به گزارش ایرنا،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این همایش گفت: شهید رئیسعلی دلواری همراه با مجاهدان خطه جنوب از جمله غصنفر السلطنه و همچنین عالمان برجسته دشتستانی مانع از تحقق نقشه شوم انگلیس برای سیطره بر استان بوشهر شد.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: رشادت‌های مبارزان دشتستانی و زنان لرده بخوبی مانع از ضربه زنی انگلیسی ها به ایران و بویژه استان بوشهر شد.
وی با اشاره به تحولات منطقه‌ای اظهارداشت: هنوز برخی کشورهای منطقه زیر چکمه پیدا ولی به ظاهر پنهان انگلستان هستند اما استعمار پیر در استان بوشهر و دشتستان با مجاهدت‌ها و رشادت‌های مجاهدان موفقیتی حاصل نکرد.
صفایی بوشهری بیان کرد: سابقه استان بوشهر در مبارزه با استعمار و استکبار جهانی بسیار درخشان است و حماسه‌های جاویدی از رشادت‌های مردمان این دیار در تاریخ به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به حماسه زنان لرده اظهار داشت: حماسه زنان لرده از بزرگترین وقایع تاریخ مبارزات مردم استان بوشهر است که باید به ابعاد آن پرداخته شود که در این راستا پیشنهاد شده روز 15 آبان که به نوعی مقارن با حماسه زنان لرده است به عنوان روز ملی مبارزه زنان با استعمار نامیده شود.
لرده منطقه‌ای از کوه‌های گیسکان دشتستان استان بوشهر است که زنان این منطقه در کنار مردان و مبارزان مقابله با استعمار توانستند به خوبی در سرکوب انگلیسی‌ها نقش‌آفرینی کنند.
امام جمعه بوشهر اظهار داشت: دشتستان مایه افتخار ایران و دارای تاریخی باشکوه است و مردم این کهن دیار افتخارات زیادی در مبارزه با استعمار و استکبار به نام خود رقم زده‌اند.
فرماندار دشتستان نیز گفت:این شهرستان در تحولات سیاسی و اجتماعی دو قرن اخیر همواره نقش آفرینی داشته است.
ارسلان زارع افزود:سابقه سکونتگاهی و آبادانی دشتستان به بلندای تاریخ تمدن ایران باستان در دوره ایلامی ها می رسد.
وی بیان کرد: نشانه های متعددی از تاریخ کهن و باستانی این منطقه به ویژه متعلق به دوران هخامنشی و ساسانی به دست آمده که گواه زندگی و هویت تاریخی مردم این دیار است.
زارع ادامه افزود: دشتستان در تحولات سیاسی و اجتماعی دو قرن اخیر به ویژه همه مرحله ها و دوره هایی که جنوب ایران مورد هجوم بریتانیا قرار گرفته، نقش آفرین بوده است.
فرماندار دشتستان اظهارداشت: حضور مداخله جویانه استعمار انگلیس از مسائل مهم و موثر سیاسی و اجتماعی ایران در قرن بیستم بوده که این موضوع یکی از شاخصه های تاریخ معاصر ایران است.
زارع افزود: برگزاری چنین کنگره ها و همایش هایی علاوه بر تبیین بیشتر نقش موثر تاریخی مردم و مبارزان بزرگی چون غضنفرالسلطنه برازجانی و آیت الله مجاهد به نسل جدید، زمینه ساز انجام پژوهش ها و تحقیقات بیشتر تاریخی می شود.
وی گفت: چنین همایش های می تواند بخوبی زوایای پنهان نقش آفرینی مردم دشتستان در تاریخ ایران سربلند را روشن و تبیین کند.
7212/ 7213/ 6045**خبرنگاران :سیده حلیمه حسینی و عبدالصمد شهریاری**انتشار دهنده:اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.