به گزارش ایرنا، شاپور رجایی روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: پدیده فرونشست زمین شوم ترین پدیده ای است که امروز دشتهای استان را تهدید می کند و به منزله مرگ آبخوانهاست.
وی یادآورشد: به تازگی شواهدی از فرونشست در دشت های طلحه، فاریاب و کلمه شهرستان دشتستان استان بوشهر مشاهده شده و برای بررسی دقیق تر این موضوع به سازمان زمینی شناسی کشور منعکس شده است.
وی حاصل برداشتهای بی رویه از منابع آب زیر زمینی را تاراج رفتن منابع، حفر هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز، 140میلیون مترمکعب برداشت مازاد از منابع زیر زمینی، نبود برنامه ریزی عالمانه روی مصرف کننده های اصلی عنوان کرد.
رجایی بیان کرد: با توجه به شرایط تغییر اقلیم، خشکسالی های پی در پی به جای اینکه بهره وری مصرف آب را افزایش دهیم تلاش ما به سمت افزایش مصرف آب بوده است.
وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت 32 دشت استان بوشهر سالانه مجاز به برداشت 310میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی و10 تا 15 میلیون متر مکعب برای صنعت است این درحالی است که امروز بیش از 480 تا 500 میلیون مترمکعب برداشت می شود.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر گفت: براین اساس مازاد برداشت از سفره های زیرزمینی این استان به بیش از 140 میلیون مترمکعب می رسد و این اضافه برداشت باعث شده سالی یک متر سطح آبخوانها و کیفیت آب آنها کاهش یابد.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 90 درصد آبخوان های موجود در استان شوری آنها به حدی رسیده که حتی برای بخش کشاورزی نیز باید با احتیاط از آن استفاده کرد.
رجایی اضافه کرد: در زمان حاضر کسری مخزن آبخوان های استان بوشهر سالانه 31 میلیون مترمکعب و کسری تجمعی بالغ بر340 میلیون متر مکعب است که این برداشت ها باعث افت کیفی کیفی آبخوان ها و افزایش ای سی (شوری ) آب شده است.
رجایی مدیریت برداشت از آبخوان ها را برای احیا و به تعادل رساندن منابع آب زیر زمینی ضروری دانست و اضافه کرد: کاشت محصولات کم آب بر و سازگار با کم آبی، تغییر در روش های آبیاری، حرکت به سمت آبیاری مدرن و توقف کشت روباز از جمله راه های مدیریت برداشت از آبخوان است.
وی افزود: کنترل سطح زیرکشت، جلوگیری از انتقال غیرمجاز آب، اصلاح وتعدیل پروانه های بهره برداری از دیگر عوامل کمک کننده به احیا آبخوان هاست.
رجایی در خصوص چاههای غیرمجاز استان بوشهر گفت: در زمان حاضر هشت هزار حلقه چاه مجاز و پنج هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد که وجود این چاههای غیرمجاز باعث برداشت بیش از توان طبیعی آبخوان ها شده است.
وی اضافه کرد: برنامه ریزی نادرست در بخش آب در دهه های گذشته باعث شده تا به جای بهره وری در مصرف آب، تنها به سوی افزایش تولید گام برداریم.
رجایی در خصوص اهرم های نظارتی در خصوص پرکردن چاههای غیر مجاز گفت: با حساس شدن مردم بعنوان عوامل بازدارنده روند حفر چاههای غیرمجاز در این استان به شدت کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه پارسال 110 حلقه چاه غیرمجاز پر شد و امسال نیز باید 100 حلقه دیگر پر شود یادآور شد: تاکنون حکم قهری پرکردن 480 حلقه چاه غیر مجاز در استان بوشهر گرفته شده است.
رجایی افزود: یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده این پدیده تغییر اقلیم است به طوری که در یک دهه گذشته شاهد کاهش 20 درصدی بارندگی نسبت به میانگین 30ساله هستیم.
وی اظهارداشت: میانگین بارندگی استان بوشهر در سی سال گذشته 238 میلی متر است که این میزان در سال آبی جاری (96-97) به 119 میلی متر کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: پدیده تغییر اقلیم در کنار کاهش بارش ها، موجب افزایش یک درجه ای دما شده و این پدیده به طور جدی بر منابع آب سطحی اثرگذاری دارد.
وی اضافه کرد: خشکیدن رودخانه های پرآبی چون باغان، دشت پلنگ و کاهش شدید آبدهی رودخانه های شاهپور و دالکی از جمله اثرات پدیده تغییر اقلیم است.
رجایی مدیریت ریسک را به عنوان استراتژی عبور از این پدیده عنوان کرد و افزود: این استراتژی با نام سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو مطرح و استان بوشهر نیز به عنوان یکی از استان های پیشرو، به تدوین برنامه جامع عملیاتی سازگاری با کم آبی پرداخته است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای استان بوشهر در خصوص طرحهای توسعه ای آب گفت: در زمان حاضر پنج سد بزرگ شامل دالکی، دشت پلنگ، باغان، خائیز و باهوش با 489 میلیون مترمکعب حجم مخزن در این استان دردست ساخت است.
وی افزود: افزون براین 12 سد مخزنی در حوزه های آبریز کوچک یا مستقل برای کنترل سیلاب و تامین آب شرب و کشاورزی در دست ساخت است.
رجایی اظهارداشت: از این تعداد چهار سد تنگ ارم، آبپا، قیزقلعه و اخند با حجم 8.6 و عملکرد سالانه 13 میلیون مترمکعب با برآورد مالی 610 میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی 20 تا بیش از 90 درصد در دست ساخت هستند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه تا پایان سال 96 تنها 281میلیارد ریال از این اعتبار تامین شده سرعت بخشی در تکمیل و بهره برداری به موقع از آنها مستلزم تامین منابع مالی مورد نیاز می باشد.
رجایی اضافه کرد: هشت سد کوچک با مجموع حجم مخزن 31 میلیون مترمکعب در شهرستان های دشتستان، دشتی و جم نیز آماده ساخت هستند.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: خشک شدن بسیاری از نخیلات و تاثیر منفی بر کمیت و کیفیت خرما نتیجه کاهش نزولات آسمانی و تامین نشدن آب مورد نیاز بخش کشاورزی در این استان است.
اکبر اقبال مجرد افزود:سد دالکی یکی از طرح های مهمی بود که همزمان با سفر استانی سال 93 رییس جمهوری به بوشهر توسط وزیر وقت نیرو عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد و در خبرها پروسه زمان بندی اجرای آن پنج سال اعلام شد اما روند ساخت آن به کندی پیش می رود.
وی بااشاره به اینکه یکی از محورهای توسعه ای استان بوشهر نیز بخش کشاورزی است یادآورشد:در کنار تامین اعتبار برای سرعت بخشی در اجرای طرح های سد سازی باید الگوی کشت و نحوه آبیاری نیز در استان بوشهر تغییر کند.
اقبال مجرد اظهارداشت: یکی از مولفه های اصلی اشتغال در برخی از شهرستان های استان از جمله دشتستان، دشتی و تنگستان کشاورزی است برهمین اساس مسوولان باید با انجام اقدام های مناسب زمینه بهره وری و تثبیت اشتغال مردم را فراهم کنند.
وی ادامه داد: تصویب طرح تحول کشاورزی دشتستان با اعتبار بیش از 16هزار میلیارد ریال بعنوان یکی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی کشور که با هدف افزایش راندمان آبیاری از 40درصد به 80درصد در شبکه آبیاری و زهکشی نخیلات در دولت یازدهم انجام شد نوید بخش برون رفت از وضعیت موجود است که نیازمند پیگیری بین بخشی و تامین اعتبار است .
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.