به گزارش ایرنا هفدهم مرداد هر سال بهانه ای است تا آحاد جامعه به کوشش های ثمربخش جمعی از اهل قلم بیندیشند که در کسوت خبرنگار ، جان حقیقت را در پوشش خبر به جامعه می رسانند و ای بسا که در این رسالت ، مخاطراتی پذیرا باشند و ققنوس وار تن به آتش ماجرا دهند .
هم اینان که خبرهایشان از هر ماجرای تلخ و شیرینی ، انذاری است یا بشارتی که به هوشیاری جامعه را فرا می خوانند یا امیدی در دل و جان انسان های ژرف نگر و حقیقت بین می نشنانند که برای ساختن ایرانی آباد ، آزاد و سرافراز همه افراد دغدغه مند باید خردمندانه و با احساس مسوولیت در سرنوشت جامعه حضور و ایفای نقش موثر کنند.
کمی دقت لازم است تا بدانیم آنچه از دور دست های تاریخ به ما رسیده ، ثبت و ماندگار شده به کوشش خبرنگاران بوده است زشت و زیبا ، سیاه و سفید ، تلخ و شیرین که اگر نبود خبرنگار کسی را از بخشش حاتم و خست منصور دوانقی خبر نبود تباهی های ضحاک و فرعون کودک کش زن ستیز را و جنگ های جنون آمیز بشر و فاجعه های بیش شمار امروز را نمی دانستیم.
اگر نبود قلم های نغز مردان و زنان شجاع گزارشگر، دیکتاتورها در حصاری از دروغ که به گرد جاهلان کشیده اند فرشته گون می ماندند خبرنگار است که در موارد بسیار به قیمت جان خود ستمگران را از بلندای کاخ قداست به قعر دره های رسوایی فرو می فرستند و در یک کلام اگر روشنی امروز جهان از برق است روشنی عرصه های مختلف زندگی بشر نیز از پرتو تلاش خبرنگاران خستگی ناپذیر است.
از جمله ویژه گی های خبرنگار مردمی صداقت، صیانت، صراحت ، صرافت ، سماجت ، سماحت و از همه مهمتر تکیه گاهی به وسعت اقیانوس اعتماد مردم و استواری کوه های مرتفع از قله عزت نفسش مردانگی جون جویباری سرازیر است و کرکسان را به اوج کرامتشان راهی نیست .
ایرنا مرکز بوشهر نیز برای تبیین جایگاه خبرنگاران درجامعه و رسالتی که این قشر پیشقراول جامعه در گذر از شرایط حساس کنونی کشور برعهده دارد در میزگردی به بخش های از موضوعات مرتبط با این عرصه با حضور فعالان رسانه ای استان بوشهر پرداخته است.
مدیرمسئول هفته نامه دریای جنوب در خصوص کارکرد حزبی رسانه ها در خلاء احزاب سیاسی گفت: رسانه ها همواره مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در فضای افکار عمومی هستند و جایگزینی هم ندارند.
نصرالله شفیعی افزود: از سویی در دنیای مدرن کنونی و ضرورت حضور مردم در انتخابات و تصمیم‌ گیری‌های کلان وجود احزاب امری ضروری است.
وی تاکید کرد: احزاب در انسجام و وحدت بخشی افکار عمومی در راستای خواست‌ها و تمایلاتشان مؤثر هستند و وجود آنها در جامعه می تواند به تصمیم ‌گیری‌های آگاهانه مردم کمک شایانی کند.
شفیعی اظهارداشت: ازاین‌ جهت وقتی حزبی از فرد یا افرادی حمایت می کند با توجه به پیشینه، سوابق، شعارها و مشی ها مردم می توانند با اعتماد بیشتر انتخاب کنند و تصمیم خود را بگیرند.
وی گفت: در زمان حاضر در جامعه‌ ما احزابی که نفوذ گسترده داشته باشند و بتوانند هدایت گری افکار عمومی را بر عهده بگیرند و مردم در انتخابات و یا سایر رخدادهای سیاسی به آنها اعتماد کنند وجود ندارد.
شفیعی در خصوص اینکه در چنین شرایطی رسانه ها می توانند در هدایت افکار عمومی جایگزین احزاب باشند و به‌ اصطلاح کارکرد حزبی داشته باشند گفت: هرچند رسانه ها دارای مواضع خاصی هستند و بر اساس آن مطالب خود را در جامعه منتشر می کنند ولی رسالتی فرا حزبی دارند.
وی افزود: رسانه ها غیر از ارائه‌ دیدگاهها و تحلیل های سیاسی مرتبط با مواضع خود، نقش مدافعان حقوق مردم و حتی افشای ضعف عملکردها، ناکارآمدی‌ها و همه مسائلی که می تواند در احقاق حقوق مردم مؤثر باشد بر عهده‌دارند.
شفیعی اضافه کرد: از این جهت اگر رسانه ها کارکرد حزبی پیدا کردند باید در چارچوب همان تفکرات عمل کنند و از نقش اصلی خود که روشنگری و نگاه منتقدانه به همه جریان‌های سیاسی است بازمی مانند.
وی یادآورشد: هر چند امروز شاهد آن هستیم در فضای رسانه‌ ای ایران برخی رسانه‌ها همان کارکرد حزبی را بازی می کنند ولی بدون تردید همین ایفای نقش، آنها را از ایفای نقش مهم تر یعنی رسالت اصلی روزنامه نگاری و رسانه‌ای خارج می کند.
مدیر مسئول هفته نامه اتحاد جنوب و پایگاه خبری تحلیلی اتحاد خبر نیزگفت: هزینه کار سیاسی در کشور ما بالاست و مردم رغبت چندانی برای فعالیت درقالب احزاب سیاسی از خود نشان نمی دهند.
اکبرصابری افزود: از طرفی در قوانین موجود نیز جایگاه تاثیر گذاری برای احزاب دیده نشده طبیعی است که احزاب سیاسی در چنین شرایطی فعالیت مستمر و قابل توجهی نداشته باشند.
وی بیان کرد: از طرفی ضرورت کار سیاسی و تلاش برای ایجاد اصلاحات در بدنه دولت و حاکمیت باعث می شود رسانه ها و مطبوعات بار فعالیت سیاسی را هم به دوش بکشند و با حمایت از یک جریان فکری در انتخابات ها برای پیروزی کاندیدای مورد حمایت جناح سیاسی نزدیک به خود تلاش نمایند که البته این کار آسیب هایی به فعالیت مستقل رسانه ای وارد می سازد.
وی در خصوص نقش رسانه هادر مقابل فساد اضافه کرد: رسانه ها زبان گویا و شیوای شهروندان در جامعه هستند که فعالیت ها و کمبود ها را با نگاه منصفانه مطرح می سازند.
صابری افزود: مطبوعات انعکاس دهنده نیازمندی های مختلف آحاد مردم و ترویج کننده فرهنگ مردم سالاری برای شهروندان در یک جامعه هستند.
وی یادآور شد: مطبوعات با قلم های صادق روشن سازی ذهنیت مردم و خوانندگان را به سمت مردم پرسشگر و دولت پاسخگو سوق می دهند که این پرسش‌ گری مداوم در مقابله با هرگونه فساد در سیستم های اداری اهرمی قدرتمند به حساب می آید.
وی تاکید کرد: یکی از راه های موثر در کاهش فساد اداری و اقتصادی در بدنه دولت و حاکمیت، تقویت رسانه های آزاد و مستقل است.
صابری در خصوص رسالت خبرنگاران در پیشگیری از بروز شایعه در فضای رسانه ای گفت: دانش افزایی عمومی و تعمیق بینش مردم نسبت به آثار روانی شایعه ها و مطالب ناصحیح در اطلاع رسانی و بیان رویدادها همواره از وظایف خطیر مطبوعات است.
مدیرمسئول هفته نامه اتحاد جنوب و پایگاه خبری تحلیلی اتحاد خبر افزود: خبرنگاران پس از خبرگیری از منابع دقیق، حقایق و رویدادهای جامعه، عامل بسیار مؤثر و موفق در پیشگیری از شایعات و رواج مطالبات عاری از حقیقت هستند.
وی اضافه کرد: انتخاب صحیح ترین عبارات و انتقال ضروری ترین پیامها و مهمترین رویدادها می تواند در پیشگیری از رواج فرهنگ نامطلوب شایعه پراکنی از سوی خبرنگاران و مطبوعات موثر و مفید واقع شود.
یک فعال رسانه ای بوشهری نیزگفت: به دلیل بی اعتمادی تاریخی از حضور احزاب در کنار ساختار اجتماعی جامعه ایرانی که برگرفته از تنوع قبیله ای در کشور است، در 40 سال گذشته احزاب در سطح کشور به معنای واقعی رشد نکرده اند.
مهرداد جشنی پور افزود: این شرایط سبب شده رسانه ها با تمایلات حزبی نگاهی عمیق به عرصه سیاست داشته باشند و در این شرایط برخی از رسانه ها به عنوان ارگان رسمی یک طیف فکری، سیاست های آنها را دنبال می کنند و برخی دیگر نیز ضمن کارکرد عمومی خود نیم نگاهی به تحولات سیاسی و اجتماعی طیف های مختلف فکری داشته و نگاهی جانبدارانه اعمال می کنند.
وی بیان کرد: بخش اول کارکرد این رسانه ها به عنوان ارگان رسمی یک دسته، گروه و حزب سیاسی نه تنها مشکلی ندارد بلکه خوب است اما اگر قرار است یک رسانه که ارگان رسمی هیچ ساختار حزبی در کشور نیست به جای مطالبه گری عمومی، به شکل فصلی و به خصوص در زمان انتخابات به دنبال منافع سیاسی این حزب و گروه در آید، طبیعی است که آسیب زا خواهد بود.
جشنی پور افزود: تجمیع منافع و مطالبات عمومی، وفاق اجتماعی، مدیریت منازعات حاد سیاسی، تحکیم هویت ملی و ایجاد احساس تعلق جمعی به هر نظام سیاسی در خلاء احزاب سیاسی قدرتمند ایجاد نمی شود و رسانه های وابسته به احزاب و گروه های سیاسی هم نمی توانند به تنهایی این بار را بر دوش کشند.
وی در خصوص تقابل سبک سنتی و مدرن رسانه ها در فضای نوین رسانه ای گفت: به عقیده خیلی از کارشناسان عرصه رسانه وقتی مفاهیمی مانند دهکده جهانی، آکواریوم جهانی و جهان شیشه ای وارد ادبیات گفتاری شد نگاه ها به سمتی رفت که دیگر سبک های سنتی در عرصه رسانه با آن ممیزی های پیچیده جایگاهی در بین افکار عمومی نحواهد داشت.
وی اضافه کرد: فراگیر شدن رسانه های نوین این فرصت را به همگان تقدیم کرد تا به عنوان یک شهروند خبرنگار، از کوچک ترین واقعه در دورترین و حتی محروم ترین نقاط نیز بتوانند گزارش هایی تکان دهنده، تاثیرگذار و فرا ملی تهیه کنند این باور را تقویت کرد که چراغ عمر رسانه های سنتی رو به افول است.
جشنی پور گفت: البته این نگاه چندان هم بی معنا نیست و در حوزه رسانه های کاغذی مانند روزنامه ها، شاهد کاهش وسیع و حتی تا بالای 60 درصدی چاپ هستیم که نشان از کاهش اقبال خوانندگان به این رسانه سنتی است.
وی اضافه کرد: ادامه این روند و ورود رسانه های نوین از طریق شبکه های فضای مجازی به خانه ها، نه تنها سبب شکست انحصار روزنامه های کاغذی شده بلکه مدیران مسئول نشریات را وادار کرده است که از طریق همین فضای مجازی، نسخه های الکترونیک این روزنامه ها در معرض دید خوانندگان قرار دهند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: رسانه ها و مطبوعات با آزادی که در کار دارند نقشی مهم در تنگ کردن فضا برای سوء استفاده کنندگان اقتصادی و اداری ایفا می کنند.
آنیتا مظفری افزود: حضور مطبوعات پویا و با نشاط در جامعه و دادن آزادی بیشتر به آنها عرصه بر سوء استفاده کنندگان اداری و اقتصادی تنگ می شود.
وی تاکید کرد: باید به رسانه ها آزادی های بیشتری داد تا فضا را برای سوء استفاده کنندگان از بیت المال تنگ کنند و از بیم افشاگری و چشم های ناظر رسانه ها فساد کمتر شود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: درصورتی که رسانه ها به نقد و نظارت منصفانه، عادلانه و منطقی بپردازند انتقام گیری یا تسویه حساب و یا سوءاستفاده از قدرت نمی تواند کمک کند روش ها، رویه ها، سیاستها و برنامه ها اصلاح شود.
وی اضافه کرد: در این صورت رسانه کمک می کند صاحبان قدرت خود را به صورت مداوم اصلاح و ایرادهای خود را رفع کنند.
مظفری گفت: مطبوعات باید هم واقعیتهای جامعه را منتشر کنند و هم وظیفه نقد و نظارت خودشان را به درستی، منصفانه، بی طرفانه و عاقلانه انجام دهند.
وی افزود: حرکت به سمت فضای آزاد و باز مطبوعاتی باعث می شود مفسدان و سوء استفاده کنندگان از ترس رسانه ها بسیاری از مفاسد را در همان ابتدا انجام ندهند.
مظفری با بیان اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است گفت: این قانون برای ایجاد فضای آزاد بویژه برای خبرنگاران طراحی شده تا این گروه بتوانند در این فضا عرصه را بر مفسدان تنگ کنند.
وی یادآور شد: تاکنون براساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات 40 سازمان اطلاعات خود را در اختیار مردم و خبرنگاران قرارداده اند و انتظار می رود همه دستگاه ها در مسیر این قانون حرکت کنند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهرگفت: برای اجرای کامل قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باید فرهنگ سازی لازم انجام و همه دستگاه ها از این قانون پیروی کنند.
وی درباره نقش خبرنگاران در مطالبات صنفی افزود: رسانه ها علاوه بر خبررسانی با بازتاب خبرها در تصمیم سازی ها نیز نقش ایفا می کنند براین اساس وقتی مطالبه صنفی جامعه خبری توسط خبرنگاران منعکس شود این اقدام می تواند تاثیر بسزایی در تصمیم گیری ها و فرهنگ سازی ها داشته باشد.
مظفری در باره اهمیت حفظ منافع ملی در حوزه رسانه گفت: وقتی مدیران رسانه و خبرنگاران دغدغه منافع ملی داشته باشند می توانند در حفظ این منافع موثر عمل کنند.
وی بیان کرد: یکی از راه های حفظ منافع ملی فرهنگ سازی است که باید در همه لایه های جامعه انجام شود و در این مسیر نقش رسانه ها و فعالان خبری بسیار مهم است.
مظفری با بیان اینکه منافع ملی منافع یک ملت را تداعی می کند گفت: رسانه ها مسئولیت فرهنگ سازی جامعه را برعهده دارند .
وی اضافه کرد: روندهای رسانه ای و انقلاب اطلاعات که به عنوان موج جدید امنیت ملی به حساب می آید در این شرایط رسانه ها با جهت گیری خود منافع ملی را تحت تاثیر قرار دهند.
مظفری گفت: رسانه ها هویت ساز هستند و هویت ملی کشورها بدون رسانه ها بازسازی نمی شود.
وی در خصوص بیمه خبرنگاران افزود: ماده 46قانون مطبوعات به صراحت اعلام می کند مدیران مسئول همه کارکنان خود را باید بیمه کنند و برای اینکه استقلال حرفه ای روزنامه نگار لطمه نخورد باید خود نشریه نه دولت او را بیمه کند.
مظفری ادامه داد: از سال 94 بسته حمایتی بیمه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سامانه جامع رسانه های کشور اعلام شد که نشریه ها می توانند لیست بیمه شده خود را به معاونت مطبوعاتی اعلام و یارانه دریافت کنند از طرفی پوشش بیمه تکمیلی خبرنگاران از طریق عضویت در صندوق اعتباری هنر نیز قابل استفاده است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در باره نشریه های محلی گفت: هرچند این گروه از نشریه ها با تغییر الگوی مصرف مخاطبان شرایط سختی را تجربه می کنند ولی هنوز جایگاه آنها در صدر قرار دارد.
وی تاکید کرد: نشریه های محلی در صورتی موفق می شوند که به ذائقه و نیاز مخاطب محلی توجه خاص داشته باشند.
مظفری اضافه کرد: در حالی که مخاطب محلی رکن اساسی نشریه است ولی برخی اوقات فراموش می شود این درحالی است که باید نیاز آنان را بشناسیم و به مسئولان انتقال دهیم.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: نشریه های محلی تنها با آگهی نجات نمی یابند بلکه آن چیزی که آنها را نجات می دهد مخاطب محلی و شناخت ذائقه آن است.
مظفری یادآور شد: خبرنگاران امین، چشم و زبان مردم هستند و همواره در انعکاس مطالب و حقایق نقشی مهم برعهده دارند و تکریم آنان بزرگداشت فکر و گفت و گواست.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بر ضرورت نزدیک شدن گفتمان ها، انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی در بین گروه های مختلف تاکید کرد.
مظفری یکی از راه های حرفه ای شدن رسانه ها را ارائه آموزش های نوین روزنامه نگاری، ارتقای سواد رسانه ای و رعایت اخلاق حرفه ای عنوان کرد.
وی اضافه کرد: با ارتقای سواد رسانه ای مسئولیت های اجتماعی در مورد ارائه مطالب انجام می شود.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.