به گزارش ایرنا، حمیده ماحوزی روز شنبه به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در جمع خبرنگاران افزود: براساس تفاهم نامه این اداره کل با مدیرکل فرودگاه های استان بوشهر این طرح همزمان با نواختن زنگ آغاز هفته کتاب جمهوری اسلامی به صورت پایلوت به اجرا درمی آید.
وی اضافه کرد: در این طرح که با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرا می شود، کتابهای مختلفی برای مطالعه مسافران درجیب صندلی های هواپیما ها قرار می گیرد.
ماحوزی اظهار کرد: امروز با اجرای طرح های مختلف، کتاب و کتابخوانی در بین مردم به مطالبه تبدیل شده است.
وی با اشاره به معرفی شهر بوشهر به عنوان پایتخت کتاب ایران افزود: از محل اجرای این طرح برای تعمیر، تجهیز و تقویت کتابفروشی ها 200 تا 500 میلیون ریال در قالب وام های کم بهره به آنان پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: که در این ارتباط سه میلیارد ریال تاکنون وام کم بهره در اختیار کتابفروشان استان قرار گرفته است.
ماحوزی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات یاد شده در توسعه کتابفروشی های جدید و تجهیز هرچه بیشتر آنها نقش موثری دارد.
وی افتتاح پنج کافه کتاب در کتابفروشی ها، تاسیس یکهزار و 300 باشگاه کتابخوانی و عضویت بیش از 19 هزار و 500 دانش آموز در این باشگاه ها از جمله دیگر فعالیت های این اداره کل برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد.
ماحوزی گفت: برای حمایت از کتابفروشی های استان بوشهر برای فروش مناسب کتاب در سه سال گذشته اجازه راه اندازی هیچ نمایشگاه کتاب در استان داده نشده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: این وزارتخانه هر سال بین 700 تا 800 میلیون ریال اعتبار برای خرید کتاب از مولفان تخصیص می دهد که با توجه به امتیاز پایتخت کتاب این مبلغ در این استان به یک میلیارد و 50 میلیون ریال افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به مبلغ تخصیص یافته برای خرید کتاب در استان بوشهر تلاش می شود که در حد توان بتوانیم کتابهای با محتوا و مورد نیاز را از مولفان خریداری کنیم.
ماحوزی بیان کرد: با توجه به نگاه مثبت مدیریت ارشد استان نسبت به فعالیت های فرهنگی و هنری انتظار می رود استانداری بوشهر در زمینه خرید و چاپ کتابهای مورد نیاز مبلغی را در کنار اعتبارات این اداره کل در این بخش کمک کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اهمیت ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی از نویسندگان استان افزود: این سامانه در استان تاسیس شده و از مجموع 500 نویسنده استان تاکنون 280 نفر در آن ثبت نام کرده اند که تلاش می شود این سامانه هرچه سریعتر تکمیل شود.
وی برضرورت حمایت از چاپخانه ها و تقویت کتابفروشی ها در استان تاکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاستی برای کمک به چاپ کتاب ندارد ولی تلاش می شود بخشی از کمک استانداری برای خرید کتاب در بخش حمایت از چاپ هزینه شود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز در این نشست با تاکید براینکه فرهنگ بدون کتاب دچار آسیب می شود گفت: کتاب هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین رسانه ها به شمار می رود و فرهنگ بدون کتاب دچار آسیب می شود.
آنیتا مظفری افزود: به منظور فرهنگ سازی برای کتاب و کتابخوانی به همکاری، هماهنگی و بسیج همگانی نیاز داریم.
وی اضافه کرد: اگر همکاری های لازم در بخش ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت نگیرد به توسعه فرهنگی در این بخش نخواهیم رسید.
20 تا 26 آبان ماه به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده و امسال برنامه های هفته کتاب جمهوری اسلامی از استان بوشهر آغاز می شود.
بوشهر در سال گذشته بخاطر فعالیت هایی که در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی انجام داده بود به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال 96 انتخاب شد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.