به گزارش ایرنا، تعزیه روز عاشورای بندر ریگ بصورت شبیه گردانی و نمایشی نمادین از حماسه روز دهم محرم سال 61 هجری قمری است.
قبل از نمایش تعزیه، خواندن زیارت عاشورا و حرکت هیات های عزاداری به سمت میدان طاق بندر ریگ از جمله برنامه های این مراسم است.
روبرو شدن سپاه یزیدیان با یاران اباعبدالله الحسین (ع) از مهم ترین بخش تعزیه روز عاشورا در این بندر است که با رجز خوانی سران سپاه کفر، نمایش حادثه کربلا آغاز و بازیگران نقش یاران امام حسین (ع) که برای بیان شجاعت دلیرمردان کربلا لباس رزم برتن کرده یکی پس ازدیگری به‌ میدان می‌آیند و نمایش نبرد عاشورا را در اذهان تداعی می‌کنند.
دراین روز که تعزیه نبرد امام حسین (ع) ویارانش با سپاه کفر پایان می‌یابد، خیمه‌گاه نمادین سالار شهیدان به آتش کشیده می‌شود و بازیگران اهل بیت (ع) در محاصره دشمن راهی اسارت می‌شوند و هیات های عزاداری دور آنها به سر و سینه می زنند.
گرداندن حجله حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، گهواره نمادین علی اصغر(ع)، برافراشتن بیرق و علم های سیاه، تازیانه زدن اسرای کربلا از دیگر برنامه های این روز است.
پس از اجرای خلاصه ای از این نمایش در چندین حسینیه دیگر، سوگواران حسینی نماز ظهر عاشوار را اقامه و در پایان غذای نذری بین نمازگزاران توزیع می شود.
بندرریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6047/6164** خبرنگار: نعمت الله بهروزی*انتشاردهنده: موناعیدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.