به گزارش ایرنا، کاظم شریف کاظمی روز سه شنبه در حاشیه افتتاح مرکز ملی اسناد خلیج فارس در دانشگاه بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون 521 هزار سند در مورد خلیج فارس از حدود 50 میلیون سند وزارت خارجه دیجیتال شده و از اسناد انگلیسی نیز 40 هزار سند دریافت کرده ایم که از این شمار 6 هزارو 500 سند از اسناد فارسی است.
وی اضافه کرد: در گام نخست پنج هزار سند شناسایی و از این شمار یکهزار سند فهرست نویسی شده است.
شریف کاظمی ادامه داد: در مجموع 15 هزار و 70 سند در مورد خلیج فارس بازبینی و مهمترین اسناد آن احصا شده است که اطلاعات آن برای دانشگاه خلیج فارس باید ارسال شود.
رئیس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه ادامه داد: در زمینه کتاب های تخصصی سیاست خارجی در وزارت امور خارجه، 635 کتاب با موضوع خلیج فارس شناسایی و از این شمار حدود 100 کتاب به زبان عربی و انگلیسی دیجیتال شده است.
وی اظهارکرد: کشورهای دنیا تلاش می کنند اسناد قدیمی ما را داشته باشند به همین دلیل با همکاری دانشگاه خلیج فارس اسناد بسیاری شناسایی، دیجیتال و برای آنها نرم افزار جست و جو ارائه شده تا دانشجویان از آنها در مرکز اسناد خلیج فارس بهره برداری کنند.
وی با بیان اینکه باید به فکر غنی تر کردن این مرکز و سایت آن اسناد باشیم، اضافه کرد: هرچند در دهه های اخیر شیطنت هایی نسبت به تحریف نام خلیج فارس صورت گرفته ولی باید در کنار اثبات نام خلیج فارس با توجه به اسنادی که در اختیار است به ابعاد دیگری از این آبراه توجه کرد.
شریف کاظمی گفت: در مراکز بایگانی باید نگه داری، دریافت اطلاعات، ایجاد زمینه مناسب برای پژوهشگران و کار پژوهشی به صورت تیمی باید انجام شود.
رئیس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مشکل عمده در مورد اسناد دریافتی، زبان و ترجمه آنهاست که باید برای بهره برداری بهتر زبان این اسناد را بشناسیم.
شریف کاظمی بیان کرد: ساز و کار بهره برداری از این اسناد بر عهده دانشگاه خلیج فارس است و همکاری لازم با این دانشگاه صورت می گیرد.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.