به گزارش ایرنا، حبیب‌الله بی‌طرف روز سه‌شنبه در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نفت و هفتیمن جشنواره ملی دانایی خلیج فارس در عسلویه اظهار داشت: امروز شاهد ارائه ایده‌های نو و خلاقانه هستیم که با ارزیابی آنها از این افراد تجلیل می‌کنیم.
معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت اضافه کرد: خلاقیت و نوآوری برای پیشرفت کشورها و جوامع ضرورت است و هر چه بیشتر می‌گذرد بیشتر به اهمیت تحقیق و فناوری پی می‌بریم.
وی بیان اینکه 10 درصد ذخایر نفت و 18 درصد گاز جهان را داریم اضافه کرد: از نظر مجموع ذخایر هیدروکربوری ایران کشور اول جهان است.
بی طرف ادامه داد: با توجه به اینکه ساختار توسعه‌یافته نفت و گاز را در اختیار داریم، توان تولید کشور سالانه 400 میلیارد مترمکعب گاز و روزانه 6 میلیون بشکه نفت خام است.
معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت گفت: هم اکنون میزان تولید نفت خام کشور روزانه چهار میلیون بشکه است که تا پایان برنامه ششم توسعه باید به چهارمیلیون و500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
بیطرف، میزان تولید گاز طبیعی کشور را اکنون 900 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و ادامه داد: این میزان باید تا پایانه برنامه ششم توسعه به یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب افزایش یابد.
وی ادامه داد: براساس برنامه به 134 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست و 67 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی نفت نیاز داریم.
وی بیان کرد: فناوری می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال گسترده‌ای را در کشور ایجاد کند که چهار طرح در برنامه است و انتقال فناوری از طریق قراردادهای جدید نفتی یکی از این برنامه‌هاست.
بیطرف افزود: توسعه و انتقال فناوری در بخش بالا دست با مشارکت شرکت‌های داخلی، انتقال و توسعه فناوری در پایین دست و حمایت از ساخت داخل از طریق قرارداد با سازندگان داخلی برای تولید کالاهای پرمصرف از دیگر برنامه‌هاست.
معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت تاکید کرد: نظام پژوهش از نظام متمرکز به حالت غیرمتمرکز تبدیل و اختیارات تفویض می‌شود، جاری‌سازی اصل نتیجه‌گرایی در امور پژوهشی است تا بتوان نتیجه آن را استفاده کرد.
وی ادامه داد: ساختار جدید فناوری و پژوهش در وزارت نفت تدوین و طراحی و نقش هر یک از اجزا مشخص شده است و تببین صحیح ماموریت‌ها و برنامه‌های هر یک از دستگاه‌ها در این زمینه بسیار مهم است.
معاون پژوهش و فناوری و مهندسی وزارت نفت با بیان اینکه پیشبرد اهداف انقلاب نیازمند پیشرفت است و باید در عرصه فناوری حرکت کنیم، یادآورشد: جذب و توسعه فناوری و ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های داخلی با جدیت دنبال می‌شود.
استاندار بوشهر گفت: یافته های پژوهشی بهترین راهکار برای توسعه و پیشرفت کشور است.
عبدالکریم گراوند افزود: استان بوشهر لقب پایتخت انرژی کشور را دارد و باید با توسعه پژوهش و دانایی دست در دست هم داده تا زمینه آبادانی ایران اسلامی فراهم شود.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه توسعه و پیشرفت این است که چرخ دنده‌ها به هم متصل نبوده‌اند و عملکرد جزیره ای باعث شده تا به اهداف مورد نظر دست نیابیم.
گراوند با انتقاد از وضعیت بیکاری اهالی استان بوشهر در کنار ظرفیت عظیم پارس جنوبی افزود: امروز در پایتخت انرژی ایران (استان بوشهر)، میزان بیکاری بالا و زیبنده این منطقه نیست.
وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها به خاطر علم محور بودن توسعه و در سایه نگاه عالمانه به توسعه و پیشرفت دست یافته‌اند.
استاندار بوشهر ادامه داد: در استان بوشهر میزان بیکاری 11.1 درصد است و بیکاری ما در استان به اندازه میانگین کشور است که زیبا نیست و باید شاهد بهبود این وضعیت باشیم.
وی اضافه کرد: مراکز علمی باید پایتخت انرژی کشور و این تمدن عظیم صنعتی را از علم و تحقیق خود بهره‌مند و با پشتیبانی خود در حوزه اشتغال، بخش زیادی از مشکلات را برطرف کنند.
گراوند ادامه داد: بخش های تحقیقات و پژوهش ما باید از این ظرفیت برای توسعه ایران اسلامی استفاده کنند و از ظرفیت‌های این منطقه بهره گیرند و مشکلات استان بوشهر برطرف شود.
وی بیان کرد: همه مسئولان و نخبگان جامعه از فرصت همگرایی و هم افزایی برای حل مشکلات بهره گیرند و شرکت‌های دانش بنیان باید از این ظرفیت استفاده کنند.
استاندار بوشهر افزود: 600 نفر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان در مرکز استان بوشهر مشغول فعالیت هستند که این رقم در مقابل این ظرفیت عظیم پایین است و باید بیشتر تلاش کنیم.
وی از وزیر نفت خواست این جشنواره در مرکز استان بوشهر برگزار شود و در حوزه مسئولیت های اجتماعی علاوه براینکه باید جنوب این استان مورد توجه قرار گیرد ولی به مرکز استان هم بصورت ویژه نگاه شود تا بتوانیم نقش خود را بخوبی ایفا کنیم.
مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت گفت: تجاری سازی نتایج پژوهشی و کاربرد آن در صنایع کشور باید بصورت جدی دنبال شود.
امید شاکری افزود: این جشنواره با هدف ارائه دستاوردها و تجلیل از فعالان این عرصه از سال 1388 در وزارت نفت مصوب و در همه این سال‌ها بجز سال 1394 هر ساله برگزار شده است که با برنامه ریزی خوب امسال این رویداد در قطب انرژی کشور برگزار شد.
وی با بیان اینکه انبوهی از مدارک و کاغذ و مستندات فیزیکی حذف شد اضافه کرد: این دوره تفاوت‌های اساسی با دوره‌های پیش داشت طوریکه با توجه به مقررات استخدامی وزارت نفت و رویکرد ثبت نام و دریافت مدارک و داوری همه از طریق سامانه وزارت نفت انجام گرفت در حالی که هفت دوره گذشته بصورت دستی و کاغذی انجام می شد و این جشنواره به صورت کامل سیستمی از طریق سامانه به پایان رسید.
شاکری ادامه داد: در این دوره امکان تجاری سازی دستاوردهای فناورانه و طرح های برگزیده فراهم شد.
مدیر کل امور پژوهش وزارت نفت با اشاره به 14 پرونده برگزیده از میان 850 پرونده ثبت شده در دبیرخانه این همایش گفت: استفاده از فناوری در برگزاری این جشنواره باعث شده تا 726 پرونده به ثبت رسیده باشد و سطح گسترده‌ای از مخاطبان در این جشنواره شرکت داده شدند و مدت زمان داوری‌ها با استفاده از فناوری اطلاعات که سال گدشته 700 نفر ساعت بود امسال به 190 نفر ساعت کاهش یافت.
رئیس هفتیمن جشنواره ملی دانایی خلیج فارس در آیین اختتامیه این مراسم گفت: 223 پیشنهاد به هفتمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس ارسال شد که نسبت به دوره پیش افزایش نشان می دهد.
بوشهری اظهار داشت: نمایندگانی از 24 استان کشور در این جشنوره شرکت و طرح‌های مختلفی را ارائه کردند.
وی اضافه کرد:امسال 223 پیشنهاد داشتیم که در چند مرحله بررسی شد و در آخرین مرحله که ارائه حضوری است استادان این طرح‌ها را ارزیابی کردند و امروز از بهترین طرح‌ها تقدیر شد.
بوشهری گفت: امیدواریم این جشنواره زمینه‌ای باشد تا جوانان این کشور بتوانند استعدادها و قابلیت‌های خود را بخوبی نشان دهند و با حمایت از این ایده‌ها شاهد موفقیت باشیم زیرا حضور افراد با تجربه در کنار جوانان می‌تواند منتج به افزایش راندمان کاری شود و بسیار ارزشمند است.
7212/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.