معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: دشمن نیز درصدد ناکارآمد جلوه دادن نظام است و متاسفانه شاهدیم که به جای ایجاد روحیه امید و امیدافزایی در جامعه، نگاه ناامیدی در کارآمدی نظام گسترش یافته که این موضوع را در دستور کار داریم.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) درباره برنامه های فرهنگی و هنری این موسسه برای گرامیداشت امام خمینی(س) گفت: امسال در بیست ونهمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در قالب شورای فرهنگی ستاد که متشکل ازکمیته های فرهنگی، جوانان، روابط عمومی و دانشگاهیان و اعضای حقیقی و حقوقی است، برنامه های متنوعی را تدارک دیده ایم که در قالب 14عنوان برنامه اجرا می شود.

وی افزود: تاکید ما در شورای فرهنگی ستاد، بر اصولی همچون فعالیت های فرهنگی و اقدامات فرهنگی مبتنی بر اصل اثرگذاری است، یعنی به صرف اینکه یک محصول فرهنگی تولید شود و به اثرگذاری آن توجه نشود بسنده نکردیم و از محصولی، فعالیت و اقدامی حمایت خواهیم کرد که بر مخاطب اثرگذار باشد.

کمساری با بیان اینکه در بین جامعه هدف و مخاطبان توجه اصلی بر نسل جوان و نوجوان است، ادامه داد: بیش از نیمی از جمعیت کشور را جوانان و نوجوانانی تشکیل می دهند که در زمان رحلت امام(س) یا به دنیا نیامده بودند یا کودکانی بیش نبودند و هیچ شناخت، فهم و درک رو در رویی با امام نداشته اند و طبیعتا شناخت آنها محدود به چهره ای که رسانه ها از ایشان ترسیم کرده اند، می شد،‌ اما این چهره، چهره ای کامل نیست چون بعضا بزرگ نمایی و یا عمدا کوچک نمایی هایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: لذا تاکید ما در مجموعه شورای فرهنگی ستاد اهتمام بر مخاطبان نوجوان و جوان بوده و محصولات فرهنگی تهیه شده که امام و اندیشه امام را برای این نسل در قالب چندین بخش معرفی کند.

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اظهار داشت: یکی از بخش های مورد توجه در مجموعه شورای فرهنگی ستاد، تولید و انتشار کتب و جزوات ترویجی فرهنگی بوده و این کار و کتاب ها با تعیین عناوینی، مورد مطالعه قرار گرفت که مورد پیشنهاد نویسندگان بوده و یا از سوی ستاد به محققان سفارش داده شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع 11 عنوان کتاب در قالب منشور امام خمینی عرضه خواهد شد،‌ گفت: با توجه به اینکه امسال مراسم ایام بزرگداشت امام(س) با ماه مبارک رمضان مصادف شده، به دو نکته توجه کرده ایم که محصولات و کتاب های تولیدی بتواند جنبه اخلاقی و تربیتی - عرفانی شخصیت امام را که همخوانی با ایام رمضان داشته باشد، معرفی کرده و آنرا گسترش دهد.

دستاوردهای نظام مورد نقد غیر منصفانه قرار می گیرد

کمساری با اشاره به اینکه یکی از کتاب های منتشر شده چهل نکته اساسی از وصیت نامه حضرت امام، است خاطر نشان کرد: موضوع امید آفرینی در نگاه و سیره امام با توجه به اینکه متاسفانه با عملکردهای ناصحیح رسانه ای در رقابت های درون نظام، ناخواسته با هدف زیر سوال بردن جناح های رقیب اقدامات، فعالیت ها و دستاوردهای نظام مورد نقد غیرمنصفانه قرار می گیرد.

وی افزود: دشمن نیز درصدد ناکارآمد جلوه دادن نظام است و متاسفانه شاهدیم که به جای ایجاد روحیه امید و امیدافزایی در جامعه، نگاه ناامیدی در کارآمدی نظام گسترش یافته که این موضوع را در دستور کار داریم.

معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) با اشاره به شعار سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب برای حمایت از کالای ایرانی افزود: یکی از محصولات تولید شده، ‌رهنمودهای امام در حوزه خودکفایی، تولید داخل، حمایت از کارگر و کالای ایرانی است.

در سالگرد ارتحال امام (ره)، بازنشر کتاب های ایشان عرضه می شود

وی خاطر نشان کرد: کتاب انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی(س)، بازنشر کتاب جهاد اکبر امام(س)، کتاب اسلام ناب و آزادی، کتاب تحولات اجتماعی و انتظارات امام از مسئولان که توسط جهاد دانشگاهی، وزارت علوم و نمایندگی موسسه نتظیم و نشر آثار امام در قم تولید شده که در ایام سالگرد ارتحال ایشان عرضه خواهد شد.

وی درباره اقدامات این معاونت در حوزه نشریات نیز خاطر نشان کرد: ما 6 عنوان نشریه را در ایام بزرگداشت امام منتشر خواهیم کرد که شامل ویژه نامه های خردسال و کودک با عنوان مجلات 'دوست' ویژه ایام سالگرد ارتحال خواهد بود.

کمساری خاطر نشان کرد: ویژه نامه حوزه انقلابی، ویژه روحانیت و جایگاه آن در اندیشه های حضرت امام(س) نیز در دست انتشار است و در عین حال سه ویژه نامه دیگر که یکی از آنها به زبان خارجی برای مخاطبان غیر ایرانی تهیه شده،‌ را منتشر می کنیم.

طلاب جوان با آرای امام (س) آشنایی کامل ندارند

وی گفت: البته مسابقاتی نیز برگزار خواهد شد که با سه عنوان فراخوان خواهد شد که شامل مسابقه منشور روحانیت ویژه طلاب و روحانیون بوده، زیرا اعتقاد داریم که یکی از بخش های مهمی که جامعه می تواند در راستای ترویج اندیشه امام (س) عمل کند نهاد روحانیت است ولی متاسفانه طلاب و روحانیون جوان هم مانند دیگر جوانان، با اندیشه ها و آثار و آرای ایشان آشنایی کامل ندارند و فکر کردیم برگزاری این مسابقه در حوزه علمیه و بین طلاب جوان می تواند به آشنایی این قشر با اندیشه های امام خمینی کمک کند.

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) گفت: مسابقه آیین انقلاب اسلامی ویژه دانشگاهیان و دانشجویان نیز برگزار می شود. همچنین مسابقه وصیت نامه حضرت امام (ره) ویژه عموم مردم از طریق رسانه ها و فضای مجازی فراخوان و اجرا خواهد شد.

چهارمین همایش تئاتر مردمی خرداد همزمان با ایام بزرگداشت ارتحال امام(ره)

وی افزود: چندین همایش در ایام بزرگداشت امام (س) برگزار می شود که یکی از آن چهارمین همایش تئاتر مردمی خرداد با مشارکت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی وهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که فراخوان آن اسفندماه 96 داده شده و اختتامیه این جشنواره نیز در 12 خردادماه در حسینیه جماران برگزار می شود.

وی تصریح کرد: امسال همچنین وقایع نگاری، خاطره، عکس، داستان وفیلم با هماهنگی سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ و همکاری بسیج، انجمن خانه عکاسان حوزه هنری ویژه زائر اولی ها داریم. برگزاری اختتامیه همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری حضرت امام از نظر تا عمل نیز انجام می شود که فراخوان آن در آبان ماه سال گذشته داده شده و امیدواریم 30 خردادماه در مجموعه سالن بهار کتاب برگزار شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری افزود: مجموعه نشست های فرهنگی ما در طول دهه منتهی به سالگرد امام در حسینه جماران با حضور آیت الله سیدحسن خمینی برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد:‌ البته نوع و همه برنامه های اعلام شده با مشارکت دستگاه ها انجام می شود و ما در مجموعه ستاد گرامیداشت حضرت امام (ره)، مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان نیز بیشتر نقش هماهنگ کننده داریم و برنامه ها توسط دستگاه ها و نهادهای مردمی انجام می شود.

وی گفت: همچنین چندین عنوان تیزر، نماهنگ و برنامه تلویزیونی و حمایت از برخی آثار خواهیم داشت. برخی از ناشران در طول سال در زمینه اندیشه های امام تولیداتی داشتند و ما از فرصت سالگرد استفاده کردیم واز آنها در قالب خرید آثار و اهدای آنها به زائران حمایت می کنیم.

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: تعدادی بسته های فرهنگی نیز آماده شده که امیدواریم به مراکز استان ها ارسال شود و با نگاه به مخاطب خاص از جمله جوانان، نوجوانان، سفارتخانه ها و مساجد در قالب بسته هایی ارایه خواهد شد که شامل کتاب، نرم افزار، ویژه نامه و پوستر خواهد بود.

وی اظهار داشت: امسال ما با توجه به برگزاری نمایشگاه قرآن و همزمانی این نمایشگاه با ایام سالگرد ارتحال، از ابتدای نمایشگاه غرفه و بخشی به عنوان یادمان حضرت امام ایجاد شده و در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفته است.

کمساری افزود: در این غرفه علاوه بر معرفی آثار امام، برخی از یاران امام نیز معرفی می شوند. دردل این غرفه بخش کودک و نوجوان ایجاد کرده ایم که هر شب برنامه های ویژه نیز خواهد داشت. در ایام منتهی به مراسم سالگرد، برنامه های ویژه ای داریم که از آن جمله اجرای برخی از تئاترهای خیابانی در فضای نمایشگاه قرآن خواهد بود.

وی گفت: دربحث ارسال آثار و بسته های فرهنگی به استان ها، نمایندگان موسسه کارهای ویژه ای انجام می دهند و ما همزمان در تهران، برنامه ای بسیار بزرگ با حضور چند ده هزار نفری از مردم در زادگاه امام در شهر خمین و استان مرکزی برگزار خواهیم کرد و با برنامه های فرهنگی متنوعی همراه خواهد بود که البته همزان برگزاری این مراسم در اصفهان، قم و نجف اشرف نیز به عنوان تبعیدگاه امام، دفتر ایشان بازسازی شده است و برنامه خاصی را موسسه در این شهر برگزار خواهد کرد.

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س) اظهار داشت: در هماهنگی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران مقرر شد که تصاویر حضرت امام(س) در سطح شهر بصورت بنر در تابلوها نصب شود و برنامه های متنوع دیگری نیز در نظر گرفته ایم.

به معرفی اندیشه امام (س) اهتمام عام نشده است

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س) در پاسخ به این سوال که چرا اندیشه های امام خمینی در بین طلاب جوان حوزه های علمیه مغفول مانده است، گفت: متاسفانه این یک واقعیت است که آنگونه که باید و شاید به معرفی اندیشه امام در کشور بطور عام اهتمام نشده و این معرفی نه معرفی شناسنامه ای در برخی ایام که تصویر امام را در مناسبت ها، انتخابات و ایام سال نشان دهند بلکه انتظار است که نهادهای تاثیرگذار که در کار جریان سازی در کشور مانند حوزها و دانشگاه ها به عنوان نخبگان کشور هستند،‌ باید بیشتر به این موضوع بپردازند.

حوزه بدون اندیشه امام (س) انقلابی نیست

وی افزود: یکی از مواردی که بصورت جدی در دستور کار است، انقلاب بودن و انقلابی ماندن حوزه است، مگر می شود حوزه را انقلابی تصور کرد بدون اینکه امام در اندیشه های آنها نباشد اما متاسفانه براساس آمار در اجتماع میلیونی راهیان نور مجموعه جوانانی که در این مسیر قرار می گیرند با اندیشه های امام آشنایی کافی ندارند.

حجت السلام کمساری ادامه داد: ولی امام فرمانده کل قوا بود و ایشان به عنوان آمال و آرزوی هزاران شهید جوان رزمنده که عاشق اندیشه، راه و خط امام بودند جان خود را فدا کردند اما تقریبا در جلسات و خاطره گویی ها، خبری از یاد امام خمینی نیست. این ایراد کلی مجموعه فرهنگی کشور ما است.

وی گفت: متاسفانه در حوزه نیز این مشکل وجود دارد. جلسات بصیرت افزایی و نشست های سیاسی که برای طلاب جوان برگزار می شود تقریبا به امام و اندیشه امام پرداخته نمی شود البته در مدارس و دانشگاه ها نیز این مشکل وجود دارد و آسیب جدی است درحالیکه اندیشه امام، اندیشه ای انقلاب ساز بوده است و باید دید که چه چیزی در اندیشه ایشان بوده که مردم در 40 سال پیش به این اندیشه لبیک گفته و جان دادند و انقلاب کردند.

معاون فرهنگی موسسه نشر آثار امام خاطر نشان کرد: گسترش این اندیشه بسیار مهم است و اگر اصل، اصول و اساس اندیشه ایشان امروز تبیین شود آن اندیشه هنوز جریان ساز، جذاب و فدایی جذب خواهد کرد.

وی گفت: متاسفانه به دلیل غفلت و یا هر دلیل دیگری، گسترش اندیشه های امام در دستور کار کشور نیست و این آسیب در حوزه بطور جدی بین طلبه های جوان وجود دارد، البته در سطوح عالی مباحث فقهی و نظری امام مطرح می شود اما اندیشه جامع امام مغفول است.

حجت الاسلام کمساری خاطر نشان کرد: اگر پیام منشور روحانیت امام را مرور کنید می بینید که ایشان درباره خطر متحجرینی می گویند 'خون دلی که این پدر پیرتان از متحجرین احمق خورده است از امریکا نخورده و خطر آنها از آمریکا بیشتر است' ولی متاسفانه بادی دید که امروز متحجرین کجای کشور قرار دارند.

وی گفت: متاسفانه نظریات امام در حوزه علمیه جریان شناسی و مصداق یابی نشده است و این ایرادی جدی است و اگر حوزه علمیه بخواهد حوزه ای محبوب، مردم پسند و همراه جریان مردمی باشد طبیعتا باید به آرا و اندیشه های امام مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.