محمد تقی منوچهری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طرح نخلستان با هدف توسعه زیرساخت و اصلاح نخیلات با نگاه بلند مدت اقتصادی دراستان بوشهر باید در مدت 6 تا 10 سال اجرا شود.
وی اضافه کرد: این طرح در سطح 34هزار هکتار از باغ های نخیلات مناطق آبپخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان اجرا می شود.
منوچهری اظهار کرد: برای اجرای این طرح به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی استان بوشهر 16 هزار 800 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی گفت: طرح نخلستان درکارگروه ماده 11 و ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوشهر مصوب و به ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارائه شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در زمان حاضربرای تامین و انتقال آب از سد دالکی و سد رئیسعلی دلواری 20 هزار هکتار از بخش زراعت و باغ های منطقه در دست مطالعه است.
وی یادآور شد: اعتبار مورد نیاز برای انتقال آب از سد شهید رئیعسلی دلواری به نخیلات آبپخش مصوب و درمرحله ابلاغ است.
منوچهری اظهار کرد: که در قالب این طرح امسال در سطح10هزار و 100 هکتار شامل 6 هزار و 500 هکتار از نخیلات بخش آبپخش، یکهزار و 200 هکتار منطقه کلل و 2هزار و 400 هکتار بخش سعدآباد شبکه فرعی و سیستم آبیاری نوین اجرا می شود.
وی گفت: برهمین اساس برای اجرای شبکه فرعی آبیاری 310میلیارد ریال و تجهیز باغ ها به سیستم ها آبیاری نوین 485میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
منوچهری افزود: همچنین براساس طرح نخلستان هشت هزار و 700 هکتار از دشت شبانکاره و هفت هزار و 700 هکتار نخیلات کلل و آبپخش در دست مطالعه است و پایلوت 170هکتاری آبپخش نیز در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
وی گفت: در طرح 170هکتاری آبپخش اصلاح و نوسازی نخیلات، میانه کاری با گیاهان سازگار و اجرای سیستم هوشمند و اتوماسیون اداری اجرا شده است.
منوچهری یادآور شد: یکی از شاخصه های طرح 170هکتاری آبپخش تجهیز و مدیریت آن با سیستم هوشمند است.
وی اظهار کرد: برهمین اساس کل این سطح به کنتورهای هوشمند مجهز و از این طریق آب با حجم مشخص هدایت و به باغدار تحویل می شود.
منوچهری گفت: از مجموع زمین های زیرپوشش طرح نخلستان 18هزار و 500 هکتار باغ است که همه این آنها از آبیاری استخری به سیستم آبیاری تحت فشار تغییر می کند.
منوچهری اضافه کرد: نوسازی 40درصد این باغ ها، جایگزینی واریته های تجاری به جای نخل های پیر و کم بازده اصلاح و احیای 60 درصد نخیلات استان از جمله دیگر بخش های طرح نخلستان است.
وی یادآور شد: همچنین بیش از 15هزار هکتار از این زمین ها مربوط به زراعت در دشت شبانکاره و سیاه منصور بخش سعدآباد و دهقائد است.
منوچهری افزود: هفت هزار هکتار از این زمین ها در قالب طرح نخلستان از دیم به آبی تبدیل و هشت هزار هکتار نیز در دشت شبانکاره در قالب اصلاح شیوه آبیاری و نظام بهره برداری تعریف می شود.
وی گفت: همچنین در قالب طرح نخلستان نظام توزیع و بهره برداری آب در قالب تشکل آبران به خود مردم واگذار می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر 100 تشکل آبران در این استان پیش بینی شده که سازمان تعاون روستایی پیگیر اجرای آن است.
وی با اشاره به اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) گفت: اجرای این طرح در استان بوشهر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.
منوچهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تک رقمی شدن سود تسهیلات گلخانه ها در مناطق غیر برخوردار بیان کرد: در زمان حاضر 110 هکتار گلخانه های مسقف در استان بوشهر وجود دارد که 21 هزار تن محصول تولید می کنند.
وی اضافه کرد: تولید سالانه 900 میلیون قطعه نشای مکانیزه سبزی و صیفی در استان بوشهر از دیگر قابلیت های این استان در بخش گلخانه است.
منوچهری اظهار کرد: با احتساب 14 هزار هکتار سطح زیر کشت در استان بوشهر400 میلیون قطعه ازنشاهای تولیدی در استان و 500 میلیون قطعه نیز به استانهای دیگر ارسال می شود.
وی درخواست وثیقه های سنگین بانکی و سود 2 رقمی تسهیلات را ازجمله مهمترین مشکلات گلخانه داران عنوان کرد.
منوچهری با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی در مورد برطرف کردن این مشکل بیان کرد: با استفاده از اعتبارات استانی در قالب کمکهای فنی اعتباری منابعی در اختیار بانک قرار می گیرد که با تلفیق این منابع با اعتبارات صندوق سود تسهیلات تک رقمی و از 12.5 به 9 درصد می رسد.
وی یادآور شد: همچنین با پیگیری استاندار بوشهر، برای احداث 100 هکتار گلخانه ما به تفاوت سود 12 تا 9 درصد از محل اعتبار تملک این استان در قالب وجوه اداره شده در اختیار بانک قرار می گیرد و براین اساس احداث گلخانه ها با تعرفه تک رقمی انجام می شود.
منوچهری گفت: شرایط پیش آمده مناسب و نقطه عطفی برای توسعه گلخانه در استان بوشهر است.
وی با اشاره به محدودیت منابع آب و اجرای طرح الگوی کشت در استان بوشهر گفت: برهمین اساس تفاهم نامه سه جانبه ای بین کشاورز، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی منعقد می شود که آب مورد نیاز براساس پروانه بهره برداری و سطح زیر کشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
وی گفت: کشاورزانی که از این تفاهم نامه پیروی نکنند هیچ حمایتی از نظر پرداخت تسهیلات، خرید حمایتی و توافقی نمی شود.
منوچهری یادآور شد: برهمین اساس امسال باید 12هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر کشت محصول گوجه فرنگی برود.
وی گفت: به استانها اجازه داده شده است که درصدی از اعتبارات تملک دارایی را به صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی بدهند.
وی گفت: این اتفاق خوبی است که در صندوق های خرد زنان روستایی افتاده و مشاغل کوچک و خانگی در قالب همین صندوق ها انجام می شود.
وی گفت: همچنین استانداری بوشهر نیز وعده داده است که اعتبار مناسبی برای تقویت و افزایش اعتبار صندوق های خرد زنان روستایی این استان تخصیص دهد.
منوچهری افزود: در زمان حاضر 51 صندوق خرد زنان روستایی در استان بوشهر با 2هزار و 100 سهامدار و 6 میلیارد ریال سرمایه گذاری فعال هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآور شد: بردن کل زنجیره تولید به محل تولید محصول یکی دیگر از برنامه های جهاد کشاورزی است که در بخش خرما تلاش می شود صنایع بسته بندی، فرآوری و سردخانه به محل تولید برده شود.
وی درباره تجهیز زمینهای کشاورزی به سیستم نوین آبیاری افزود: پارسال 250 میلیارد و 800 میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض برای تبدیل شیوه آبیاری سنتی به نوین در استان بوشهر جذب و این طرح ها در سطح سه هزار و 400 هکتار اجرا شد.
منوچهری گفت: در سه ماه نخست سال جاری یکهزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده است.
وی اضافه کرد: امسال 485 میلیارد ریال برای تجهیز مزارع و باغ های استان بوشهر به سیستم آبیاری نوین پیش بینی شده که بیش از 6 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به این سیستم مجهز می شود.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.