بی تردید و به باور بسیاری از کارشناسان نظامی این حمله موشکی دارای تأثیر بسیار محدود بر سوریه و ایران است که اکنون مشغول تمرکز بر نبرد ادلب هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  به آخرین حمله و تجاوز اسرائیل به سوریه پرداخت و نوشت: در حالی که بیشتر طرف ها نفس های خود را در انتظار آغاز نبرد «ادلب» حبس کرده اند، خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) به نقل از یک سخنگوی نظامی اعلام می کند که یک تجاوز موشکی اسرائیلی فرودگاه بین المللی دمشق را هدف قرار داده است و پدافند هوایی سوریه با آن مقابله کرده است و شماری از موشک های متجاوز را سرنگون کرده است.

دو روایت درباره اهدافی که این موشک ها هدف قرار داده است وجود دارد:

اولی و بر اساس دیده بان حقوق بشر سوریه که نزدیک به مخالفان سوری است و مقرش در شهر«کوونتری»در مرکز انگلیس است که می گوید موشک ها یک انبار سلاح را در نزدیکی فرودگاه هدف قرار داده است.

دومی روایت اسرائیلی است که در گزارش شبکه دوم عبری آمده است و تأکید می کند(مدعی شده است) که یک هواپیمای باربری ایرانی از نوع «بوئینگ»  پس از چند ساعت از فرود آن در فرودگاه دمشق را هدف قرار داده است که در حال انتقال سلاح های پیشرفته یا برای ارتش سوریه یا برای حزب الله لبنان بوده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل اذعان نکرد که دولتش پشت این حمله موشکی است لیکن به شکل غیرمستقیم به آن اشاره کرد زمانی که گفت «اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی دشمنانش به سلاح های پیشرفته از خود تحرک نشان می دهد» و  این را در اشاره به سوریه و حزب الله لبنان گفت.

نکته قابل توجه این است که فرماندهان نظامی اسرائیلی از زمان سرنگونی هواپیمای«اف16» در یک سال پیش دیگر از نیروی هوایی استفاده نمی کند و از موشک های هدایت شونده برای اجتناب از سرنگونی هواپیماهای مشابه دیگر استفاده می کنند امری که تأکید می کند پدافند هوایی سوریه مجهزتر شده است و با کارآمدی با این هواپیماها می تواند مقابله کند.

اسرائیل اذعان کرده است که بیش از 200 حمله هوایی به اهدافی در عمق سوریه در 18 ماه گذشته انجام داده است که برخی از این اهداف ایرانی بودند و ما هیچ مدرکی برای تردید یا تأیید این رقم نداریم لیکن چیزی که در اختیار داریم این است که بیشتر این بمباران ها در پایان دادن به حضور نظامی ایران در سوریه که همچنان سر جای خود است و قدرتش بیشتر می شود یا در تضعیف توان ارتش عربی سوریه که «الغوطه» و جنوب سوریه را (درعا) به طور کامل بازپس گرفته است، شکست خورده است و زرادخانه تسلیحاتی حزب الله نیز روز به روز بزرگتر و بیشتر می شود و موشک ها و تجهیزات نظامی اش نیز روز به روز بیشتر می شود.

وبسایت شرکت اخبار اسرائیلی (ام ای کی او) روز گذشته-یکشنبه- به نقل از یک منبع اطلاعاتی نوشت: قدرت نظامی که ارتش اسرائیل در جنگ آینده علیه لبنان به کار می گیرد سه برابر قدرت نظامی است که در جنگ جولای 2006 به کار گرفت. این منبع همچنین افزود که حزب الله دلش به افتخارات آن جنگ خوش نماند بلکه تقویت توان هجومی خود را ادامه داد و اکنون بیش از 150 هزار موشک در اختیار دارد و می تواند روزانه و به شکل یکدفعه ای صدها موشک از آنها را شلیک کند.

به باور ما چیزی که فرماندهان نظامی اسرائیل را نگران کرده است فقط تعداد این موشک ها نیست بلکه دقت بسیار بالای آنها در اصابت به اهداف نیز است.آقای«ناصر الدویله» که یک افسر سابق در ارتش کویت است و به عنوان مشاور نظامی وزیر دفاع فعالیت کرده است در توئیتی در حساب شخصی خود در توئیتر فاش کرد که «چهار موشک ایرانی کوتاه برد(300کیلومتر) یک ساختمانی را در اقلیم کردستان عراق هدف قرار داد که مقر مخالفان ایران بود و یکی از این موشک ها به شکل مستقیم ساختمان را هدف قرار داد و منهدمش کرد و یک موشک دیگر در چهار متری ساختمان اصابت کرد و دو موشک دیگر در اطراف ساختمان اصابت کردند امری که باعث می شود کشورهای حاشیه خلیج فارس باید تصمیم بگیرند که  طرح های نظامی و توان دفاعی خود را مورد بازنگری قرار دهند.» الدویله در این جا به عنوان کارشناس نظامی این موشک ها و کارایی آنها را بزرگ نمایی نمی کند بلکه به کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار می دهد و از آنها می خواهد برنامه تسلیحاتی پیشرفته برای رویارویی با آن داشته باشند یا ما این گونه سخنانش را فهمیدیم.

به حمله موشکی که فرودگاه دمشق را هدف قرار داد بر می گردیم و می گوییم که این یک «حمله تحریک آمیز مأیوسانه است» و هدف آن در وهله اول تبلیغاتی است و بازتاب دهنده حالت سردرگمی اسرائیل پس از شکست فاحش اش در جلوگیری از بازپس گیری شهر درعا توسط ارتش سوریه با حمایت روسیه و بازگرداندن آن به حاکمیت دولت  و از بین بردن گروه های مسلح است که آن را در سیطره خود داشتند و فرماندهان نظامی اسرائیلی اذعان کردند که دولت این رژیم  12 گروه از این گروه های مسلح را آموزش داده و تسلیح کرده است. همچنین این حمله بازتاب دهنده شکست فاحش اسرائیل در وادار کردن ایران به خروج نیروهای نظامی و بازوهای نظامی اش از سوریه به شمار می رود.

بی تردید  و به باور بسیاری از کارشناسان نظامی این حمله موشکی دارای تأثیر بسیار محدود بر سوریه و ایران است که اکنون مشغول تمرکز بر نبرد ادلب هستند ولی این به معنای آن نیست که این تجاوز آشکار و همه بمباران های دیگر علیه سوریه در روزهای آینده بدون پاسخ می ماند و خداوند تعالی «مهلت می دهد اما اهمال نمی کند».

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.