ترامپ پیش از این پیشنهاد داده بود تا بار دیگر با رهبر کره شمالی دیدار کند، اما به نظر می‌ رسد تعدادی از مشاوران وی تمایلی به ملاقات رهبران دو کشور ندارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد به رغم آنکه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود که آمریکا هنوز منتظر گام های پیونگ یانگ در جهت خلع سلاح هسته ای است، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید گفت که دونالد ترامپ آماده دیدار دیگری با «کیم جونگ اون»  رهبر کره شمالی است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در تازه‌ ترین نامه خود به دونالد ترامپ خواستای دیدار دوباره با رئیس جمهور آمریکا شده است.

سندرز لحن این نامه را «خیلی گرم» خواند و آن را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد. وی تاکید کرد که دولت آمریکا تهیه مقدمات دیدار را آغاز کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که این نامه «نشانه‌ جدیدی از پیشرفت در روابط» دو کشور است. وی در بخش دیگری از سخنانش به رژه نظامی اخیر کره شمالی که بدون موشک‌ های قاره پیما برگزار شد اشاره کرد و آن‌ را گامی مثبت در جهت غیرنظامی کردن شبه جزیره کره و خلع سلاح هسته‌ ای پیونگ یانگ دانست.

سندرز برگزاری دیدار میان رهبران دو کشور را «مهم» خواند و گفت «از آنجایی که در کره شمالی اغلب تصمیم‌ ها را کیم جونگ اون می‌ گیرد» ملاقات دوباره رئیس جمهور آمریکا با وی اهمیت زیادی دارد.

اظهارات سندرز چند ساعت پس از این ایراد شد که بولتون گفت ترامپ قصد دارد در گفت و گوها را باز نگاه دارد اما هنوز منتظر پیونگ یانگ است تا گام هایی برای خلع سلاح بردارد.

بولتون گفت: «ترامپ تلاش دارد تا در صورت خلع سلاح هسته ای شدن کره شمالی، در را برای گفت و گو باز نگاه دارد. اما کره شمالی ها نمی توانند از دری که او باز نگاه داشته عبور کنند. آنها کسانی هستند که باید گام ها برای عاری سازی هسته ای را بردارند و این چیزی است که ما منتظرش هستیم.»

وی ادامه داد رهبر کره شمالی در دیدار با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی پیشنهاد خلع سلاح اتمی در مدت زمان دو سال را ارائه کرده بود.

بولتون گفت که این پیشنهاد از طرف رهبر کره شمالی در دیدار ماه آوریل با رئیس جمهور کره جنوبی که در روستای مرزی «پانمونجوم» برگزار شد داده شده است.

بولتون مدعی است که کیم جونگ اون سپس عقب نشینی کرده و پیشنهاد متقابل رئیس جمهور کره جنوبی یعنی خلع سلاح اتمی ظرف یک سال را پذیرفته است.

بولتون که در مرکز جامعه فدرال صحبت می‌ کرد، افزود: مون جائه این از طرف دونالد ترامپ به کیم جونگ اون گفته بود که خب چرا نتوانیم آن را در یک سال انجام دهیم. کیم جونگ اون سپس این را قبول کرد.

بولتون در ادامه افزود: هرچند از نظر من خلع سلاح در زمان کوتاه تری هم می‌ تواند انجام بگیرد اما یک سال هم بد نیست. ما هنوز منتظر آن هستیم.

دونالد ترامپ پیش از این پیشنهاد داده بود تا بار دیگر با رهبر کره شمالی دیدار کند، اما به نظر می‌ رسد تعدادی از مشاوران وی تمایلی به ملاقات رهبران دو کشور ندارند. مخالفان دیدار دوم معتقدند که چنین ملاقاتی می‌ تواند موجب شود تا آمریکا امتیازهای بیشتری به کره شمالی اعطا کند.

با اینکه پس از دیدار 12 ژوئن دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور امیدها به بهبود روابط واشنگتن و پیونگ‌ یانگ تقویت شد، اما ماه گذشته میلادی در پی لغو سفر وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی تنش میان دو کشور تشدید شد.

اواخر ماه اوت آمریکا به دلیل «ناخرسندی از عدم پیشرفت قابل ملاحظه در خلع سلاح» سفر وزیر خارجه خود به پیونگ یانگ را لغو کرد.

اخیرا «باب وودوارد» در کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» نوشت: دونالد ترامپ اوایل امسال قصد داشت یک توییت درباره خروج خانواده های 28.5 هزار سرباز آمریکایی از کره جنوبی منتشر کند. اما «جیمز ماتیس» وزیر دفاع این کشور او را از این اقدام برحذر داشت، چرا که چنین اعلامیه ای می توانست برای کره شمالی به معنای اعلام جنگ و آماده سازی برای حمله به شبه جزیره کره تفسیر شود.

رئیس پنتاگون ترامپ را متقاعد کرد که این توییت می تواند منجر به تصمیم کیم جونگ اون، رهبر دموکراتیک خلق کره برای حمله به کره جنوبی و در نهایت یک جنگ بزرگ شود.

به گفته وودوارد، رئیس جمهور قصد داشته است مطلب دیگری با چشم انداز درگیری بین کره شمالی و آمریکا منتشر کند. همچنین این خبرنگار گفت از توییتی که هرگز از ترامپ منتشر نشد می‌ گوید که وی می‌ خواسته است بنویسد که درگیری بین دو کشور در نهایت تبدیل به یک درگیری بین دو نفر خواهد شد، «انسان در برابر انسان. من علیه کیم»

.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.