سید کمال الدین شهریاری روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: براساس میانگین دراز میزان بارندگی سالانه در شهرستان دشتی استان بوشهر 225 میلی متر است و به همین میزان آورد آب از بالادست در استان فارس وارد این شهرستان می شود که از این میزان آب حتی یک لیتر آن ذخیره سازی نمی شود و بدون استفاده به دریا می ریزد.
وی اضافه کرد: همچنین این آبها در برخی مواقع باعث جاری شدن سیلاب، تلفات جانی و تخریب خانه ها، مزارع کشاورزی، دامداری ها و خسارت به تاسیسات زیربنایی این مناطق می شود.
شهریاری بیان کرد: آورد آب رودخانه مند شهرستان دشتی به تنهایی در طول سال یک میلیارد مترمکعب است که این آب بدون استفاده مفید روانه دریا می شود در حالیکه استان بوشهر در حوزه جنوب کشور بیشترین تنش آبی را دارد.
وی ادامه داد: در صورت ساخت سد و ذخیر سازی این آبها در شرایط کنونی هزینه بسیار کمتری نسبت به شیرین سازی آب دریا خواهد داشت.
شهریاری یادآور شد: با پیگیری های فراوان ساخت یک سد با ظرفیت ذخیره 120 میلیون مترمکعب روز رودخانه باهوش اهرم در شهرستان تنگستان اجرایی شده که در ردیف بودجه ای سال جاری تنها 30 میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: این درحالی است که در کشورهای مانند نیوزیلند با ایجاد سازه های سبک آبخیرداری حتی یک لیتر آب نیز هدر نمی رود که در کشور کم آبی مانند ایرن نیز باید از چنین شیوه هایی الگوبرداری شود.
7212/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.