به گزارش ایرنا، در دور دوم سفرهای شهرستانی استاندار و مدیران بوشهر که با رویکرد توسعه و عمران شهرستان های این استان درحال انجام است، تامین اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام بویژه پروژه های زیر ساختی در اولویت قرار گرفته است.
در این ارتباط پنجمین مقصد استاندار بوشهر و مدیران این استان در این دور سفرها شهرستان جم بود که ابتدا در گلزار شهدای شهر جم حضور یافتند و با قرائت فاتحه و نثارگل به مقام آنان ادای احترام کردند.
بازدید از طرح های نیمه تمام شاخص شامل جاده جم به پالایشگاه فجر و شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی استخر سرپوشیده و پارک چگاسه برنامه بعدی مدیران استان بوشهر در شهر جم بود.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم در جریان بازدید از روند عملیات اجرایی جاده - پالایشگاه فجر گفت: فاز نخست این طرح با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.
عبدالصمد نجفی افزود: خط کشی و احداث 2 میدان از دیگر کارهای باقیمانده در اتمام فاز نخست جاده جم است که در مدت 45 روز آتی انجام می شود.
وی اضافه کرد: 600 میلیارد ریال اعتبار به فاز دوم این طرح اختصاص یافته و بزودی با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
شهردار جم در آیین آغاز عملیات اجرایی استخر سرپوشیده این شهر گفت: این طرح با 33 میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری آغاز شده است.
صدرالله حیدری افزود: ابنیه این استخر در زمینی به مساحت 800 مترمربع و کاسه آن در ابعاد 25 در 13.5 متر در مدت یکسال احداث می شود.
وی اظهارداشت: این طرح شامل مجموعه مدیریتی، سرسره آبی، موتورخانه، ابنیه ساختمانی و تاسیسات برقی و مکانیکی است.
همچنین عملیات احداث پارک چگاسه (واقع در دامنه های تپه چگاسه) جم با 16 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
شهردار جم گفت: این طرح در مدت هشت ماه اجرا می شود و شامل پیاده رو سازی، احداث فضای سبز، آبنمای پلکانی، سالن آمفی تئاتر، سکوی نشیمن با پوشش سازه های پارچه ای است.
وی افزود: با توجه به تسلط این پارک به شهر جم و چشم انداز زیبای آن انتظار می رود اجرا آن رضایتمندی حداکثری شهروندان جمی را در پی داشته باشد.

** کم آبی مهمترین چالش جم
فرماندار جم در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی این شهرستان گفت: بزرگترین چالش این شهرستان کم آبی و تکمیل طرح های مهم آب است.
محمد حسینی افزود: طرح آبرسانی جم در مسیر بسیار خوبی قرار گرفته و برخی بخش های آن پیشرفت 60 درصدی دارد.
وی با اشاره به اینکه ساختمان آب‌شیرین کن جم (واقع در سیراف) با پیشرفت 30 درصد در دست اجراست اضافه کرد: پیشرفت خط انتقال و سایت های پمپاژ آب طرح آبرسانی جم نیز 80 درصد است.
حسینی ادامه داد: طرح خط انتقال سد باغان که با اعتبار 600 میلیارد ریالی آغاز شده اکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تاکید کرد: حل مشکل کم آبی در شهرستان جم در گرو تکمیل سریع این دو طرح است.
فرماندار جم در باره حل مشکل برق این شهرستان اظهار داشت: دغدغه های تامین برق شهرستان با توجه به رشد شدید جمعیت، احداث پست برق جدید 132 کیلوولت برق در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون در مراحل نهایی واگذاری زمین است.

** 20 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در جم پرداخت شد
وی در ارتباط با وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی گفت: 90 میلیارد ریال برای اعطای تسهیلات ارزان ایجاد اشتغال در شهرستان جم در نظر گرفته شده که از این میزان تاکنون 20 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
حسینی اضافه کرد: همچنین پرونده 50 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به بانک های عامل ارسال که از این میزان 55 درصد مربوط به بخش بوم گردی است و نوید بخش آینده بسیار روشن گردشگری شهرستان است.

** شتاب در روند اجرای طرح های عمرانی جم
حسینی در باره تسریح در اجرای طرح های عمرانی بیان کرد: پلی کلینیک تامین اجتماعی این شهرستان به عنوان یکی از دغدغه های مردم، در دست احداث است و 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: بهسازی جاده جم فیروزآباد با اعتبار 540 میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت در مسیر مناقصه قرار گرفته است.
حسینی افزود: راه ریز- دژگاه در وضعیت خوبی قرار دارد و علاوه بر اعتبارات نفت و بودجه ملی نیز به این طرح تزریق خواهد شد.
فرماندار جم گفت: 10 کیلومتر از این طرح در حوزه استان فارس است که پنج کیلومتر آن اجرا شده و پنج کیلومتر دیگر نیز در دست اجراست.

** تامین مالی تیم فوتبال پارس جنوبی جم دغدغه مهم مردم شهرستان
حسینی تاکید کرد: یکی از دغدغه های مهم مردم این شهرستان تامین مالی تیم فوتبال پارس جنوبی جم در لیگ برتر است.
وی یادآور شد: در این زمینه استاندار بوشهر تاکنون حمایت‌ها و دستورات ویژه‌ای داشته و امیدواریم هواداران تیم شاهد درخشش بدون دغدغه این تیم محبوب در سطح کشور باشند.

** استفاده از نیروهای توانمند استان بوشهر در مسئولیت های مدیریتی صنعت نفت
امام جمعه جم گفت: با وجود شمار فراوانی از سرمایه انسانی در استان بوشهر، شمار مدیران بومی این استان در صنعت نفت اندک است.
حجت‌الاسلام محمد گنجی افزود: با توجه به فعالیت واحدهای صنعتی فراوان در منطقه و برای تحقق اشتغال نیروهای بومی نیاز است در مدیریت این واحدها از نیروهای بومی بیشتری استفاده شود.

** ضرورت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری شهرستان جم
وی ادامه داد: پس از گذشت 40 سال از عمر نظام اسلامی ظرفیت های استفاده نشده فراوانی در این منطقه وجود دارد که باید بخوبی از آن استفاده کرد.
گنجی افزود: توسعه در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری باید انجام و در بخش سخت افزاری باید به توسعه زیر ساخت ها و توسعه شبکه آب در جم توجه جدی شود.
امام جمعه جم بیان کرد: طرح آبرسانی جم از سال 1389 آغاز شد و یکی از دغدغه های مردم و مسئولان است.
وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های زیر ساختی جم فرودگاه است تاکید کرد: این امتیاز ارزشمند برای شهرستان جم در چند سال گذشته از دست رفته و انتظار است هر چه زودتر زمینه راه اندازی مجدد آن فراهم شود.
گنجی افزود: انتظار داریم طرح آبرسانی و فرودگاه به سرانجام برسد زیرا مردم نیز تا حدی صبر و حوصله دارند.
وی اظهار داشت: چنانچه این دو موضوع حل نشود ممکن است نارضایتی برای مردم ایجاد و دشمنان از این نارضایتی آنها سوء استفاده کنند.
گنجی بیان کرد: توسعه در بخش نرم افزاری نیز مربوط به سرمایه گذاری روی سرمایه های انسانی است که در این ارتباط باید در مدیریت استان از شمار بیشتری از نیروهای شهرستان استفاده شود.
امام جمعه جم اضافه کرد: شهرستانی که 800 چهره نخبه علمی و 100 چهره علمی حوزوی در حد اجتهاد دارد باید مدیر اجرایی بیشتری در مرکز استان داشته باشد.

** مدیران عملکرد دولت و نظام را اطلاع رسانی کنند
معاون عمرانی استاندار بوشهر گفت: در هفته دولت سال جاری 240 طرح با 600 میلیارد ریال اعتبار در استان بوشهر به بهره برداری می رسد.
مهرداد ستوده افزود: دولت تدبیر و امید تاکنون خدمات ارزنده ای در کشور و بویژه استان بوشهر داشته که بخوبی اطلاع رسانی نشده است.
وی گفت: برخی از مدیران در پاسخگویی و معرفی خدمات دولت کم کاری می کنند که با توجه به حجم خدمات ارائه شده سهل انگاری شایسته و زیبنده مدیران نیست.
ستوده ادامه داد: یکی از مشکلات جدی فراروی استان بوشهر وضعیت آب شرب است که بیش از 90 درصد آن از استان های همجوار تامین می شود.
وی گفت: 80 هزار مترمکعب آب شرب موردنیاز استان بوشهر از شهرستان کازرون استان فارس تامین می شد که این میزان در ابتدای تابستان 50 هزار مترمکعب کاهش یافته است.
ستوده بیان کرد: برخی مدعی هستند با توجه به قرارداشتن استان بوشهر در کنار خلیج فارس عملیاتی نشدن آب شیرین کن ها کم کاری است، در حالی که این کاستی ها از زمان های گذشته به یادگار مانده است.

** همه آب شیرین کن های استان بوشهر در دولت تدبیر و امید احداث شده است
وی گفت: با این وجود در دولت یازدهم برای نخستین بار 2 آب شیرین کن 10 هزار مترمکعبی در استان بوشهر احداث و به بهره برداری رسید.
ستوده ادامه داد: همچنین مجوز احداث آب شیرین کن های 35 هزار مترمکعبی بوشهر، 2 هزار مترمکعبی سعدآباد، یکهزار مترمکعبی جزیره شیف و بندرگاه نیز در دولت تدبیر و امید آغاز شده که بهره برداری از آنها مشکل کمبود آب شرب استان را بصورت جدی برطرف می کند.
وی یادآور شد: میزان آب شرب مورد نیاز استان بوشهر 205 هزار مترمکعب است که اکنون با وجود ورود 280 هزار مترمکعب هنوز با مشکل کم آبی روبرو هستیم که این موضوع ضرورت بازنگری در نحوه مصرف را بیش از پیش ضرورت بخشیده است.

** کارگروه ویژه نظارت بر طرح های کلان جم تشکیل شود
رئیس شورای اسلامی شهر جم گفت: با توجه به اهمیت سد باغان و جاده جم- فیروزآباد نیاز است که کارگروه ویژه نظارت بر اجرای این 2 طرح تشکیل شود.
عبدالحسین اکسیر ادامه داد: با توجه به اهمیت آموزش عالی تعیین وضعیت دانشکده فنی مهندسی جم از خواسته شهروندان جمی است که باید نسبت به فعال ماندن آن اهتمام جدی ایجاد شود.
وی افزود: بیش از 20 واحد پتروشیمی در شهرستان جم فعالیت دارند که تحقق مسئولیت اجتماعی آنها گامی بزرگ در راستای توسعه پایدار شهرستان جم است در این ارتباط مدیران واحدهای یاد شده باید در قبال مردم شهرستان پاسخگو باشند.

** افتتاح خانه جوان شهر جم
مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهرگفت: خانه جوان شهر جم یکی از پروژه های ورزش و جوانان است که در هفته ی دولت به بهره برداری خواهد رسید .
احمد بهروزیان فر افزود: از جمله طرح هایی که در شهرستان های مختلف استان برای آن برنامه ریزی شده احداث خانه های جوان است که می تواند محل مطلوبی برای فعالیت های مختلف جوانان از جمله سمن های جوان هر شهرستان باشد.
وی گفت: هم اکنون چند خانه جوان در برخی شهرهای استان فعال هستند و در هفته دولت خانه جوان شهر جم با مساحت 432 متر مربع به بهره برداری می رسد.
بهروزیان فر با تاکید بر اینکه اولویت ورزش و جوانان استان بر تکمیل پروژه های نیمه تمام است گفت: در تلاشیم با تکمیل این طرح ها تا هفته دولت امسال آنها را به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: وجود شرکت های صنعتی در شهرستان ظرفیتی قابل توجه است که باید از آن برای توسعه زیرساخت های ورزشی استفاده شود.

** برنامه توسعه پنج ساله همه شهرستان های استان بوشهر بصورت تفکیکی تدوین شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر اظهار داشت: سفرهای شهرستانی برای تسریع در تکمیل طرح های توسعه ای و اتخاذ تصمیم های لازم اجرا می شود.
رضا عوض پور افزود: برنامه عملیاتی پنج ساله شهرستان‌های این استان به صورت مجزا تدوین شده تا فرمانداران در کمیته برنامه ریزی به عنوان بالاترین مرجع توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان از آن برای توزیع مناسب اعتبارات استفاده کنند.

** اختصاص 1000 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت های اشتغال در استان بوشهر
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه اشتغال در دستور کار قرار گرفته است گفت: اکنون حدود یکهزار میلیارد ریال منابع اعتباری و فنی برای توسعه زیرساخت های توسعه استان بوشهر اشتغال در اختیار داریم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر بیان کرد: برای توسعه اشتغال تسهیلاتی با بهره های 4 و 6 درصد برای کارآفرینان واقعی در نظر گرفته شده است.

** ضرورت توجه ویژه به رشد غیر طبیعی جمعیت در شهرستان جم
وی بیان کرد: شهرستان جم 6 درصد جمعیت استان را در خود جای داده و رشد جمعیتی معادل 6.3 درصد را تجربه می کند که به نسبت متوسط رشد 2.4 درصدی استان بسیار رقم بالایی است و جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.
وی گفت:اگر نرخ رشد جم را در کنار نسبت تولد ثبت شده به هزار نفر جمعیت در این شهرستان قرار دهیم از این لحاظ جم رتبه 9 استان بوشهر را داراست که نشان می دهد بخش اعظم این رشد غیر طبیعی و ناشی از جمعیت مهاجر و کارگری است که آسیب‌هایی را هم متوجه شهرستان می‌کند و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.
عوض پور افزود: نسبت شهرنشینی جمعیت جم 54 درصد است که این نسبت در استان بوشهر 71 درصد و از این نظر رتبه ششم استان را داراست.
وی یادآور شد: نرخ باسوادی جم نیز اندکی بیشتر از متوسط 90 درصدی نرخ باسوادی استان بوشهر است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به نرخ فعالیت اقتصادی در جم اشاره کرد و گفت: این نرخ 45 درصد است و بعد از عسلویه و کنگان بیشترین نرخ فعالیت اقتصادی استان بوشهر را دارد.
عوض پور تاکید کرد: نرخ بیکاری شهرستان جم 9 درصد است که 2 درصد از میانگین نرخ بیکاری استان کمتر است.
وی با بیان اینکه نسبت طلاق به ازدواج در جم 2 به هزار است گفت: در حالی که این نرخ در استان 23 به هزار است و از این نظر شرایط جم بسیار بهتر است.
عوض پور اضافه کرد: در بخش کشاورزی، 1.2 درصد اراضی قابل کشت استان بوشهر در جم قرار دارد اما تعداد بهره برداران کشاورزی جم حدود 5 درصد استان است که این نسبت آسیب هایی را در بخش کشاورزی ایجاد کرده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه 4 درصد سطح کشت گوجه فرنگی استان مربوط به شهرستان جم است گفت: از حیث تولیدات گلخانه‌ای، سهم شهرستان جم 13 درصد استان بوشهر است.
وی تاکید کرد: در بخش صنعت شهرستان جم فقیر است و تنها 2 درصد صنایع استان در جم مستقر است و در بخش واحدهای معدنی نیز در جم وضعیت مشابهی وجود دارد.
رضا عوض پور با اشاره به اینکه 53 درصد فعالیت اقتصادی جم در بخش خدمات است گفت: بخش خدمات اساسی ترین ظرفیت توسعه ای جم را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: شاخص های مربوط به آب به عنوان یکی از چالش های مهم و جدی شهرستان جم است.
عوض پور اضافه کرد: سهم شهرستان جم از شبکه آب روستایی 46 درصد است در حالی که شاخص دسترسی به شبکه آب روستایی در استان بوشهر 59 درصد است.
عوض پور اضافه کرد: نسبت شبکه فرسوده جم به نسبت استان 62 درصد است در حالی که متوسط استان 42 درصد است از این حیث نیازمند توجه ویژه تر در کمیته برنامه ریزی شهرستان است.
وی بیان کرد: در حوزه آب شهری، شهرستان جم از میانگین استان بوشهر تبعیت می‌کند و حدود 98 درصد جمعیت شهری از شبکه آب برخوردارند.
عوض پور گفت: در فرسودگی شبکه‌های آب شهری هم شهرستان جم 34.3 درصد است که این رقم در استان 33 درصد است.
وی افزود: از حیث شاخص‌های سلامت هم جم نزدیک به میانگین استان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر اظهار داشت: سرانه مراکز جامع سلامت شهری در شهرستان جم به ازای 10 هزار نفر حدود 52 صدم درصد هست و میانگین استان حدود 69 صدم درصد است.
وی یادآور شد: سرانه مراکز بهداشتی روستایی به ازای 10 هزار نفر در جم حدود 6 دهم درصد است که این رقم در استان حدود یک درصد است.
عوض‌پور در ارتباط با سرانه فضای ورزشی گفت: شهرستان جم به جز سرانه فضای باز ورزش روستایی، در بقیه شاخص ها یا مشابه میانگین استان یا بالاتر از میانگین استانی است که لازم است به فضای ورزشی روستایی توجه بیشتری شود.
وی افزود: در مجموع میانگین سرانه ورزشی استان از متوسط کشور بالاتر است.
عوض پور گفت: در شاخص های بخش راه، از 370 کیلومتر راه شهرستان جم، 12 درصد راه ها اصلی و بزرگراهی است و مابقی راه های روستایی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر تاکید کرد: میانگین راه های روستایی جم از متوسط استانی بالاتر است که علت آن نیز تعدد روستاها و پراکندگی زیاد آنها است.
وی افزود: در حوزه آموزش و پرورش میانگین مدارس تخریبی شهرستان جم 12 درصد است در حالی که این رقم در استان 11 درصد است و در کلاس های تخریبی نیز شرایط استان بوشهر از متوسط کشور بهتر است.
عوض پور بیان کرد: در مجموع به جز یک یا دو شاخص که مهم ترین آن آب است در بقیه شاخص ها با فاصله معناداری از متوسط کشور شرایط بهتری داریم.

** 180 هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های نیمه تمام و پرداخت مطالبات پیمانکاران استان بوشهر نیاز است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر اظهار داشت: در سال گذشته 530 میلیارد ریال اعتبار در شهرستان جم توزیع شده است که عمده آن در حدود 30 درصد به توسعه شهری و روستایی اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه برای تکمیل همه طرح های نیمه تمام استان بوشهر و پرداخت مطالبات پیمانکاران به 180 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت سهم اعتباری استان بوشهر در سال 97 حدود 9 هزار میلیارد ریال است که لازم است در توزیع اعتبارات، طرح های مهم و نیمه تمام مورد توجه قرار گیرد.
عوض پور اظهار داشت: 30 طرح عمرانی در سال جاری در شهرستان جم به اتمام می رسد و برای تکمیل تمام پروژه های عمرانی جم و پرداخت مطالبات پیمانکاران به 750 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی افزود: تلاش می کنیم این اعتبار طی سال جاری و سال آینده تامین شود.

** حل مشکلات مردم وظیفه مسئولان است
استاندار بوشهر گفت: دشمنان اکنون زمینه ایجاد نارضایتی در بین مردم فراهم کرده‌اند گفت: هر چند کم و کاستی‌هایی در کشور وجود دارد ولی دشمن مشکلات کوچک را بزرگ نمایی برای ناامید مردم می‌کند.
عبدالکریم گراوند حل و پیگیری مشکلات و مطالبات مردم را از رسالت و وظایف مسئولان دانست و افزود: از همه مردم و مسئولان انتظار می‌رود مراقب ترفند و توطئه دشمنان باشند که سبب بروز اختلاف و تفرقه نشود.
وی ایجاد فاصله بین مردم و نظام را از اهداف مهم دشمنان دانست و ادامه داد: دشمنان با برنامه‌ریزی قصد دارند ناامیدی در جامعه ترویج و نظام را ناکارآمد جلوه دهند.
گراوند با بیان اینکه ملت پشت سر رهبر معظم انقلاب ، عزت استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند گفت: استقلال عزت ملت ایران سبب شده دشمنان هجمههای زیادی علیه کشور داشته باشند.
وی، با اشاره به اینکه استقلال و عزت خواهی هزینه دارد تاکید کرد: جنگ اقتصادی دشمن برای ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه است که در این زمینه باید ملت و مسئولان هوشیار ترفندها باشند و نگذارند دشمن به اهداف خود دست یابد.
استاندار بوشهر همراهی نماینده مردم در مجلس و مسئولان شهرستان جم در پیگیری مطالبات مردم را ستود و گفت: ایران در گذشته شرایط سختی پشت سر گذاشته و اکنون باید در مقابل ترفند جدید دشمنان، فضای آرام بخشی را در جامعه ایجاد کنیم.
گراوند ادامه داد: توزیع اعتبارات باید بر اساس اولویت‌ها انجام شود و فرمانداران در توزیع اعتبارات، اولویت را به تکمیل طرحهای نیمه تمام اختصاص دهند.
وی با تاکید بر تسریع در تکمیل جاده جم به فیروزآباد گفت: برای حل مشکلات آب استان بوشهر پیگیری‌های مهمی انجام شده که ساخت پنج سد و اجرای طرح‌های آب شیرین‌کن عملیاتی شده است.
استاندار بوشهر با بیان اینکه خط انتقال آب به جم فرایند آن در حال طی شدن است افزود: آب شیرین کن سیراف و خط انتقال آب به جم در حال انجام است و نمی‌توان در این مورد قول قطعی داد.
گراوند با بیان اینکه آب آشامیدنی استان بوشهر دارای عقب افتادگی تاریخی است گفت: برای حل مشکلات آب آشامیدنی استان برنامه‌ریزی ویژه‌ای شده و این در حالی است که سند سازگار با کم‌آبی در این استان تدوین شده است.
7212/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.