به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی در این کارگروه گفت: در دورانی که بنگاه های اقتصادی در شرایط رکود قرار دارند باید دستگاه های اجرایی مساعدت بیشتری با آنان داشته باشند.
محمد عبادی افزود: در ارتباط با اختلافاتی که در پرونده های مالیاتی وجود دارد نیاز است که همان ابتدا با مساعدت مودیان مالیاتی حل و از ارجاع پرونده ها به شورای حل اختلاف جلوگیری شود.
وی با اشاره به ضرورت کاهش ارجاع پرونده های مالیاتی به هیات های حل اختلاف گفت: پرونده های موجود در هیات های حل اختلاف روی هم انباشته شده که عمده دلیل آن نیز اضافه شدن موضوع مالیات بر ارزش افزوده در سال های اخیر است.
عبادی افزود: بخش خصوصی خواستار حذف مالیات نیست بلکه خواهان اعمال مالیات براساس راهکارهای قانونی و عادلانه است.
عبادی بیان کرد: برای حل مشکلات بنگاه های اقتصادی اداره امور مالیاتی نهایت همکاری را دارد ولی این روحیه تعاملی آنها تاکنون منتج به حل مشکل مالیاتی برخی از بنگاه های اقتصادی نشده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: از سازمان امور مالیاتی انتظار داریم با نمایندگان مربوط به هیات های حل اختلاف نشست برگزار کند زیرا هیات های حل اختلاف استان بوشهر اکنون شرایطی نابسامان دارند.
مختار قاسمی یادآور شد: مامور مالیاتی نیز برای دفاع از برگ تشخیص مالیات در نشست ها حاضر نمی شود که همین امر نیز مشکلات برخی بنگاه های اقتصادی در موضوع پرداخت مالیات را دوچندان می کند.
وی افزود: تغییر در متن آرا و قرارهای صادره که سند آن نیز موجود است از دیگر مشکلات بنگاه های اقتصادی استان بوشهر در حوزه سازمان امورمالیاتی است.
مدیر شرکت صنایع پتروشیمی بوشهر گفت: از سال 60 تا 86 در زمره شرکت های فاقد بدهی مالیاتی بودیم ولی با ایجاد برخی مشکلات اکنون بدهی مالیاتی به بارآورده ایم.
حمید راستگو ادامه داد: در این ارتباط انتظار است زمینه بازگشایی حساب های مسدود شده این شرکت فراهم و تقسیط بدهی مالیاتی این واحد انجام شود.
وی گفت: برخی از اعضای هیات مدیره این شرکت نیز ممنوع الخروج شدند که باتوجه به خروج آنها از شرکت انتظار داریم زمینه حل مشکل آنان فراهم شود.
راستگو اظهار کرد: شرکت صنایع پتروشیمی اکنون کارت بازرگانی برای انجام فعالیت در عرصه صادرات و واردات نیز ندارد که امیدواریم در این ارتباط چاره اندیشی لازم صورت گیرد.
مدیر شرکت دریا پیمان گفت: در این سال ها که نفس بنگاه های اقتصادی به شماره افتاده انتظار مساعدت بیشتری از سازمان امور مالیاتی داریم.
غلامرضا کردی ادامه داد: با پرداخت مالیت مشکلی نداریم و تنها معتقدیم که این نوع دریافت مالیات بر اساس یک روال قانونی خاص صورت گیرد.
غلامرضا کردی افزود: برای نمونه شرکت دریا پیمان استان بوشهر با رسیدگی به دفاتر آن یک میلیارد ریال مالیات پرداخت کرده ولی دوباره از این شرکت مالیات دریافت شده و باید زمینه استراد آن فراهم شود.
وی گفت: اکنون با توجه به مشخص شدن دریافت اشتباهی این مالیات، از امور مالیاتی انتظار داریم برای استرداد آن چاره اندیشی لازم برای کوتاه تر شدن زمان بازپس گیری این مالیات را فراهم کند.
مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: مالیات برارزش افزوده از سال 87 مصوب و به اجرا در آمده و براساس آن تکلیف شد که در مرحله نخست در قالب فراخوان مشمولان این نوع مالیات مشخص شود.
بهادر بهمنی ادامه داد: در ارتباط با پیمانکاران طرف دستگاه های دولتی نیز مشکلات زیادی وجود دارد که عمده دلیل آن الزامی شدن پیمانکار برای ارائه اظهارنامه مالیاتی بصورت هر سه ماه یکبار است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت مالیات پیش بینی شده برای استان بوشهر در سال جاری 28 هزار میلیارد ریال است افزود: هیات حل اختلاف مالیاتی که در حضور قاضی دادگستری و نمایندگان بنگاه اقتصادی و امور مالیاتی را حل و فصل می کنند در سال گذشته از 10 هزار میلیارد ریال وارده بر بنگاه های اقتصادی 6 هزار میلیارد ریال را رفع تعرض و رای به معافیت مالیاتی بنگاه های اقتصادی دادند.
بهمنی، در ارتباط با فعالیت های واحدهای زیرمجموعه مناطق ویژه اقتصادی گفت: در ابتدا سازمان امور مالیاتی معتقد بود که بنگاه های مقیم منطقه ویژه اقتصادی مشمول معافیت مالیاتی می شوند ولی بعد مقرر شد این معافیت شامل بنگاه های دریافت کننده از منطقه ویژه اقتصادی شود و علاوه بر واحدهای مقیم چنین واحدهای نیز معاف از مالیات شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری بوشهر گفت: در برخی موارد که حق با مودیان مالیاتی برای پرداخت نکردن مالیات تعیین شده است از سازمان امور مالیاتی انتظار مساعدت بیشتری می رود.
سعید زرین فر افزود: سازمان امور مالیاتی برای گرفتن درآمد پایدار باید به شکلی عمل کنند که حق و حقوق بنگاه ها اقتصادی نیز پایمال نشود و طوری نباشد که برای نمونه در یک سال 100 میلیون ریال از یک بنگاه مالیات دریافت کند و در سال بعد بنگاه توانی برای پرداخت مالیات نداشته باشد.
وی گفت: اینکه توجه صرف به قوانین شود و نگاهی برای حل مشکلات بنگاه اقتصادی نداشته باشیم این موضوع با شعار حمایت از بنگاه های اقتصادی در مغایرت است.
در این نشست مشکلات مالیاتی چند شرکت از جمله شرکت بنیاد بتن ارم، شرکت صنایع پتروشیمی بوشهر، شرکت سرمایه گذاری سها عدالت استان بوشهر، شرکت دریا پیمان و شرکت عسل نخل جنوب منورد بررسی گرفت.
همچنین در این نشست مقرر شد با بررسی تکمیلی حل مشکلات این واحدها و ارائه راهکارهای لازم در دومین کارگروه مالیاتی حل مشکلات بنگاه های اقتصادی استان بوشهر صورت پذیرد.
7212/6047**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.