرچم عرضه می کردند را جمع آوری کردند. همچنین به نظر می رسد که آیین های سوگواری عمومی به ساعت های خاصی محدود شدند.

به علاوه، در اصلاحات آموزشی عربستان سعودی، همه شعارهای ضد شیعه در کتاب های درسی - به خصوص در مدارس دوره دوم - حذف نشده است. برای مثال در یکی از کتاب های دوره دوم، بخشی گنجانده شده است که در آن، «ساخت مسجد و ضریح روی قبرها» محکوم می شود. همچنین در همین بخش، در اشاره به شیعیان از لفظ توهین آمیز «رافضی» استفاده شده است.

علاوه بر این، ده ها شیعه در عربستان سعودی همچنان در حبس به سر می برند، آن هم صرفا به این دلیل که در اعتراضاتی که از سال 2011 با درخواست تساوی و احقاق حقوق اولیه برای تمامی سعودی ها آغاز شد مشارکت کرده اند. دادستان ها اخیرا اتهاماتی را علیه پنج فعال در استان الشرقیه عربستان سعودی مطرح کرده اند و خواستار صدور مجازات اعدام علیه این افراد شده اند، از جمله می توان به «اسراء الغُمغام» فعال حقوق زنان اشاره کرد. شمار زیادی از شیعیان در عربستان سعودی به جرم اقدامات خشونت آمیز در انتظار اعدام هستند، اما محاکمه این افراد به شکل آشکار، ناعادلانه بوده است. این در حالی است که مقامات عربستان سعودی چنین اتهاماتی را علیه الغمغام و چهار فعال دیگر مطرح نکرده اند. در عوض آنها تلاش کرده اند این افراد را به اتهاماتی از قبیل «تحریک به اعتراضات» و «سر دادن شعارهای خصمانه علیه رژیم» متهم کنند.

عربستان سعودی نمی تواند مشکل تبعیض علیه شیعیان خود را با برداشتن گام های کوچک حل کند. در عوض، مقامات عربستان سعودی باید به شیعیان اجازه دهند عبادتگاه های خود را بسازند، و آزادانه سنت ها و رسوم خود را اجرا کنند، باید همه مطالب علیه شیعیان را در کتاب های درسی حذف کنند، و همه شیعیانی را که به اتهامات مرتبط به اعتراضات که در جریان محاکمه های ناعادلانه به زندان انداخته شده اند، آزاد کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.